۴۵ هزار شغل خانگی در نوبت تسهیلات/ماموریت‌های جدید ربیعی
۴۵ هزار شغل خانگی در نوبت تسهیلات/ماموریت‌های جدید ربیعی

در حال حاضر ۴۵ هزار و ۵۰۰ طرح برای ایجاد کسب و کار خانگی در نوبت دریافت تسهیلات هستند که ۶۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پاسخ به نیاز این متقاضیان مورد نیاز است. ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به عنوان بخش مهمی از سیاست‌های وزارت کار برای توسعه اشتغال هدفگذاری شده است که البته […]

در حال حاضر ۴۵ هزار و ۵۰۰ طرح برای ایجاد کسب و کار خانگی در نوبت دریافت تسهیلات هستند که ۶۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پاسخ به نیاز این متقاضیان مورد نیاز است.

ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به عنوان بخش مهمی از سیاست‌های وزارت کار برای توسعه اشتغال هدفگذاری شده است که البته حمایت از ایجاد کسب و کارهای گروهی تحت عنوان فعالیت‌های پشتیبان، نسبت به کسب و کارهای مستقل در اولویت قرار دارند.

در همین راستا، سقف تسهیلات پرداختی برای اشخاص متقاضی ایجاد مشاغل خانگی «به صورت مستقل و فردی» از ۵ میلیون تومان، در سال جاری به ۲۰ میلیون تومان رسید اما برای متقاضیان ایجاد «کسب و کارهای گروهی» تحت عنوان فعالیت پشتیبان، سقف این تسهیلات از ۷۵ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان (در صورت ارائه طرح توجیهی) افزایش یافت.

اما در حال حاضر ۴۵ هزار و ۵۰۰ طرح برای ایجاد کسب و کار خانگی در نوبت دریافت تسهیلات هستند که ۶۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پاسخ به نیاز این متقاضیان مورد نیاز است.

۳۳ هزار و ۸۰۰ طرح باقیمانده از سال های ۹۴ و ۹۵ نیز در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند و ۵۰۷۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز برای این طرح‌های مورد نیاز است.

شروط مهم در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی

  • انطباق طرح‌ها با ظرفیت و اولویت‌های استان
  • آمادگی متقاضیان برای ورود به بازار و داشتن توان و برنامه‌ای منسجم برای بازاریابی و فروش و اتصال به بنگاه‌های بزرگتر
  • توجه به نوع وحجم فعالیت و عدم اصرار بر پرداخت سقف تسهیلات و یا اعطای یکسان تسهیلات به همه متقاضیان

علاوه بر این ۱۰ درصد از تسهیلات طرح «اشتغال پایدار روستائی و عشایر» به مشاغل خرد و خانگی اختصاص یافت است. با این حال به رغم این فعالیت‌ها، علی ربیعی وزیر کار در نشستی با حضور دست اندرکاران و مدیران اشتغال این وزارتخانه تکالیف جدیدی برای مدیران این حوزه به شرح زیر تبیین کرد:

  • باید برش‌های استانی در رسته‌های مشاغل خانگی منطبق بر شهرها و روستاها شناسایی شوند
  • مرکز مطالعات مشاغل خانگی باید راه اندازی شود
  • سال ۹۷ باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که به تفکیک مشخص شود چه تعداد از حدود یک میلیون شغل هدفگذاری شده، در حوزه مشاغل خانگی ایجاد می شوند.
  • الگوی مشاغل خانگی باید در ۳۱ استان کشور بر اساس مطالعات دقیق از منطقه پیاده سازی شود.
  • گونه‌های مختلف مشاغل خانگی شناسایی و معرفی شوند.
  • در استان‌ها باید مروج، تسهیل گر و پشتیبان مشخص برای توسعه مشاغل خانگی تعیین شوند.
  • با توجه به اینکه یکی از مهمترین موانع مشاغل خانگی، در بخش فروش محصولات است، بنابراین نهاد تجاری سازی محصولات برای تکمیل زنجیره فروش و بازاریابی مورد نیاز است.
  • سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مکلف شد مهارت های مورد نیاز برای ایجاد مشاغل خانگی متناسب با ظرفیت هر استان را شناسایی و استخراج کند.