زبان لودریان را قیچی کنید
زبان لودریان را قیچی کنید

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه با اعلام ورود  «ژان ایو لودریان» وزیرخارجه  فرانسه به تهران اعلام کرد که لودریان دیروز دوشنبه علاوه بر ملاقات و مذاکره با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار خواهد کرد. بهرام قاسمی نگفت که لودریان قبل از ورود چه دسته گلی آب داده […]

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه با اعلام ورود  «ژان ایو لودریان» وزیرخارجه  فرانسه به تهران اعلام کرد که لودریان دیروز دوشنبه علاوه بر ملاقات و مذاکره با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار خواهد کرد.

بهرام قاسمی نگفت که لودریان قبل از ورود چه دسته گلی آب داده ولی گفت گفتگو و رایزنی در خصوص راه‌های گسترش روابط دوجانبه و تبادل نظر درباره مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله محورهای گفت‌وگوها است.

لودریان  پس از چند بار تعویق سفرش، مهمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تهران است و قرار است با حسن روحانی، رئیس جمهوری و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کند و با توجه به نوع رابطه ما با فرانسه و اهمیت فرانسه در اروپا موضوعات بسیاری در دستورکار دو کشور است برای رایزنی و تبادل نظر و صحبت در حوزه‌های مسائل دوجانبه و به خصوص همکار‌ی‌های اقتصادی که روند رو به رشدی را طی می‌کند و همچنین مسائل سیاسی دوجانبه و موضوعاتی که می‌تواند در حوزه غرب آسیا، خاورمیانه و خلیج فارس مطرح باشد و همچنین تحولات جهانی و مسائل اروپا و آخرین تحولات اتحادیه اروپا و موضوعاتی که برای دو طرف می‌تواند از جذابیت و کیفیت لازم برخوردار باشد.

لودریان هشتم اسفند امسال در سفر به مسکو و در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از برنامه موشکی ایران،  تأکید کرد: «باید اقداماتی اتخاذ کرد تا برنامه موشکی ایران به تهدیدی علیه منطقه تبدیل نشود.

ما بر اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران تأکید داریم و باید به مفاد آن پایبند باشیم.

ابوالقاسم دلفی، سفیر ایران در پاریس نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی محور مذاکرات لودریان در سفر به تهران را گفت‌وگو درباره همه ابعاد روابط و همکاری‌های سیاسی و پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه و همچنین رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشور بیان کرده است. لودریان در حالی دوشنبه در تهران با مقامات ایرانی به گفت‌وگو می‌نشیند که او و امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور علیرغم تأکید بر اجرای برجام، اظهاراتی را علیه ایران مطرح کرده‌اند، از یک سو مدعی دخالت ایران در تحولات منطقه شده‌اند و از دیگر سو گفته‌اند که نگران برنامه دفاعی موشکی ایران هستند. جناب لودریان وزیر خارجه فرانسه در شرایطی به تهران سفر می‌کند که این کشور در تدوین قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت که البته با وتوی روسیه ناکام ماند، دخالت داشت و یک روز بعد (نهم اسفند) در بیانیه‌ای به همراه آمریکا و انگلستان و آلمان و با اشاره به گزارش سازمان ملل عدم پایبندی ایران به تحریم‌های تسلیحاتی یمن را محکوم کرده و از ایران خواستند که «هرچه سریعتر تمامی فعالیت‌های ناسازگار یا در تناقض» با قطعنامه سازمان ملل که تحریم‌های تسلیحاتی را در سال  ۲۰۱۵  برقرار کرد را متوقف کند.

این اقای وزیر قبل از سفر به تهران  اعلام کرده است که «درباره موشک‌های بالستیک ایران، ما بسیار نگران توسعه این موشک‌ها هستیم و در سفر هفته آینده خودم به تهران حتما درباره این مسئله صحبت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه فرانسه با تاسی از هم پیمانان غربی خود در اظهاراتی مداخله جویانه به نقش و حمایت ایران از سوریه و یمن اعتراض کرده است.

حجم روابط اقتصادی بین ایران و فرانسه امروز بر بسیاری از کشورها میچربد و این امر ایجاب میکند دولت روحانی که مخالفت با خود را از طرف هرکه باشد بیعقلی بداند عقلمندانه به اظهارات بی ربط لودریان پاسخ بگوید و چنانچه منافع شخصی پشت ارتباطات  با فرانسه نیست در واکنشی به زبان درازی این اقا بخش از مناسبات را به حال تعلیق در آورد. اما حیف که اینگونه نخواهد شد.والسلام

حمید رضا نقاشیان