۲۲ ناشر، ۶ تشکل و ۴ آژانس بارخود را برای عزیمت به فرانکفورت بستند
۲۲ ناشر، ۶ تشکل و ۴ آژانس بارخود را برای عزیمت به فرانکفورت بستند

رئیس غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانفکورت از قطعی شدن حضور ۲۲ناشر، ۶تشکل صنفی صنفی، ۴آژانس ادبی و ۴ خبرنگار اعزامی در هفتادمین دوره این رویداد که نیمه دوم مهرماه برگزار می‌شود، خبر داد. «امیرمسعود شهرام نیا» مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و رئیس غرفه ملی ایران در هفتادمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت،درباره […]

رئیس غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانفکورت از قطعی شدن حضور ۲۲ناشر، ۶تشکل صنفی صنفی، ۴آژانس ادبی و ۴ خبرنگار اعزامی در هفتادمین دوره این رویداد که نیمه دوم مهرماه برگزار می‌شود، خبر داد.

«امیرمسعود شهرام نیا» مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و رئیس غرفه ملی ایران در هفتادمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت،درباره آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای حضور نشر ایران در این آوردگاه جهانی که از ۱۰ تا ۱۴ اکتبر ۲۰۱۸ (برابر با ۱۸ تا ۲۲ مهر ۱۳۹۷) برگزار می‌شود، گفت: رویکردهای ما برای حضور در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، مبتنی بر دو، سه اولویت است؛ اول حضور حرفه‌ای‌تر، دوم صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سوم فعالیت غرفه ملی با مشارکت خود ناشران و تشکل‌ها که در ادامه روند سال‌های قبل است.

وی افزود: برای حضور حرفه‌ای‌تر در این نمایشگاه، ما امسال برنامه‌ریزی‌هایمان را خیلی زودتر از دوره‌های قبل شروع کردیم و تعامل با صنف نشر را به شکل جدی‌تری به پیش بردیم که بر این اساس تاکنون ۲۲ ناشر، توافقنامه‌هایشان را برای حضور در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت امضا کرده‌اند.

همچنین به گفته رئیس غرفه ملی ایران در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت، حضور شش تشکل صنفی نشر شامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجمع ناشران دفاع مقدس، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و انجمن صنفی زنان ناشر و نیز سه آژانس ادبی و یک گروه دیگر هم که در حال تبدیل به یک آژانس ادبی است، برای عقد قراردادهای نشر در هفتادمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت قطعی شده است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ادامه داد: امسال ۴ خبرنگار هم از ایران (دو نفر از خبرگزاری‌ها، یک نفر از مطبوعات و یک نفر از صدا و سیما) با حمایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، برای پوشش این رویداد به فرانکفورت اعزام خواهند شد.

شهرام‌نیا در خصوص نحوه اجرایی شدن اولویت دوم موسسه متبوعش، یعنی سیاست صرفه‌جویی در هزینه‌های حضور در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت نیز گفت: ما تلاش کردیم که تا حد ممکن، هزینه‌های حضورمان را در این نمایشگاه کاهش دهیم؛ بر این اساس، امسال غرفه کودک و نوجوان ایران را با غرفه بزرگسال، ادغام کردیم و اگرچه هنوز متراژ غرفه یکپارچه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت مشخص نشده است، اما به احتمال زیاد، مساحت غرفه ما امسال ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از دوره قبل خواهد بود. ضمن اینکه از هزینه‌های دکور غرفه هم، کاسته‌ایم.

وی هدف‌گذاری مربوط به هزینه‌های حضور در این نمایشگاه را برای کشورمان، صرفه‌جویی ارزی حدود ۲۰ درصدی برآورد کرد و در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به مزاحمت‌هایی که اعضای گروهک منافقین و برخی دیگر از عناصر گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی برای ناشران ایرانیِ مستقر در غرفه کشورمان در دوره قبلی نمایشگاه کتاب فرانفکورت به وجود آوردند، از پیگیری برای جبران این مزاحمت‌ها با رایزنی و گفتگو با مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت.

رئیس غرفه ملی ایران در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت یادآور شد: در همان ایام برگزاری نمایشگاه شصت و نهم کتاب فرانکفورت، نامه‌ای از طرف ناشران ایرانی حاضر در غرفه کشورمان خطاب به رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت نوشته شد که در آن تاکید شده بود چنانچه دولت آلمان و مسئولان این نمایشگاه به این مسئله رسیدگی نکنند، ایران دیگر حاضر به شرکت در این نمایشگاه نیست.

شهرام‌نیا ادامه داد: در پاسخی که به این نامه داده شد، مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عذرخواهی بابت بروز این اتفاق، اکتفا کردند اما ما اعلام کردیم که عذرخواهی، کافی نیست و می‌بایست به ما تضمین بدهید که دیگر این افراد و گروهک‌ها را به سالنی که غرفه ایران در آن حضور دارد، راه نمی‌دهید که این تضمین به ما داده شد و در ادامه، ما در نامه دوم، بابت این اقدامات، از نمایشگاه کتاب فرانکفورت ادعای خسارت کردیم و بعد از رد و بدل شدن چندین نامه، تخفیفی هم بابت آن اتفاقات، به غرفه ایران دادند که مبلغ آن ۵۰۰۰ یورو بود.

وی با یادآوری سال‌هایی که ایران تنها در حد معرفی تعدادی کتاب در نمایشگاه فرانکفورت حضور می‌یافت و کمتر به فکر عواید اقتصادیِ این حضور بوده است، دوره قبلیِ این نمایشگاه را به جهت عقد یکصد و شصت قراردادِ مبادله یا فروش رایت کتاب‌های ایرانی در آن، یک نقطه عطف ارزیابی کرد و افزود: امسال هم تلاش داریم که در همان مسیر حرکت کنیم و با توجه به ظرفیت مناسبی که در نشر ایران و به خصوص ادبیات کشورمان وجود دارد، امیدواریم اتفاقات خوبی در این جهت رقم بخورد.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران همچنین در خصوص احتمال تخصیص ارز مسافرتی به مسافران اعزامی به نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت با توجه به نوسانات ارزی، گفت: پیگیر این مسئله هستیم که بتوانیم تسهیلاتی در این حوزه برای ناشران از دولت دریافت کنیم و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی این وزارتخانه، بر پیگیری برای تحقق این مسئله تاکید دارند و قول‌هایی هم داده شده است و امیدوارم طی روزهای آتی خبرهای خوشی در این رابطه به مسافران اعزامی به نمایشگاه کتاب فرانکفورت بدهیم.