صنعت خودروسازی اروپا زیر فشار؛ هدف، ممنوعیت خودروهای بنزینی تا ۲۰۳۵ است
صنعت خودروسازی اروپا زیر فشار؛ هدف، ممنوعیت خودروهای بنزینی تا ۲۰۳۵ است
صنعت خودروسازی اروپا زیر فشار رقبای چینی و اختلافات داخلی، خواهان تأخیر در ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی تا ۲۰۳۵ شده است. در حالی که آلمان و ایتالیا خواستار انعطاف هستند، فرانسه بر حفظ این هدف برای جلوگیری از وابستگی به خودروهای چینی و حفظ سرمایه‌گذاری‌های کلان در فناوری‌های پاک تأکید دارد.

صنعت خودروسازی اروپا زیر فشار؛ هدف، ممنوعیت خودروهای بنزینی تا ۲۰۳۵ است

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد وبگاه تِک‌اِکسپلور در گزارشی آورده است:

صنعت خودروسازی اروپا، زیر فشار رقبای چینی و پیچیدگی‌های فنی، خواستار بازنگری در ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید تا سال ۲۰۳۵ میلادی شده است.

این هدف که یکی از محورهای اصلی توافق سبز اروپا برای دستیابی به بی‌طرفی کربنی (حالتی که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای یک کشور یا مجموعه‌ با میزان جذب یا حذف آن از جَو برابر شود) تا ۲۰۵۰ میلادی محسوب می‌شود، اکنون با چالش‌های جدی مواجه است و تصمیم نهایی اتحادیه اروپا، آینده تحول انرژی این قاره را تعیین خواهد کرد.

چرا صنعت خودروی اروپا زیر فشار است؟

سه عامل اصلی این فشار را تشدید کرده‌اند:

۱. هجوم خودروهای چینی: بازار اروپا با مدل‌های الکتریکی ارزان‌قیمت چینی مواجه شده که بحران بی‌سابقه‌ای برای تولیدکنندگان محلی ایجاد کرده و تهدید به تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج دسته‌جمعی نیروی کار شده است؛

۲. پیچیدگی عملی تحول: انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا (ACEA) اعلام کرده که واقعیت تحول به سمت الکتریکی‌سازی بسیار پیچیده‌تر از تصور اولیه است؛

۳. درخواست معافیت از قدرت‌های خودروساز: آلمان و ایتالیا خواستار استثناهایی هستند: آلمان خواستار فروش مجاز خودروهای پلاگین هیبرید و موتورهای احتراقی با بازدهی بالا پس از ۲۰۳۵ میلادی است و ایتالیا می‌خواهد خودروهای جدید با سوخت زیستی مجاز بمانند.

موضع فرانسه؛ پایبندی به هدف تمام‌الکتریکی

فرانسه در طرف مقابل، خواهان پایبندی کامل به هدف ۲۰۳۵ برای حفظ سرمایه‌گذاری‌های کلان در باتری‌سازی است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هشدار داده است: اگر هدف ۲۰۳۵ را رها کردید، کارخانه‌های باتری‌سازی اروپا را فراموش کنید.

این کشور همچنین پیشنهاد الکتریکی‌سازی اجباری ناوگان خودروهای شرکتی با استفاده از خودروهای ساخت اروپا را داده تا از برندهای چینی حمایت نشود. این پیشنهاد با مخالفت آلمان مواجه شده است.

هشدار کارشناسان محیط‌زیست

گروه‌های مدافع محیط‌زیست مانند حمل‌ونقل و محیط‌زیست/ Transport & Environment هشدار می‌دهند که هرگونه معافیت برای سوخت‌های زیستی اشتباهی فاجعه‌بار خواهد بود، زیرا این سوخت‌ها ردپای کربنی (میزان کل گازهای گلخانه‌ای منتشرشده مستقیم و غیرمستقیم توسط یک محصول، رویداد یا سازمان) ضعیفی دارند و می‌توانند منجر به عواقب ناخواسته‌ای مانند جنگل‌زدایی شوند.

جمع‌بندی: تقابل آرمان‌گرایی و عمل‌گرایی

اتحادیه اروپا در آستانه یک تصمیم‌گیری دشوار قرار دارد: از یک سو، پایبندی به آرمان‌های اقلیمی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در فناوری‌های پاک و از سوی دیگر، حفظ صنعت خودروی سنتی اروپا در برابر رقبای خارجی و بحران اقتصادی پیش‌رو.

نتیجه این تقابل، سرنوشت تحول انرژی در قاره سبز را برای دهه‌های آینده رقم خواهد زد.

  • منبع خبر : ایرنا