دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه تا زمانی که شکاف میان نرخ ارز واقعی و نرخ ارز مبادله ای وجود دارد عملاً یارانه مستقیم را به تولیدکننده داخلی پرداخت میکنیم،گفت: بازار خودرو در قیمتهای بالای ۱۰۰ میلیون دچار خلا بوده است. آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه فضای کسب وکار و […]
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه تا زمانی که شکاف میان نرخ ارز واقعی و نرخ ارز مبادله ای وجود دارد عملاً یارانه مستقیم را به تولیدکننده داخلی پرداخت میکنیم،گفت: بازار خودرو در قیمتهای بالای ۱۰۰ میلیون دچار خلا بوده است.
آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه فضای کسب وکار و مقررات حاکم بر کشور عاملی برای افزایش واردات انواع کالاها از جمله خودرو شده است، اظهار داشت: زمانی که تعرفه واردات خودرو نامعقول و نرخ ارز هم دستوری پایین نگه داشته شود طبیعتاً شاهد افزایش واردات خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تولیدکننده داخلی با بهرههای بالای بانکی امکان رقابت را با محصولات خارجی نخواهد داشت، افزود: امروز بازار خودرو در خصوص خودروهای با قیمت بالای ۱۰۰ میلیون دچار خلا بوده و واردکنندگان هم از این شرایط سوء استفاده کرده و اقدام به واردات خودرو می کنند. به عنوان نمونه چینیها به راحتی خلاهای بازار ایران را شناسایی و هر روز حجم واردات خود را به کشور افزایش میدهند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو، تصریح کرد: چندین بار از دولت درخواست کردهایم تا تعرفه خودرو را با محاسبه ۷۵ درصد نرخ رقابتی و ۱۵ درصد حمایت از تولید داخلی به ۹۰ درصد بازگرداند اما متأسفانه هنوز این موضوع اجرایی نشده است.
محبی نژاد با اعلام اینکه وقتی واردات خودرو برای افراد سود آور باشد به هیچ وجه حاضر به سرمایه گذاری در بخش تولید نخواهند بود، افزود: تا زمانی که شکاف میان نرخ ارز واقعی و نرخ ارز مبادلهای وجود داشته باشد ما عملاً یارانه مستقیم را به تولیدکننده خارجی پرداخت میکنیم.