به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد در این افتتاحیه که به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی با حضور محدود تعدادی از هنرمندان همراه بود، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره برگزاری این دوسالانه گفت: یکی از سیاستهای اصلی اداره کل هنرهای تجسمی این بوده که فرصت را برای فعالیت انجمنهای تخصصی هنری فراهم کند و یکی از مهمترین رویدادهایی که این انجمنها برگزار میکردند دوسالانههای تخصصی بود. در این دوره رایزنیهای زیادی توسط مدیرکل تجسمی صورت گرفت و جلسات متعددی با انجمنها برگزار شد و در نهایت میبینید که دوسالانهها یکی پس از دیگری در حال برگزاری است.”آغاز دوسالانه مجسمه سازی با ۹۰ اثر”
او درباره امکان منظم برگزار شدن دوسالانهها در سالهای آتی گفت: ما برگزارکننده دوسالانهها نیستیم، اما تسهیلگر و همراه هنرمندان هستیم تا بتوانند رویدادهای تخصصی خود را برگزار کنند. این تمایل بیش از این که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال شود، وابسته به اهتمام هنرمندان و انجمنهای تخصصی هنرهای تجسمی است. فکر میکنم در تمام ادوار همکاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیمیل به کمک و همیاری برای برگزاری این رویدادها نبودهاند. اما در این دوره ما اهتمام ویژهای داشتیم که با گفتگو با هنرمندان امکانی فراهم کنیم که این دوسالانهها برگزار شود.
وزارت ارشاد با دوسالانهها مخالفتی ندارد
در ادامه این مراسم هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیز درباره هشتمین دوسالانه ملی مجسمهسازی تهران گفت: تا امروز گفته میشد وزارت ارشاد مخالف برگزاری دوسالانهها است، درحالیکه برگزاری این دوسالانه و پیش از آن دوسالانه سرامیک نشان میدهد که نه تنها مخالفتی نیست، بلکه هر شرایطی هم که به وجود آمد تا این دوسالانهها برگزار نشود، تلاش کردیم که آن موانع را برطرف کنیم.”آغاز دوسالانه مجسمه سازی با ۹۰ اثر
مظفری ادامه داد: ما تسهیلکننده برگزاری دوسالانهها هستیم، اما بعضی وقتها حتی این ترغیب و انگیزه بیشتر دادن به جامعه هنری را نیز جزو وظایف خود میدانیم، زیرا دوسالانهها مهمترین رویداد تخصصی هر حوزه است. بعضی از بینالها ۱۰ سال برگزار نشده بودند و یک علت آن است که هیئتمدیره انجمنها دو سال یکبار عوض میشود و تا گروهی بخواهند تصمیم بگیرند و برای برگزاری بینال آماده شوند فرصت آنها به پایان میرسد و باید کار را به گروه دیگری بسپارند. این مسئله برای برگزاری دوسالانهها باعث ایجاد چالشهایی میشود.
تنها از لحاظ مالی حمایتگر برگزاری بینال بودیم
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی افزود: تغییراتی در این دوره دوسالانه وجود دارد و همه پیشنهادها درباره مسائل شکلی و محتوایی توسط انجمن مجسمهسازان ایران ارائه شد. یعنی ما یک ساختار داریم که آن را در اختیار انجمنهای تخصصی قرار میدهیم و به لحاظ مالی حمایت میکنیم تا دوسالانه برگزار شود. اما نوع برگزاری، شکل، محتوا، تعداد آثار، داوریها و کارهایی که انتخاب میشود همگی در اختیار انجمنهای تخصصی است و ما تلاش میکنیم که در آن دخالت نکنیم. در این بینال نیز چنین اتفاقی افتاد و ما نظرات انجمن و دبیران محترم را صائب دانستیم و به آنها احترام گذاشتیم و اجازه دادیم کاری را که فکر میکنند درست است انجام دهند.”آغاز دوسالانه مجسمه سازی با ۹۰ اثر”
او ادامه داد: از همان ابتدا که انجمن پیشنهاد برگزاری این دوسالانه را داد، دو تغییر در فراخوان آن مشهود بود. یکی اینکه وجه رقابتی دوسالانه برداشته شده بود و تلاش شده بود به سمت نمایشگاه گردانی و کیوریتوری حرکت کنند تا فرایند تولید و خلق ایده تا اجرای اثر به نمایش گذاشته شود. باور آنها این بود که معمولاً افرادی که در بینال شرکت میکنند، هم در میان جوانان و هم در میان اساتید، جزو بهترینها هستند و بنابراین داوری و قضاوت را نباید گروه کوچکی در دوسالانه انجام دهد، بلکه باید اجازه دهند افکار عمومی و جامعه این قضاوت را انجام دهد. این پیشنهاد بهخودیخود درست بود، کما اینکه در بینالها و جایزههای بزرگ جهانی همین رویکرد را میبینید که افرادی دارای رزومه و سابقه کار اجازه ورود در آن فضا را دارند، اما نهایتاً کار آنها قضاوت نمیشود.
هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران تا ۲۱ بهمن ماه در تالار وحدت و پهنه رودکی برپاست و علاقمندان میتوانند همه روزه با رعایت پروتکلهای بهداشتی و به تعداد محدود از این آثار دیدن کنند.”آغاز دوسالانه مجسمه سازی با ۹۰ اثر
- منبع خبر : ایسنا