امیدواریم تا غروب فردا کار گازرسانی به همه روستاهای زلزله زده به اتمام برسد
امیدواریم تا غروب فردا کار گازرسانی به همه روستاهای زلزله زده به اتمام برسد

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به امنیت شبکه گازرسانی کشور، گفت: با وجود آنکه زلزله از شدت بالایی برخوردار بود؛ اما خوشبختانه شبکه گازرسانی هیچ آسیبی ندیده است. به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید مومنی ضمن اظهار تاسف از وقوع زلزله کرمانشاه، آن ‌را بی‎سابقه خواند و گفت:‌ به محض آنکه […]

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به امنیت شبکه گازرسانی کشور، گفت: با وجود آنکه زلزله از شدت بالایی برخوردار بود؛ اما خوشبختانه شبکه گازرسانی هیچ آسیبی ندیده است.

به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید مومنی ضمن اظهار تاسف از وقوع زلزله کرمانشاه، آن ‌را بی‎سابقه خواند و گفت:‌ به محض آنکه پس از وقوع زلزله با همراهی مدیرعامل شرکت ملی گاز به منطقه کرمانشاه رسیدیم، اقدام به تشکیل ستاد بحران در استان کردیم و بر اساس دستورعمل‎های ابلاغی تقسیم وظایف انجام شد و تیم های عملیاتی نیز به مناطق مختلف اعزام شدند.

وی افزود: به این ترتیب تیم های پشتیبانی فعالیت خود را آغاز کردند و در کنار آنها، نیروهایی از استان‌های معین جهت انجام نشت یابی و تعمیرات به مناطق زلزله‎زده اعزام شدند.

مومنی با بیان این‎که میزان خسارت در سرپل‎ذهاب نسبت به سایر شهرها بیشتر بود، ادامه داد: در مناطق قصرشیرین، جوانرود و ثلاث باباجانی گاز وصل شده است، مگر منازلی که میزان تخریب زیاد بوده و علمک گاز آسیب دیده است؛ اما در سرپل‎ذهاب به دلیل بالا بودن میزان تخریب عملیات نشت یابی و تعمیر علمک ها همچنان ادامه دارد.

وی بر رعایت دقیق نکات ایمنی در عملیات نشت یابی و گازرسانی تاکید کرد و درباره امنیت شبکه گازرسانی کشور گفت: با وجود آنکه میزان زلزله از شدت بالایی برخوردار بود؛ اما خوشبختانه شبکه گازرسانی هیچ آسیبی ندید و این امر نشان دهنده کیفیت و امنیت بالای خطوط است.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز درباره نخستین اقدام در زمان وقوع زلزله گفت: قطع گاز سطح شهرهای آسیب دیده نخستین اقدامی است که باید انجام شود؛ بر این اساس نیروهای شرکت گاز استان کرمانشاه نیز به ایستگاه ورودی شهر عزیمت کردند و شیر گاز را بستند. این کار با هدف رعایت نکات ایمنی و حفظ جان مردم انجام شد.

وی با بیان این‎که پس از نشت‎یابی، تعمیرات نیز مرحله به مرحله انجام  شد، ادامه داد: تمامی این شرایط نشان دهنده آن است که مسئولیت شرکت ملی گاز بسیار سنگین است زیرا در زمان گازرسانی کوچکترین نشتی می‌تواند آتش سوزی و خسارت های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان این‎که در اولین فرصت پس از وقوع زلزله، مسئولان شرکت گاز در مناطق غرب کشور حضور یافتند، افزود: ما بلافاصله عازم منطقه سرپل ذهاب شدیم و کمیته مدیریت بحران را در آنجا نیز تشکیل دادیم تا تقسیم وظایف به خوبی انجام و عملیات اجرایی آغاز شود. به هر روی اضطراب و وحشت زیادی بر منطقه حاکم بود و ما در این شرایط باید گاز را با امنیت کامل به شهرها به ویژه در بخش‎های عمومی مانند جایگاه های سی ان جی یا نانوایی‌ها می رساندیم.

مومنی گفت: خوشبختانه ۲۴ کیلومتر خط تغذیه گاز در سرپل ذهاب کاملاً سالم بود؛ این امر به خاطر رعایت کیفیت استانداردها در طول اجرای طرح‌های گازرسانی است.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز درباره روند وصل مجدد گاز توضیح داد: در ابتدا باید گاز با قدرت ۲۵۰ پی‎اس‎آی را فعال می کردیم سپس با راه‎اندازی ایستگاه تقلیل فشار، گاز را با فشار ۶۰ پی‎اس‎آی وارد شبکه کردیم.  سختی کار از اینجا آغاز می شود زیرا پس از ورود گاز به شهر باید کوچه به کوچه و علمک به علمک امنیت شبکه گازرسانی اماکن و منازل را بررسی و تامین می‌کردیم.

مومنی ادامه داد: در هر کوچه‎ای که کارشناسان ما مطمئن می شدند نشتی وجود ندارد، گاز را وصل می کردند. این اقدامات در شرایط پر اضطرابی انجام می‎شود که نیازمند دقت و خونسردی کارکنان شرکت گاز است.

وی افزود: در بسیاری از خیابان‎ها با تخریب و ریزش ساختمان و مسدود شدن معابر مواجه می‎شدیم. بنابراین مسیرها مشخص نبود تا بتوانیم شیرهای گاز را به راحتی پیدا کنیم و مورد بررسی قرار دهیم. برخی از هک ها به سبب تخریب ساختمان از بین رفته‌‎اند و باید روی آنها درپوش دائم بگذاریم تا از نشت احتمالی گاز جلوگیری کنیم؛ همچنین علمک هایی که کمی مشکل دارند نیز باید شناسایی و تعمیر شوند.

مومنی گفت: در صورت سلامت سیستم داخلی منازل با حضور مالک و تیم سازمان نظام مهندسی و پیمانکار و بررسی اتصالات و تیم نشت یابی، گازرسانی انجام می شود؛ علاوه بر این دوره دوم نشت یابی پس از ۴۸ ساعت بر روی شبکه گاز و علامت ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه امروز چهار نانوایی ثابت در سرپل ذهاب و یک نانوایی سیار گازرسانی شده‎اند، گفت: سرپل ذهاب سه ایستگاه سی ان جی دارد که گاز آنها وصل شده است.

به گفته وی، در کرمانشاه ۳۲ شهر داریم که ۲۷ شهر از نعمت گاز بهره مند هستند؛ همچنین ۸۰۰ روستا نیز در کرمانشاه تاکنون گازرسانی شده اند. در منطقه سرپل ذهاب نیز ۱۴ هزار مشترک مصرف کننده گاز هستند. این شهر دارای ۳۱ روستاست که امیدواریم تا غروب فردا کار گازرسانی به همه روستاها به اتمام برسد.

مومنی خاطرنشان کرد: زلزله شدیدترین بحران طبیعی است که طی چند ثانیه کوتاه همه چیز را ویران می‎کند و در این بحران طبیعی ما باید از دانش و مدیریت کافی برخوردار باشیم.

وی گفت: دستورعمل مدیریت بحران پیش از این به طور مکتوب ابلاغ شده و شرح وظایف و مأموریت هر واحد در شرکت گاز مشخص شده است؛ همچنین مانورهایی در شرکت‎های گاز سراسر کشور انجام می‌شود که کارکنان را برای مقابله با حوادث پیش بینی نشده آماده می‎‏کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: آخرین مانور به این منظور در اصفهان انجام شده و به زودی مانوری نیز در تهران اجرا می‎شود.