کاهس زمان صدور ویزای تجاری هند برای تجار و بازرگانان ایرانی
کاهس زمان صدور ویزای تجاری هند برای تجار و بازرگانان ایرانی

 سفیر هند در تهران از برنامه ریزی برای کاهش زمان صدور ویزای تجاری از پنج به سه روز برای تجار و بازرگانان ایرانی خبر داد.  «سهراب کومار» امروز (سه شنبه) در نشست مشترک فعالان بخش خصوصی ایران و هیات تجاری هند در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: هندوستان چندی پیش هفتادمین […]

هند

 سفیر هند در تهران از برنامه ریزی برای کاهش زمان صدور ویزای تجاری از پنج به سه روز برای تجار و بازرگانان ایرانی خبر داد.

 «سهراب کومار» امروز (سه شنبه) در نشست مشترک فعالان بخش خصوصی ایران و هیات تجاری هند در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: هندوستان چندی پیش هفتادمین سالگرد استقلال خود را جشن گرفت که نقطه عطفی در تاریخ این کشور است، این مهم فرصت مناسبی است تا ببینیم در هفت دهه گذشته چه کرده ایم و برای پنج سال آینده چه برنامه هایی خواهیم داشت.
به گفته وی، دولت هند در چند سال گذشته با طراحی سیاست های عمومی و خصوصی، اهداف بلندپروازانه ای را برای خود تعریف کرده که از جمله آنها طرح making India (ساختن هند) است که طرحی برای توسعه صنایع، شرکت های نوپا، مسکن و سایر جنبه های مهم اقتصادی این کشور است.
سفیر هند در تهران بیان داشت: برای تحقق این اهداف که در حقیقت افزایش ثروت و تامین منافع مستمر و پایدار را برای مردم هند دنبال می کند، هیات اقتصادی و تجاری این کشور موسوم به cii برای دومین بار به ایران اعزام شده و تلاش هر دو کشور بر این است که روابط دو کشور از محتوای اقتصادی بیشتری برخوردار شود.
کومار با اشاره به سفر نخستین وزیر هندوستان به ایران در ماه مه سال گذشته و دیدار با رئیس جمهوری روحانی، یادآور شد: در این سفر توافق های زیادی بین دو کشور انجام شد که از جمله در زمینه هیدروکربن ها، گاز، مباحث غیر گازی و نفتی، ترانزیت، توسعه بندر چابهار و توسعه زیرساخت های مد نظر بود.
وی گفت: به زودی دفتر هیات تجاری و اقتصادی هند (cii) در ایران گشایش می یابد و در همین راستا صدور ویزای تجاری برای تجار ایرانی از پنج به سه روز کاهش خواهد یافت.
این مقام مسئول هندی خاطرنشان کرد: پس از ملاقات مقامات سیاسی ارشد دو کشور، تشکیل یک کمیسیون مشترک بازرگانی بین طرفین برنامه ریزی شد که در زمینه های مختلف از جمله هیدروکربنی، زیرساخت و تجارت جلسه خواهند داشت.
وی تصریح کرد: ایران با برخورداری از اقتصادی بزرگ، فرصت مغتنمی برای تجار و فعالان اقتصادی هندی است و ابراز امیدواری کرد حضور هیات cii در ایران به توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور بیانجامد.
کومار همچنین با اشاره به موقعیت استراتزیک جغرافیایی ایران، بر اهمیت پروزه چابهار تاکید و خاطرنشان کرد: این پروژه اینک پیشرفت و سرعت مناسبی یافته است.
به گزارش ایرنا، هند با بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت و به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان دارای فرصت های طلایی بی شماری برای گسترش روابط تجاری با کشورهای مختلف بویژه ایران است.
هند پس از چین چهارمین مصرف کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ نفت ایران است.
به گفته کارشناسان،حجم تجارت بین ایران و هند با استفاده از طرح توسعه بندر چابهار، کریدور شمال و جنوب و ایجاد بازارچه مشترک ایران و هند در چابهار می تواند به سرعت گسترش یابد.
در حال حاضر بیشترین صادرات ایران به هند را پس از نفت با ۷۰ درصد ،محصولات شیمیایی و پتروشیمی ،قیر،خشکبار ، خرما و مقدار کمی میوه تشکیل می دهد.
برنج ،قطعات خودرو ،انواع ماشین آلات، فولاد،دارو، لاستیک و چای از مهمترین اقلام صادراتی هند به ایران با یک میلیارد و۹۸۰ میلیون دلار در سال است .
برنج مهمترین محصول صادراتی هند به ایران است به گونه ای که این کشور درسالهای گذشته حدود یک میلیون تن برنج باسماتی به ایران صادر کرده است.
صادر کنندگان ایرانی، وجود قوانین دست و پاگیر گمرکی،تحمیل هزینه های جانبی ، تعرفه بالای گمرکی و مشکلات بانکی را از مهمترین عوامل افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور می دانند.
به گفته فعالان امور صادراتی دوکشور این مشکلات باعث شده که تجار ایرانی ، توان رقابت با کالاهای کشورهای دیگر که با هزینه های گمرکی بسیار پائین و حتی صفر وارد بازار هند می شود را نداشته باشند.
سفیر هند در تهران در ادامه گفت: باحضور نخست وزیر هند در ایران قراردادهایی برای پیشبرد پروژه چابهار به امضا رسیده که از آن جمله خط ریلی بندرعباس به چابهار است که می‌تواند از آنجا به شمال ایران و کشور آذربایجان متصل شود و اخیراً پیشرفت آن سرعت بیشتری یافته است.
کومار بیان داشت: دو کشور از حضور قویتر بخش خصوصی در روابط اقتصادی فیمابین استقبال می‌کنند، ایران در حال گسترش روابط خود با کشورهای دوست و همسایه است و این همگرایی و همزیستی توجه بیشتر به مسائل اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
در ادامه «نوشاد فوربز» نایب ‌رئیس کنفدراسیون صنایع هند افزود: تاریخچه تجاری هند تا سال ۱۹۹۱ میلادی مبتنی بر سیستم اقتصادی بسیار بسته بود اما پس از آن با انجام اصلاحات اقتصادی روابط بین المللی توسعه‌یافت.
وی بیان داشت: امروز هندوستان در رشته‌های مهندسی، شیمی، بیوشیمی و صنایع بسیار پیشرفته و در عرصه‌های پایه ای تکنولوژیکی و زیرساخت‌های تحقیق و توسعه گام برداشته است.
فوربز با اشاره به اهمیت مسئله صدور ویزا خاطرنشان کرد: تسهیل در این زمینه به توسعه روابط اقتصادی دو کشور خواهد انجامید.