هوش مصنوعی با مسائل امروز و فردای آموزش عالی قرابت دارد
هوش مصنوعی با مسائل امروز و فردای آموزش عالی قرابت دارد
معاون وزیر علوم و رئیس موسسه پژوهشی برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: بیشترین قرابت هوش مصنوعی با مسائل امروز و فردای آموزش عالی است ولی فراتر از دغدغه‌ها، چالش‌ها و نگرانی‌ها این حوزه باید عمیق‌تر مطالعه و واکاوی شود.

هوش مصنوعی با مسائل امروز و فردای آموزش عالی قرابت دارد

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، نشست تخصصی هوش مصنوعی و آینده آموزش عالی در ایران؛ راهنمایی برای سیاستگذاران با هدایت رضا منیعی و با مشارکت بیش از یکصد نفر از اساتید، پژوهشگران، مدیران و علاقمندان این حوزه بصورت حضوری و مجازی در موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.

معاون وزیر علوم و رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، اظهار داشت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان کانون تفکر آموزش عالی با سابقه بیش از ۵۵ سال انجام وظیفه کرده است و امروز هم به یکی از مسائل مهم و روی میز و پیش روی نظام آموزش عالی با مشارکت صاحب‌نظران، علاقه‌مندان و اندیشمندان خواهد پرداخت. نظام آموزش عالی ایران با مسائلی از جمله تامین مالی، کیفیت، بهبود و اصلاح فرایندها مواجهه است که می‌توان از آنها به عنوان رویدادهای تاریخی یاد کرد.

علی باقر طاهری نیا تصریح کرد: علیرغم پیشرفت‌هایی که در عرصه تحولات علم و فناوری در ایران و جهان رخ داده است، تقریبا همه آنها به خصوص کیفیت از دغدغه‌های دائم و تمام نشدنی سیاستگذاران بوده است.

معاون وزیر علوم و رئیس موسسه پژوهش آموزش عالی با طرح این پرسش که نسبت هوش مصنوعی با مسائل تاریخی چیست؟ گفت: طبیعی است بیشترین قرابت هوش مصنوعی با مسائل امروز و فردای آموزش عالی است، اما آیا این موضوع صرفا امروزی و فردایی است؟ آیا با مسائل دیروزی ما هم نسبتی دارد یا خیر. از آن جهت که مسائل دیروزی ما تمام نشدنی و پایان ناپذیر است، پس یک کفه این ترازو حتما همان مسائل تاریخی خواهد بود.

وی در ادامه سوال دیگری مطرح کرد و گفت: آیا هوش مصنوعی و مسائل مرتبط با آن می‌تواند برای موضوعات تاریخی کشور راه حل‌های تحولی ارائه دهد؟ مثلا آیا مسائل تامین مالی می تواند یک بار برای همیشه راهکار تحولی داشته باشد تا از مسائل تاریخی خارج شود یا خیر؟ اگر چه موضوع کیفیت نباید موضوع حل شده و به کنار گذاشته شده تلقی شود، هوش مصنوعی می‌تواند برای موضوع کیفیت هم تکلیف ما را روشن کند؛ به گونه‌ای که پیش از آنکه به خود کیفیت فکر کنیم به عملیاتی سازی آن فکر کنیم. زیرا همچنان در ادبیات و مفاهیم و چگونگی کیفیت متوقف شده ایم؟ آیا هوش مصنوعی ما را به گام بعدی که عبارت است از «تحقق کیفیت» منتقل خواهد کرد یا خیر؟استاد دانشگاه تهران افزود: حل مسائل بخشی به نگاه فرابخشی نیاز دارد. فلاسفه معتقد هستند فیلسوفان برای حکمرانی شایسته‌ترین هستند؛ زیرا کلان‌نگرترین هستند و به جنگل به عنوان مجموعه نگاه می‌کنند و درختان را نمی‌بینند، ولی جنگل را می‌بینند. اگر این نگاه فلاسفه درست باشد (که احتمال زیاد درست است). یعنی، برای مسائل بخشی می‌شود نگاه‌ها و راه حل‌های فرابخشی پیدا کرد، با این نگاه فلسفی، فلسفه هوش مصنوعی چیست؟ و چه نسبتی با فلسفه آموزش عالی دارد؟ چیستی دانشگاه چه عنصری است که تحت تاثیر این تحولات آن چیستی تغییر ناپذیر است؟طاهری نیا گفت: ابزارها و عناصر بیرونی هرچه است، باشد و مهم نیست کلاس درس استاد، معلم، دیوار داشته باشد یا نداشته باشد، اما تحت تاثیر هوش مصنوعی چیستی و هویت و ماهیت دانشگاه تغییر می‌کند یا خیر؟ کارکرد نهاد علم تغییر خواهد کرد؟ تعریف ما از علم و انتظارات ما از علم تغییر پیدا می‌کند؟ اینها فهرستی از مسائل مطرح است و امیدواریم نتیجه این نشست دستاورد شفاف تر و عینی تر پیشنهادات سیاستی روی میز سیاستگذاران بگذارد.

  • منبع خبر : ایرنا