شرایط برای تولیدکننده و کارآفرین تسهیل شود
شرایط برای تولیدکننده و کارآفرین تسهیل شود
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان اصفهان گفت: نظارت بر عملکردها یکی از شاخصه‌های کارآمدی یک مجموعه است.

شرایط برای تولیدکننده و کارآفرین تسهیل شود

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان اصفهان گفت: نظارت بر عملکردها یکی از شاخصه‌های کارآمدی یک مجموعه است.

آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان اصفهان گفت: اجرای عدالت از مسائل بسیار مهم و محوری است که همواره به عنوان یکی از اهداف یا مهمترین هدف انقلاب اسلامی به آن اشاره شده و هم مردم، هم قانون اساسی و هم قوانین موضوعه بر آن تاکید کرده‌اند و همواره به ما برای اجرای عدالت تاکید شده است.

وی از شقوق و جلوه‌های مهم عدالت را عدالت اداری عنوان کرد و با بیان اینکه یکی از خواسته‌های مردم آن است که بر ادارات، عدالت حاکم باشد، چگونگی تحقق اجرای این نوع عدالت را مورد اشاره قرار داد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: کافی است یک حوزه بخواهد برخلاف این جهت عادلانه حرکت کند که آن حوزه یک حرکت ناعادلانه و ظالمانه می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتباطات در نظام اداری عادل متفاوت است، گفت: امروز در نگاه مدیریتی، پاسخگویی یکی از محور‌های مهم برای مدیریت است.

مدیریت در درون خود باید نظارت علی‌الدوام داشته باشد/یکی از شئون مهم مدیریت نظارت بر عملکردهاست/دولت باید مدعی ساختارهای فسادزا باشد تا مسئله آنها حل شود/هر جا مجوزی از بخش دولتی به خصوصی داده می‌شود باید بیشتر مراقبت شود

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در نظام مدیریتی پاسخگویی در چهار حوزه پاسخگویی در محضر پروردگار متعال، عموم شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری اعم از مدیریتی و دستگاه‌هایی که نظارت در آن‌ها نهادینه شده، تعریف گردیده است و باید پاسخگو بود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه ارتباط هم در مدیریت متفاوت است، افزود: در نظام مدیریتی آخرین حرفی که وجود دارد، مشتری مداری است؛ ولی در نظام مدیریتی اسلام تاکید بر دوست داشتن مردم شده است؛ یعنی راه خدا از میان خلق می‌گذرد و کسی که می‌خواهد جلب رضای خدا کند، باید مردم را راضی نماید.

وی تاکید کرد: با توجه به مدیریت اسلامی خیلی از سختی‌ها و ملالت‌ها بر انسان آسان می‌شود و نگاه مدیر به زیرمجموعه نگاه ارباب رعیتی نیست و احترام همکاران را مورد عنایت قرار می‌دهد.

رئیس قوه قضاییه لازمه نظام اداری عادلانه را ارتباط عادلانه با همه دانست و گفت: ارتباط مدیر با زیرمجموعه و مدیریت و اداره و دیوان سالاری با مجموعه کسانی که ارباب حاجت هستند، کاملا باید بر اساس عدالت باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه امروز قانونمداری اساس و محور حرکت است، گفت: باید ملاک را قانونمداری بگذاریم و نظام اداری قانونمدار که تحت هیچ شرایطی به خودش نقض قانون را اجازه ندهد، مورد توجه باشد.

مدیریت در درون خود باید نظارت علی‌الدوام داشته باشد/یکی از شئون مهم مدیریت نظارت بر عملکردهاست/دولت باید مدعی ساختارهای فسادزا باشد تا مسئله آنها حل شود/هر جا مجوزی از بخش دولتی به خصوصی داده می‌شود باید بیشتر مراقبت شود

وی افزود: کشور ما کشور انتخابات است. یک حزب و جریان سیاسی در مجلس و دولت و بخش‌های دیگر می‌آید و اگر همه امور بخواهد بر عدالت بچرخد ناگزیر باید بگوییم محور در تمام حرکت‌ها قانون است و همه با هر سلیقه سیاسی و هر جناحی خودشان را موظف بدانند که به قانون عمل کنند و هیچکس در هر رده‌ای و با هر توجیهی اجازه نقض قانون را به خود ندهد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در مسائل اضطراری همچون جنگ اقتصادی، باید مقررات خاص این شرایط مورد توجه قرار گیرد و کار باید برای کارآفرین و تولیدکننده سهل باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه در قوانین ما بن بست وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نظام مبتنی بر ولایت فقیه نظامی است که در آن هیچگاه بن بست وجود ندارد.

وی تاکید کرد: باید شرایط برای تولیدکننده و کارآفرین تسهیل شود تا در نظام اداری کار آن‌ها سریع انجام شود و زود بتواند کار خود را انجام دهد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: امروز یک ضرورت است که مدیران با جسارت و شجاعتی که قانون به آن‌ها داده است و با توجه به اقتضای شرایط جنگ اقتصادی، با قدرت در میدان حضور پیدا کنند و قوه قضاییه نیز به عنوان دستگاه نظارتی موظف است حامی مدیرانی باشد که با شجاعت و قدرت کار می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کوچکترین خللی در انجام کارهای اداری وجود داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه افزود: در مورد سرعت و تسهیل و میانبر زدن هم قانون وجود دارد، سازوکارهایی وجود دارد که می‌تواند همه گرفتاری‌ها را حل کند.

وی خطاب به مسئولان حاضر در شورای اداری اصفهان تاکید کرد: امروز مدیریت کشور باید در عرصه تلاش با تمام وجود «ما می‌توانیم» را اعلام کند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: ممکن است دشمن موانعی را ایجاد کند؛ اما روحیه جهادی و انقلابی و مسئولیت پذیری در عرصه کار مدیریتی ایجاب می‌کند که با همه وجود و در چهل ساله دوم انقلاب و در گام دوم در عمل «ما می‌توانیم» را نشان دهیم و از این تنگناها و مشکلات و گره‌هایی که دشمن ایجاد می‌کند با موفقیت عبور کنیم.

آیت الله رئیسی نظارت بر عملکردها را به عنوان یکی از شاخصه‌های کارآمدی مجموعه مورد تاکید قرار داد و گفت: قبل از اینکه نگاه به نظارت‌های برون سازمانی از جمله دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و اداره کل رسیدگی به شکایت استانداری باشد، باید این نظارت از سوی خود مدیر مطابق وظایفش صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بدون نظارت معنا ندارد، افزود: مدیریت در درون خودش باید نظارت علی الدوام داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: نظارت برای آن است که تخلف و فسادی بوجود نیاید و اگر هیاتی از سوی مدیرکل به یکی از شهرستان‌های استان اعزام شد، نباید حس شود که شکی وجود دارد؛ بلکه نظارت علی الدوام برای تداوم اعتماد به مجموعه و نظام اداری است.

  • منبع خبر : میزان