ژئوپارک طبس با کمک مردم بومی جهانی می‌شود
ژئوپارک طبس با کمک مردم بومی جهانی می‌شود

تیم ژئوپارک طبس در تلاش هستند تا پدیده های زمین شناسی، فرهنگی و مذهبی این شهرستان را در قالب یک پرونده به یونسکو ارائه کنند تا در سطح جهانی مطرح شود.  طبسی ها آستین بالا زده اند تا از پدیده های زمین شناسی خود بهترین استفاده را کنند چون این سرزمین از لحاظ زمین شناسی […]

تیم ژئوپارک طبس در تلاش هستند تا پدیده های زمین شناسی، فرهنگی و مذهبی این شهرستان را در قالب یک پرونده به یونسکو ارائه کنند تا در سطح جهانی مطرح شود.

 طبسی ها آستین بالا زده اند تا از پدیده های زمین شناسی خود بهترین استفاده را کنند چون این سرزمین از لحاظ زمین شناسی سرزمین هایی را دارد که هم جاذبه توریستی دارند و هم می تواند مورد مطالعه افراد متخصص باشد از همین رو یک گروه متشکل از اساتید و دانشجوهای زمین شناس دست به کار شدند تا با هم به این سایت های ژئوتوریستی سر و سامانی بدهند و آن را در فهرست ژئوپارک های جهان جای بدهند. درست مثل قشمی ها که این سایت های زمین شناسی را در قالب یک پرونده ارائه و آن را به ثبت رساندند. حالا طبسی ها می خواهند اول هر کدام از این سایت ها را ملی کرده و بعد آن را به نام ژئوپارک طبس به ثبت جهانی برسانند در همین رابطه از علیرضا امری کاظمی عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکوخواستند تا به کمکشان بیاید مدتی پیش هم پروفسور مارتینی رئیس شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکواز این جاذبه ها دیدن کرد و شگفت زده به کشورش برگشت و قول داد که در راستای جهانی شدن آن تلاش کند.

وصال یحیی شیبانی مدیر ژئوپارک طبس، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور این شهرستان و نماینده معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس در امور جهانی شدن ژئوپارک است که به همراه موسویان از منابع طبیعی طبس، قنبری، رحمانی و زمانیان از دانشجویانش در دانشگاه پیام نور در حوزه تدوین پرونده ژئوپارک تلاش می کند.

کال سردر 

او گفت: روند توجه به ژئوپارک طبس را توضیح داد و گفت: از سال ۸۸ که به طبس آمدم شروع به مطالعه درباره سایت های زمین شناسی شهرستان کردم. چون ژئوپارک اولین چیزی که باید داشته باشد یک میراث زمین شناختی است در کنارش نیز می تواند پدیده های فرهنگی و طبیعی نیز داشته باشد و طبس این شرایط را با هم دارد. مطالعات اولیه را آغاز کردیم مرحله اول شناسایی و نامگذاری ژئوسایت ها بود. لوگوی ژئوپارک نیز رونمایی شد همچنین کتاب میراث زمین شناختی طبس را نیز آماده چاپ کرده ایم که در اردیبهشت ماه سال دیگر رونمایی می شود.

وی درباره همکاری اداره های دیگر شهرستان مانند میراث فرهنگی، محیط زیست و یا منابع طبیعی با ژئوپارک نیز گفت: ژئوپارک باید تحت حمایت حاکمیت محلی باشد اما میراث فرهنگی همکاری زیادی ندارد ما انتظار داشتیم در پرونده ثبت ملی منطقه ای مانند کال جنی، حداقل نامی از ژئوپارک می بردند. در مقابل آن فرمانداری طبس نهایت همکاری را با ما دارد. از سوی دیگر با محیط زیست نیز در پروژه یوزپلنگ آسیایی همکاری خواهیم کرد. در کارگروهی که داریم آقای موسویان نماینده منابع طیبعی هستند.

شیبانی و تیمش در یک سالی که آغاز به کار کرده اند در تمام جلسات و برنامه هایی که با مردم و یا مسئولان محلی داشتند سعی می کنند تا مفهوم ژئوپارک را برای همه توضیح دهند چون برخی از افراد تصور می کردند که چون این تیم در رشته زمین شناسی تحصیل کرده اند بنابراین بحث تخصصی صرف است درحالی که وقتی پرفسور مارتینی در فرمانداری سخنرانی داشت اعلام کرد که  پایه و اساس ژئوپارک به زمین شناسی مربوط می شود اما ژئوپارک مسائلی فرهنگ و هنر، آموزش جوامع محلی و …. را نیز مد نظر دارد حتی امامزاده ای که در طبس هست نیز می تواند در پرونده ژئوپارک به عنوان سایت فرهنگی در نظر گرفته شود. ژئو پارک می خواهد همه مردم محلی با هم در آن مشارکت کنند ژئوپارک یعنی توسعه پایدار و اقتصادی که از دانش مردم محلی و بومی گرفته می شود.

وی ادامه داد: هنوز برای فرهنگ سازی روی این موضوع باید کار شود به عنوان نمونه زمانی که می خواستیم به مردم محلی بسته بندی و یا محصولات ژئو پروداکت را آموزش دهیم جبهه گرفتند که ما خودمان بلد هستیم اما گفتیم اگر قرار است  ژئوپارک جهانی شود باید همه محصولات آن هم برند و استاندارد جهانی داشته باشد.

دیگ رستم

ژئوپارک  در حوزه آموزش جوامع محلی ورود کرده و در بخش اول این آموزش ها را به دانش آموزان مدارس و معلمان خواهد داد.پس از آن ورک شاپ هایی نیز برای مسولان شهرستان برگزار خواهند کرد تا اهمیت ژئوپارک را برای همگان شرح دهند.

طبس را با معادن زغال سنگش نیز می شناسند چون معادن زیادی در این شهرستان دارد در پروژه ژئوپارک نیز تیم شیبانی را معادن زغال سنگ و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی حمایت می کند.حتی قرار است که این حمایت در بخش موزه ژئوپارک نیز باشد و آن را توسعه دهند.

روستای نایبند

در کنار آن ، تعدادی از روستاهای گردشگری در شهرستان طبس وجود دارد که بافت قدیمی و تاریخی زیبایی دارند برخی از این روستاها از مدتها پیش درحال تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری هستند به این ترتیب این روستاها نیز جزو همیار ژئوپارک محسوب می شوند مانند روستای اصفهک که توسط مردم محلی احیا شده است. شیبانی در این بار هم گفت: وقتی روستایی هدف گردشگری ژئوپارک می شود باید برای آن استانداردهایی تعریف می شود و برنامه حفاظتی برای آنها در نظر بگیریم. اکنون به ژئوسایت کال جنی همه نوع گردشگر وارد می شود حتی ماشین های خود را تا نزدیکی آن پارک می کنند درحالی که این درست نیست و باید برای آن ژئوتریل هایی طبق استاندارد یونسکو ترتیب داد و مراقب این محدوده های گردشگری بود اما در جایی مانند غار جهنم برخی از افراد وارد شده و طبیعت آن را از بین بردند.  باید بتوانیم گردشگر تخصصی وارد این مجموعه ها کنیم. بیشتر مد نظر داریم سایت هایی که رکورد بین المللی را می گیرند استانداردهای بین المللی در آنها اجرا شوند. ما از ابتدای سال آینده بحث ژئوتریل ها را آغاز می کنیم تاهمزمان با ملی شدن ژئوپارک طبس باشد.