خانه عنکبوت سست ترین خانه هاست
خانه عنکبوت سست ترین خانه هاست

«آرون دیوید میلر» تحلیل‌گر برجسته آمریکایی و مدیر برنامه غرب آسیای اندیشکده «ویلسون» به تهدید موشکی تهران از سوی یکی از مقامات سعودی واکنش نشان داد و به آنها خاطرنشان کرد که بدون حمایت آمریکا، قدرتی قابل محاسبه نیستند. «انور عشقی»  ژنرال بازنشسته عربستانی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاض روز اول آوریل در مصاحبه […]

«آرون دیوید میلر» تحلیل‌گر برجسته آمریکایی و مدیر برنامه غرب آسیای اندیشکده «ویلسون» به تهدید موشکی تهران از سوی یکی از مقامات سعودی واکنش نشان داد و به آنها خاطرنشان کرد که بدون حمایت آمریکا، قدرتی قابل محاسبه نیستند.

«انور عشقی»  ژنرال بازنشسته عربستانی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاض روز اول آوریل در مصاحبه ای با بزرگ نمایی توان موشکی ریاض به  خبرگزاری روسیه گفته بود که «عربستان به موشک بالستیک دوربرد و راهبردی چینی «دانگ‌فنگ» مجهز است و تنها چهار تیر از این موشک برای تخریب کامل تهران کافی است، اما ریاض خواهان این سناریو نیست.»این جمله از نظر تحلیل گران اروپایی و امریکایی بیش از آنکه یک عرضه اندام منطقی بنظر برسد بیشتر یک بلوف کودکانه و غیر قابل ارزیابی تلقی گردید و از همین رو مدیر برنامه غرب اسیا در اندیشکده «ویلسون» به این اظهارات پاسخ جالبی داد که باید بدان پرداخته میشد تا ارزیابی موسسات امریکایی از وزن تقابل ایران باسعودی سنجیده شود.

«آرون دیوید میلر » تحلیل‌گر آمریکایی در این مصاحبه با لفظی بسیار واضح اعلام نموده است که: طایفه سعودی‌ بدون حمایت آمریکا فرو می پاشند. (اشاره تلویحی بدین موضوع که ایران متکی به کسی نیست)

این تحلیل‌گر آمریکایی تصریح کرد، تهدید مقام نظامی سعودی در خصوص حمله موشکی سعودی با موشک دانگ فنگ به تهران ، یک تهدید نپخته و ندانم کارانه است و سعودی‌ها نباید به خاطر صرف مبالغ گزافی دلار در ارتش خود مقابل ایران رجزخوانی کنند زیرا بدون حمایت آمریکا، هرگز دوام نمی‌آورند. ( به عبارتی ایران نباید از کسی دستور بگیرد لاکن موضوع نفت در خلیج فارس در گرو منافع اقتصادی واشنگتن بوده و آمریکا متکی به منافع خود اجازه غلط زیادی به سعودی نخواهد داد)

«محمد بن سلمان» ولیعهد جوان سعودی هم چند روز پیش در طی سفر به آمریکا گفته بود که اگر جلوی اقدامات منطقه‌ای ایران گرفته نشود، عربستان طی ده یا پانزده سال آینده با ایران وارد جنگ خواهد شد.

در همین ارتباط آرون دیوید میلر در توئیتر به گفته‌های انور عشقی ژنرال عربستان واکنش نشان داد و نوشت: «با داشتن سومین بودجه بزرگ نظامی دنیا، باز هم سعودی‌ها دلیلی برای رجز خواندن ندارند. زیرا اگر حمایت آمریکا از این کشور و به اتکای باج های نفتی نباشد، آنها مانند خانه ای پوشالی فرو می‌ریزند. ایشان در تبیین تقابل نا کارامد سعودی علیه ایران به عاقبت جنگ عراق در دوره صدام حسین اشاره نموده و می نویسد لازم است به عقب برگشته و ملاحظه شود که  بدون مداخله آمریکا، بین صدام و کویت چه اتفاقی افتاد.»

انگشت توجه و مداقه  میلر به حمله دولت بعث عراق به کویت در سال ۱۳۶۹ خورشیدی است؛که در آن سال، صدام با بهانه بخشیده نشدن بدهی ۳۰ میلیارد دلاری از سوی کویت، به این کشور حمله و آن را اشغال کرد. در آن جریان هیچ یک از  کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس در حمایت از کویت در مقابل حمله صدام قدمی برنداشتند. نهایتا با پول سعودی و بدهکار شدن کویتی های فرار کرده به اروپا و امریکا ، آمریکا با تشکیل یک ائتلاف بظاهر بین‌المللی، به ارتشی که ۸ سال برای جنگ با ایران از طرف هم پیمانان خود آمریکا تجهیز شده بود، حمله کرد و صدام را با تحمیل هزینه به کشورهای نفت خیز حاشیه خلیج فارس از کویت بیرون راند.

باید اشاره داشت که عربستان در سال گذشته، بیش از ۶۰ میلیارد دلار صرف خریدهای نظامی و دیگر هزینه‌های ارتش خود کرده است و هنوز نتوانسته از خلیانان خود استفاده نماید. لذاست که ارتش این کشور با وجود داشتن تجهیزات مدرن، از ضعف شدید تخصص نیروی انسانی رنج می‌برد.

این امر که ارتش سعودی  در جنگ با یمن حاضر به حمله نبوده و نیروی هوایی عربستان با داشتن جنگنده‌های مدرن اف-۱۵ و تورنادو، برای بمباران مردم بی‌دفاع یمن، مجبور به استفاده از خلبانان پاکستانی شده است که همین یک عامل نشان میدهد تجهیزات پیشرفته تکافوی روحیه بخشیدن به افسر سعودی را نخواهند کرد.

قرآن مجید در سوره عنکبوت به خانه سست اشاره دارد که صاحبش تار های بسیاری گرد خود تنیده اما همه این تارها مدیون یک اشاره از هوا از هم پاشیده و صاحبش را در آوارگی و بی خانمانی قرار میدهد.

والسلام

حمید رضا نقاشیان