ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سبب کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی می‌شود
ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سبب کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی می‌شود
عضو هیات مدیره مجمع کارآفرینی زنان ارزش‌آفرین با تاکید بر اینکه باید در لایحه بودجه سال آینده توجه ویژه ای به اشتغال زنان شود، گفت: ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان منجر به کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی جامعه و رشد اقتصادی می‌شود.

ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سبب کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی می‌شود

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد اعظم خضری  درباره اعتبارات پیشنهادی در حوزه زنان که در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۴ به تازگی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، اظهار داشت: موضوع زنان در سال های اخیر بیشتر مورد توجه بوده اما کافی نیست و ضرورت دارد که دولت و مجلس با هم افزایی در این خصوص اتفاقات خوبی را در بودجه سال آینده رقم بزنند.

وی با اشاره به برخی موضوعات و مسائلی که قشر بانوان با آن روبرو هستند، بر ضرورت توجه به موضوع آموزش و توانمندسازی حوزه زنان تاکید کرد و افزود: حمایت از بانوان در قالب ارائه آموزش های مختلف و با هدف توانمندسازی این قشر عظیم جامعه در بودجه باید مورد توجه باشد تا در پی این آموزش ها فرصت های شغلی جدید برای بانوان ایجاد شود.

عضو هیات مدیره مجمع کارآفرینی زنان ارزش‌آفرین تاکید کرد: ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان از موضوعات بسیار مهم است که باید در بودجه سالیانه دیده شود زیرا آثار خود را در کاهش فقر، بهبود کیفیت زندگی خانواده و رشد اقتصادی کشور نشان خواهد داد؛ از این رو ضرورت دارد لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ بر ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان به عنوان کلید توسعه پایدار کشور توجه داشته باشد.

خضری، رفع مشکلات حوزه اشتغال و اقتصاد بانوان را کلید توسعه پایدار کشور عنوان کرد و افزود: توجه به موضوعات اقتصادی خانواده‌ها که زنان از ارکان آن هستند، می تواند به عنوان کلید باز کردن قفل های اقتصادی کشور عمل کند و موفقیت طرح ها و برنامه های عمومی و اختصاصی را افزایش دهد.

به گفته وی، آسیب شناسی برنامه‌های بودجه سال‌های گذشته برای رفع اشکالات لایحه بودجه ای که به مجلس ارائه شده، راهگشا است و در این زمینه معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که در حوزه توانمندسازی زنان مسئولیت دارند، می توانند قوی تر عمل کنند.

کارآفرین برتر کشور با بیان اینکه برخی مسائل حوزه زنان نیز باید از سوی قوه قضاییه، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازنگری شود، اظهار داشت: در حوزه زنان باید از کارهای جزیره‌ای اجتناب و با مشارکت بانوان و ذی نفعان در این حوزه مشکلات بانوان را به دست خودشان رفع کرد.

سهم ۱۴.۳ درصدی زنان از نرخ مشارکت اقتصادی

بر اساس آخرین اطلاعات انتشار یافته از سوی مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در بهار امسال به ۱۴.۳ درصد رسیده است؛ این شاخص که بیانگر فرصت‌های حضور زنان در بازار کار است، برای زنان گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال ۸.۸ درصد و برای گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال۲۶.۴ درصد و گروه سنی ۳۰ ساله و بیشتر ۱۴.۳ درصد اعلام شده است.

از سوی دیگر نرخ بیکاری زنان در کشور در حالی از سوی مرکز آمار ۱۵ درصد اعلام شده است که این شاخص برای مردان ۷٫۷ درصد بوده یعنی نرخ بیکاری در زنان دو برابر مردان است.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز سه‌شنبه – یکم آبان ماه – پس از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ایراد سخنانی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کرد؛ این بخش از لایحه بودجه شامل چهار زیربخش «احکام»، «سقف منابع بودجه عمومی دولت»، «ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی» و «فروض برآورد منابع و مصارف» است.

قرار است طبق اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی ، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی هشتم آبان مورد بررسی قرار گیرد و به رای گذاشته شود.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور قصد دارد تا با ساماندهی ۴۰ درصد هزینه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های دولتی، منابع این بخش را به صورت هدفمند در اموری چون حمایت از زنان و توانمندسازی آنان، ترویج ازدواج، حمایت از خانواده و دانش آموزان مناطق محروم و شیر مدارس هزینه کند.

بر اساس جزء ۱ بند پ تبصره ۸ که به موضوع «آﻣﻮزش، پژوﻫﺶ و ﻓﺮهنگ» اختصاص دارد، آمده است: شرکت های موضوع بند «پ» تبصره ۴ این قانون و شرکت‌هایی که دولت (یا شرکت های دولتی و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت) دارای عضو هیات مدیره بوده، مکلفند در اجرای تکالیف قانون و مقرراتی مربوط، حداقل ۴۰ درصد از هزینه امور مسئولیت های اجتماعی خود را در مقاطع سه ماهه به میزان ۲۵ درصد به حساب «مسئولیت های اجتماعی و محرومیت زدایی» به نام سازمان برنامه و بودجه کشور در خزانه داری کل کشور واریز کنند.

منابع حاصل از این بخش به صورت تجمیعی و مطابق برنامه عملیاتی و در راستای اجرای اهداف برنامه هفتم پیشرفت، صرف تولید محتوای فرهنگی، برنامه ترویج ازدواج، حمایت از خانواده، برنامه‌های جوانی جمعیت، برنامه توانمندسازی بانوان و آسیب زدایی از زنان و خانواده، تامین شیر مدارس، تقویت سرمایه انسانی دانش آموزان با اولویت مناطق محروم، دانش آموزان بازمانده از تحصیل، حمایت از نخبگان و مدارس استعداد درخشان کنند.

هم افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی، هنری و ورزشی از قبیل موضوعات قرآنی، برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد ملی جمعیت، اعتکاف، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، مرمت بناهای تاریخی، اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت، اردوهای جهادی، گردهمایی‌ها، یادواره ها و گلزارهای شهدا، طرح مسجدمحوری، کمک به مساجد، ارتباط حوزه و دانشگاه، گروه ها و مجامع تخصصی مردمی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب، ترویج فرهنگ کتابخوانی و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی، گردشگری، پروژه های مناطق محروم، حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی توسعه و آموزش سواد رسانه ای از دیگر هزینه‌کردهای این منابع در لایحه دولت است.

همچنین دولت در تبصره ۱ ماده واحده این لایحه که به عوارض و مالیات اختصاص دارد، بودجه ای برای جوانان در نظر گرفته است.

در این بند آمده است: در اجرای بند ث ماده ۷۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت موضوع اختصاص ۲۷ صدم درصد از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش این قانون واریز و به وزارتخانه‌های ورزش و جوانان به میزان ۶۰ درصد و آموزش و پرورش به میزان ۴۰ درصد پرداخت می شود.

  • منبع خبر : ایرنا