با کره‌شمالی مذاکره می‌کنیم
با کره‌شمالی مذاکره می‌کنیم
سخنگوی کابینه ژاپن می‌گوید کشورش علیرغم انتقادی که به آزمایش‌های موشکی کره شمالی دارد، آماده مذاکرات بدون پیش‌شرط با پیونگ یانگ است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از اسپوتنیک، «یوشیهید سوگا» سخنگوی کابینه ژاپن می‌گوید علیرغم آزمایش موشکی امروز صبح، توکیو حاضر است بدون پیش‌شرط با پیونگ یانگ(کره‌شمالی) مذاکره کند.

به گفته وی، ژاپن از هر فرصتی برای حل مشکلات استفاده می‌کند.

گفتنی است صبح امروز و تنها ساعتی پس از اعلام آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات با آمریکا، کره شمالی آزمایش موشکی انجام داد.

این موشک از یک زیردریایی شلیک شد و با پرواز در ارتفاع ۹۵۰ کیلومتری، پس از طی مسافت ۴۵۰ کیلومتر در دریای ژاپن فرود آمد.

اظهارات سوگا در حالی مطرح می‌شود که «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن به شدت اقدام امروز کره شمالی مبنی بر شلیک موشک بالستیک را محکوم و آن را به مثابه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تلقی کرد.

“گارد ساحلی ژاپن از انجام آزمایش موشکی جدید کره شمالی خبر می دهد.

پیونگ یانگ پرتابۀ ناشناخته ای به سوی دریای شرقی شلیک کرده است.

این خبرگزاری به نقل از رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که این پرتابه صبح چهارشنبه به وقت محلی از منطقه‌ای نزدیک به استان کانگ جون به سوی شرق شلیک شده است.

در همین حال سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد که کره شمالی موشکی شلیک کرده که در منطقه اقتصادی ویژه ژاپن در نزدیک استان شیمان فرود آمده است.”

“هچنین ۵ روز گذشته تارو کانو وزیر دفاع ژاپن ادعا کرد که ارزیابی‌های امنیتی نشان می‌دهد که خطر چین برای منطقه شرق آسیا بیشتر از خطر سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی شده است.وزیر دفاع ژاپن ادعا کرد: خطر چین برای منطقه بزرگتر از سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی است!

ژاپن به بهانه مقابله با قدرت هسته‌ای کره شمالی، در ۷ سال گذشته بودجۀ نظامی خود را ۱۰ درصد افزایش داده و تجهیزات نظامی بسیاری از جمله جنگنده لاکهید و موشک‌های رهگیری آمریکایی را خریداری کرده است.

در مقابل چین نیز بودجه ارتش خود را از سال ۲۰۱۸ میلادی به میزان ۷.۵ درصد بالا برده و به حدود ۱۷۷ میلیارد دلار رسانده که ۳ برابر بودجه نظامی ژاپن است.

ای در حالیست که مقام ژاپنی مذکور به اقدامات تحریک آمیز آمریکا به ویژه در نزدیکی حریم آبی چین در این منطقه هیچ اشاره ای نکرده است.”

  • منبع خبر : مهر