ناشرانی که به صورت پذیرفته شده یا درج شده وارد بازار سرمایه کشور می شوند، مطابق با دستورالعمل های موجود موظف هستند در بازه های زمانی مشخص نسبت به افشای اطلاعات خود اقدام کنند. این سازمان همواره کوشیده است تا با ابزارهای در اختیار خود علاوه بر بهبود چارچوب های افشای اطلاعات از نظر صحت […]
ناشرانی که به صورت پذیرفته شده یا درج شده وارد بازار سرمایه کشور می شوند، مطابق با دستورالعمل های موجود موظف هستند در بازه های زمانی مشخص نسبت به افشای اطلاعات خود اقدام کنند.
این سازمان همواره کوشیده است تا با ابزارهای در اختیار خود علاوه بر بهبود چارچوب های افشای اطلاعات از نظر صحت و دقت اطلاعات افشا شده بر الزام رعایت بازه های زمانی مورد اشاره اهتمام ورزد و ناشران را با ابزارهای تشویقی و تنبیهی به افشای به موقع اطلاعات ترغیب نماید. البته همکاری بسیار نزدیک ناشران با سازمان بورس در این حوزه بسیار موثر بوده است.
یکی از ابعاد بسیار مهم در شفافیت اطلاعات، افشای به موقع آن است. در این راستا ناشرانی که به صورت پذیرفته شده یا درج شده وارد بازار سرمایه کشور می شوند، مطابق با دستورالعمل های موجود موظف هستند در بازه های زمانی مشخص نسبت به افشای اطلاعات خود اقدام کنند.
در این راستا در کنار رسیدگی به تخلفات ناشران متخلف، از پاییز ۱۳۹۶ پس از عملیاتی شدن دستورالعمل جدید افشای اطلاعات، موارد مرتبط با بازه های زمانی قانونی، و نیز موارد تاخیر در افشای اطلاعات برای ذینفعان ناشر مورد نظر (مدیر مالی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره) در قالب پیامک ارسال می گردد که نقش بسزایی در کاهش چشمگیر تاخیر در افشای اطلاعات داشته است.
در ذیل آمار مربوط به موضوع فوق همراه با توضیحات مرتبط ارایه می شود:
جدول زیر تعداد اطلاعیه های قابل انتشار در سامانه کدال همراه با وضعیت آنها، برای صورتهای مالی و گزارش فعالیت ماهانه به تفکیک زمانهای سررسید ارایه اطلاعات در ۴ سال گذشته درج شده است.
برای اینکه اعداد فوق بتواند در بازه های زمانی ارایه اطلاعات قابلیت مقایسه داشته باشند، از تبدیل به درصد استفاده شده است.ستون آخر مربوط به میانگین تاخیر در انتشار اطلاعات بر اساس تعداد روز است. در این ستون تاثیر تاخیر در اطلاعات منتشر نشده در نظر گرفته نشده است.