«آناهیتا افشار» از «خانه به دوش» تا «برتا؛ داستان یک اسلحه»/زن معمولیِ غیرمعمولی
به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد بررسی مسیر حرفهای آناهیتا افشار، نمونهای جذاب و حتی الگویی قابل تامل از چگونه ساختن یک کارنامه متعادل و موفق است. او نشان داده میتوان هم محبوب بود و هم معتبر؛ هم مخاطب عام داشت و هم احترام حرفهای. کلید این موفقیت در انتخابهای آگاهانهای است که در سه مرحله اصلی شکل گرفته است.
۱. ساخت پایگاه مردمی با طنز: افشار درست از جایی شروع کرد که بیشترین مخاطب را داشت: تلویزیون و طنز. بازی در سریالهای رضا عطاران مثل «خانه به دوش» و «متهم گریخت» در دهه ۸۰، او را به چهرهای آشنا و محبوب تبدیل کرد. نقشهای ساده و دوستداشتنی او در این آثار، اعتماد و علاقه مخاطب عام را جلب کرد. این مرحله برایش مثل یک سرمایه اولیه عمل کرد؛ سرمایهای به نام «شناخت عمومی».
۲. نمایش توانمندی با تغییر تدریجی: بسیاری از بازیگران در تله همان نقش اولیه میمانند. اما افشار با هوشمندی مسیر خود را گسترش داد. در نیمه دوم دهه ۹۰، او آهسته اما پیوسته به سمت نقشهای جدیتر حرکت کرد. حضور در «ویلاییها» چهره و شمایل او را حفظ کرد اما در قالب پیچیدهتری ارائه داد. نقطه عطف واقعی اما انتخاب «پل خواب» بود؛ یک درام جدی و پیچیده که ثابت کرد او میتواند فراتر از درام اجتماعی و جنگی هم بازی کند. این انتخابها نشان داد افشار فقط به دنبال شهرت نیست، بلکه میخواهد به عنوان یک بازیگر کامل شناخته شود.
۳. تثبیت جایگاه در بستر جدید: با ظهور وی او دی ها، افشار یکی از اولین بازیگرانی بود که بهطور جدی به این عرصه وارد شد. انتخابهای او در این دوره نشان از درک بالای حرفهای دارد. بازی در «قورباغه» کار هومن سیدی، هم پربیننده بود و هم از نظر هنری قابل توجه. این پروژه جایگاه او را به عنوان بازیگری توانمند در تولیدات کیفی شبکه خانگی تثبیت کرد. انتخاب بعدی او، «پوست شیر» ساخته جمشید محمودی، این پیام را تقویت کرد که افشار به دنبال نقشهای چالشی و کارهای باکیفیت است. جالب اینکه او همزمان با بازگشت به نقش محبوبش در برخی آثار طنز این زمان، ارتباطش با مخاطبان قدیمی را نیز حفظ کرد.
بالاخره سریال «برتا؛ داستان یک اسلحه» به عنوان جدیدترین هنرنمایی او به شمار میرود؛ حضور افشار در «برتا؛ داستان یک اسلحه» هرچند کوتاه بود، اما مؤثر و بهیادماندنی شد. او توانست با استفاده از زبان بدن و بازی صورت، بدون نیاز به دیالوگهای طولانی، حس و حال شخصیت را منتقل کند.(شخصیت او اساسا قادر به تکلم نبود) این نوع بازیگری نشاندهنده تسلط او بر ابزارهای غیرکلامی است؛ جایی که نگاه، مکث و حرکتهای ظریف بدن به اندازه یک مونولوگ کامل معنا میسازند.آنچه بازی افشار را شیرین و جذاب جلوه میدهد، طبیعی بودن حضور اوست. او نه به اغراق متوسل میشود و نه به نمایشهای بیرونی، بلکه با سادگی و صداقت در چهره و رفتار، مخاطب را به همذاتپنداری دعوت میکند. همین بیپیرایگی باعث میشود لحظههای کوتاه حضورش در قاب، کیفیتی انسانی و ملموس پیدا کند؛ کیفیتی که در سریالهای جنایی و پرتنش کمتر دیده میشود.این توانایی در ایجاد اثرگذاری در مدت زمان محدود، نشان میدهد که افشار بهخوبی میداند چگونه با کمترین ابزار بیشترین تأثیر را بگذارد. در واقع، سکوت و نگاههای او به زبان تبدیل میشوند و همین سکوت، بار معنایی بیشتری از کلام دارد.به همین دلیل میتوان گفت شمایل بازیگری افشار در «برتا؛ داستان یک اسلحه» نمونهای از قدرت سکوت در بازیگری است. او ثابت میکند که بازیگر حرفهای میتواند حتی در حضور کوتاه، با کنترل بدن و صورت، لحظهای ماندگار خلق کند و مخاطب را درگیر کند. این همان نقطهای است که بازیگری از سطح اجرا فراتر میرود و به تجربهای روانشناختی و حسی برای بیننده تبدیل میشود.
