کتابی دیگر از زن محبوب بازار کتاب
کتابی دیگر از زن محبوب بازار کتاب

رمانی دیگر از زن محبوب این روزهای بازار کتاب در ایران منتشر شد. «مرید معمار»، داستانی چندلایه است که در آن شافاک، با پیوند زدن سنت‌های قصه‌گویی شرق و غرب داستانی نمادین را از ارتباط انسان با جهان روایت می‌کند. به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، موضوعات مختلفی ایران و ترکیه را به یکدیگر […]

رمانی دیگر از زن محبوب این روزهای بازار کتاب در ایران منتشر شد. «مرید معمار»، داستانی چندلایه است که در آن شافاک، با پیوند زدن سنت‌های قصه‌گویی شرق و غرب داستانی نمادین را از ارتباط انسان با جهان روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، موضوعات مختلفی ایران و ترکیه را به یکدیگر پیوند داده است؛ از مسائل تاریخی و جغرافیایی گرفته تا رویارویی با مدرنیته و موضوعاتی از این دست. این شباهت‌ها تاحدودی در ادبیات دو کشور نیز بروز کرده است، اگر بخواهیم ادبیات دو کشور را با یکدیگر مقایسه کنیم، حتماً نقاط مشترک بسیاری می‌یابیم، اما با وجود این به نظر می‌رسد که ادبیات ترکیه، امروز ادبیاتی پویاتر است که خواهان بسیاری دارد. استفاده از ظرفیت‌های بومی با نگاهی به تکنیک‌های داستان‌پردازی غربی، توانسته ادبیاتی مختص به این کشور بیافریند و مخاطبش فراتر از مرزهای ترکیه باشد. قطار ادبیات ترکیه از دهه ۹۰ میلادی به این سو، پرشتاب‌تر به راه خود ادامه می‌دهد.

فضای ادبی ترکیه توانسته در سال‌های اخیر، چهره‌های متعددی را به ادبیات جهان معرفی کند؛ نویسندگان و شاعرانی که با نوآوری و با پرداختن به موضوعات جدید، چهره‌ای از ترکیه را به نمایش گذاشته‌اند. هرچند شرایط سیاسی در سال‌های اخیر برای بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر این کشور، شرایط نامناسبی بوده و بارها از بایکوت‌ها و سکوت اجباری انتقاد کرده‌اند، اما ادبیات ترکیه در کنار همه این حواشی به کار خود ادامه می‌دهد.

از جمله چهره‌های سرشناس ادبیات این کشور، الیف شافاک، زن محبوب این روزهای بازار نشر ایران است. از او تاکنون آثار متعددی به چاپ رسیده که در این میان،‌ «ملت عشق» بازخورد بهتری داشته و عمدتاً او را با این کتاب می‌شناسند. نوآوری در شیوه روایت داستان، پرداختن به موضوعات جدید، بیان دغدغه‌های انسان فارغ از هر جنس و ملیتی و … همگی سبب شده تا هر خواننده‌ای با آثار شافاک ارتباط برقرار کند. گفته می‌شود تنها کتاب «ملت عشق» او در ترکیه ۵۰۰ بار تجدید چاپ شده است. کتاب به زبان انگلیسی هم منتشر شده و در ایران نیز به فارسی برگردانده شده و مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفته و چندماه پیاپی در صدر پرفروش‌های نشر مکتوب و الکترونیک قرار داشته است.

انتشارات مهراندیش به تازگی اثری دیگر از شافاک را منتشر کرده است. این رمان که «مرید معمار» نام دارد، داستانی نمادین و چندلایه است که رابطه انسان با خداوند و جهان را به تصویر می‌کشد. در رمان چند لایه «مید معمار»، معماری به عنوان مضمونی قدرتمند است که جزئیات و طرح‌های باشکوهی را رائه می‌دهد.

جهان، شخصیت اصلی رمان «مرید معمار»، برخلاف طبیعت سلامت و درست خویش، در مسیری قرار می‌گیرد که با دروغ و ناراستی آغاز می‌شود و به ناچار هم ادامه می‌یابد. او به همراه فیلش سر از قصر پادشاه عثمانی، سلطان سلیمان، درمی‌آورد، فیلبان قصر می‌شود. هربار که فرصتی نصیبش می‌شود، به خواست ناخدایی زورگو و از ترس او دست به دزدی می‌زند. در حاشیه این داستان، ماجرای دلدادگی جهان به «مهری‌ماه»، دختر سلطان نیز روایت می‌شود. جهان در دنیایی از فریب و دسیسه گرفتار شده و گاهی احساس می‌کند که تمام زندگی تنها یک نمایش است تا در نهایت با «سینان»، معمار بزرگ دربار آشنا می‌شود که این آشنایی تغییر زندگی او را رقم می‌زند.

سینان به مریدانش می‌آموزد که در درون و بیرون هماهنگی و تعادل بیافرینند، به آنها می‌آموزد که چگونه هر بخش با کل پیوند می‌یابد و اینکه چطور باید خود را دوباره و دوباره از میان ویرانه‌ها بازسازی کنند. جهان می‌آموزد که خراب کردن یک پل از ساختن آن راحت‌تر است؛ «آفریدن» زمان، مهارت و شکیبایی می‌طلبد. خراب کردن پل از نظر استعاری به خراب کرن پل میان فرهنگ‌ها و طبقات اجتماعی اشاره دارد. شافاک نشان می‌دهد که چگونه نفرت و حسادت، دو نیروی ویرانگرند و چگونه عشق می‌تواند دنیار را از نو بسازد. در این رمان خداوند به عنوان معمار ترسیم می‌شود. مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، زرتشتی‌ها و مردم با اعتقادات مختلغف زیر یک گنبد نامرئی زندگی می‌کنند. برای چشمی که بتواند ببیند، معماری در همه جا وجود دارد.

شافاک را محبوب‌ترین نویسنده زن ترکیه نامیده‌اند. وی تاکنون ۱۵ کتاب منتشر کرده که ۱۰ عنوان از آنها رمان است. او به زبان انگلیسی و ترکی می‌نویسد. سنت‌های قصه‌گویی شرق و غرب را در هم‌می‌آمیزد و در اغلب داستان‌هایش به زبان، اقلیت‌ها، مهاجرت‌ها، فرهنگ‌های فرعی و جوانان می‌پردازد. در نوشته‌هایش از فرهنگ‌ها و سنت‌های ادبی مختلف بهره می‌گیرد و به مضامینی از قبیل تاریخ، فلسفه، عرفان، فرهنگ عامه و سیاست فرهنگی می‌پردازد.

«مرید معمار»، رمان جدید زن محبوب این روزهای بازار نشر، از سوی نشر مهراندیش با ترجمه علی اسلامی در ۵۳۸ صفحه به قیمت ۳۸ هزار تومان منتشر شده است.