بر اساس اطلاعات موجود، بیش از ۱۹۳۰ خودرو با ثبت سفارشهای غیرقانونی و فاقد اعتبار طی سال ۹۶ با انجام تشریفات قانونی از گمرکات ترخیص شده است. طی هفتههای اخیر رسانههای کشور با خبر شوکه کننده ثبت سفارش غیرقانونی بیش از ۶۴۸۱ خودرو مواجه شدند. بعد از اطلاع رسانی ناقص و جسته و گریخته از […]
بر اساس اطلاعات موجود، بیش از ۱۹۳۰ خودرو با ثبت سفارشهای غیرقانونی و فاقد اعتبار طی سال ۹۶ با انجام تشریفات قانونی از گمرکات ترخیص شده است.
طی هفتههای اخیر رسانههای کشور با خبر شوکه کننده ثبت سفارش غیرقانونی بیش از ۶۴۸۱ خودرو مواجه شدند. بعد از اطلاع رسانی ناقص و جسته و گریخته از سوی دستگاههای اجرایی برای نخستین بار به رسانهای کردن این تخلف بزرگ بههمراه جزییات اولیه اقدام نمود. یکی از مهمترین ابهامات در خصوص آمار مذکور این بود که چهتعداد خودرو با ثبت سفارشهای غیرقانونی که عمدتاً در زمان مسدود بودن سایت ثبت سفارش انجام شده، از گمرکات خارج شده است.
بر اساس اطلاعات اولیه، حدود ۱۹۳۹ خودرو با ثبت سفارشهای غیرقانونی طی سال ۹۶ از گمرکات خارج شدهاند. اگر فرآیند شماره گذاری این خودروها در پلیس راهور نیروی انتظامی انجام نشده باشد لازم است دستگاههای اجرایی از جمله گمرک، سازمان توسعه تجارت و اداره مقررات صادرات و واردات هرچه سریعتر از طریق نامهنگاری با نیروی انتظامی، از شماره گذاری و ورود این خودروها به بازار جلوگیری کنند.
به این ترتیب بیش از ۴۵۰۰ خودرو نیز که ثبت سفارش شائبهدار یا غیرقانونی داشتهاند مشمول مقررات قاچاق شده و در گمرکات مختلف و ۱۲گانه از جمله شهید باهنر و رجایی، توقیف شدهاند.
به گزارش تسنیم، طی سال ۹۶ شرکتهای نمایندگی و غیرنمایندگی امکان واردات خودرو به کشور را داشتهاند، اما با مصوبه دولت از اواخر سال گذشته تنها شرکتهای دارای نمایندگی مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند. سؤال مهمی که وجود دارد این است که؛ چهتعداد ثبت سفارش غیرقانونی توسط شرکتهای نمایندگی انجام شده است. گفتنی است، اطلاعات اولیه تخلف مورد اشاره در اختیار نهادهای نظارتی قرار گرفته و طی روزهای آتی جزییات بیشتری از این موضوع نیز در خبرگزاری تسنیم منتشر خواهد شد.
لازم به ذکر است، گمرک ایران در خصوص قاچاق خودرو با ثبت سفارشها(ی غیرقانونی و فاقد اعتبار) اعلام کرده، خودروها(ی مذکور) تماماً دارای ضوابط فنی خودرو و نمایندگی مجاز و رسمی در کشور هستند. این خودروها در فهرست خودروهای قابل ورود به کشور قرار داشته که قبلاً ضوابط فنی موضوع آییننامه ضوابط فنی مصوب دولت را از کمیته مربوطه که زیر نظر وزارت صمت است اخذ کردهاند و دارای نمایندگی رسمی مورد تأیید آن وزارتخانه هستند، همچنین حقوق و عوارض گمرکی این خودروها پرداخت، تشریفات گمرکی انجام و پروانه الکترونیکی برای این خودروها صادر شده است و مابقی خودروها در گمرکات توقیف شده است.