در بعد رفتارشناسی خارج از قاب نیز آناهیتا افشار یک نمونه مثال زدنی است چرا که برخلاف بسیاری از همکارانش که زندگی شخصی و نظرات خود را به موضوعی برای بحث عمومی تبدیل میکنند، افشار حضوری آرام و متمرکز بر کار حرفهای دارد. او نه در جنجالها شرکت میکند، نه زندگی خصوصیاش را به نمایش میگذارد. این «سکوت پرمعنی» باعث شده تصویر عمومی او عمدتاً توسط نقشهایی که بازی میکند شکل بگیرد، نه توسط حواشی. در نتیجه، مخاطب هنگام دیدن او روی پرده، کمتر با بار ذهنی حواشی بیرونی درگیر میشود و بیشتر در دنیای نقش غرق میشود. این رویکرد، اعتماد مخاطب به او را به عنوان یک بازیگر (و نه یک سلبریتی) تقویت کرده است.
چه چیزی مسیر افشار را متمایز میکند؟
برای درک بهتر موفقیت افشار، مفید است که مسیر او را با برخی همنسلهایش مقایسه کنیم. بسیاری از بازیگرانی که کار خود را با طنزهای تلویزیونی آغاز کردند، یا در همان ژانر ماندند، یا در تلاش برای تغییر قالب شکست خوردند. برخی دیگر نیز با پذیرش نقشهای پرزرقوبرق اما توخالی، محبوبیت خود را به قیمت از دست دادن اعتبار هنری خریدند. افشار اما راه سومی را در پیش گرفت. او نه در نقطه آغاز ایستاد، نه به یکباره قالب خود را عوض کرد. تغییر مسیر او تدریجی، منطقی و همراه با حفظ بخشی از هویت اولیه بود. این استراتژی باعث شد مخاطب عام احساس کند بازیگر محبوبش در حال رشد است، نه طرد شدن، و در عین حال جامعه هنری نیز تغییر او را جدی و قابل احترام ببیند. این تعادل ظریف بین وفاداری به ریشهها و جسارت برای تحول، نقطه تمایز مهم مسیر اوست.
از سوی دیگر باید گفت، اگرچه شهرت افشار مدیون سینما و تلویزیون است، اما تجربیات محدود اما مؤثر او در تئاتر را نمیتوان نادیده گرفت. حضورش در آثاری مانند «فرانکشتاین» نشان داد که او به رشد هنری خود در خارج از چارچوبهای تجاری نیز فکر میکند. بازی در تئاتر، جایی که هیچ قطعی وجود ندارد و بازیگر باید از ابتدا تا انتها بر صحنه مسلط باشد، به مهارتهای او عمق دیگری بخشیده است. این تجربه در کنترل صدا، بیان بدن و حفظ انرژی در طول یک اجرای زنده، بدون شک در باورپذیری نقشهای سینمایی و سریالی او نیز تأثیر داشته است. این بعد از فعالیتهایش، اگرچه کوچک، اما بر اعتبار او به عنوان یک بازیگر جدی و پیگیرِ فنِ بازیگری میافزاید.
در پایان باید اینطور جمع بندی کرد که آنهایتا افشار تداعی گر ژانر «زن معمولی، شیرین، معصوم و زیبا» در سینما و تلویزیون بوده است به این معنا که یکی از مهمترین مؤلفههای شمایل او، تسلط او بر ژانر زن معمولی است، اما نه به معنای سطحی و پیشپاافتاده آن. زنانی که او بازی میکند، با آنکه در بسترهای اجتماعی و طبقاتی متفاوتی قرار دارند (از خانوادههای متوسط گرفته تا مرفه)، همگی با چالشی «انسانی» و درونی مواجهند. این چالش لزوماً دراماتیک و پرغش نیست؛ گاهی سکوتهای یک ازدواج شکست خورده است، گاهی ترس از فروپاشی امنیت و گاهی بار یک راز سنگین. سبک بازیگری او نیز بر همین منوال است: بازیِ مبتنی بر ریزهکاریهای درونی، پرهیز از اغراق و وفاداری به سکوتهای معنادار. او با همین ابزار، شخصیتهای پیچیده را قابل لمس میکند.
شهرام حقیقتدوست، مهدی حسینینیا، مهراوه شریفینیا، آناهیتا افشار، عرفان ناصری، محمدرضا غفاری، سوگل خلیق، علیرضا جعفری، مینو شریفی، میترا رفیع، پرهام رحمانی، محمد صابری، سعید روشن و امیررضا دلاوری بازیگران سریال «برتا داستان یک اسلحه» هستند که از شبکه نمایش خانگی پخش می شود.
- منبع خبر : ایرنا








































