چرا میزان مرگ و میر در ایران برای ویروس کرونا بیشتر از سایر کشورها است؟
چرا میزان مرگ و میر در ایران برای ویروس کرونا بیشتر از سایر کشورها است؟
ایران بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس ویروس را در خارج از چین گزارش داده و سؤالاتی درباره نحوه برخورد دولت با بحران بهداشت عمومی و اینکه آیا دولت درباره میزان شیوع آن کاملاً شفاف بوده است، ایجاد کرده است.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد سخنگوی وزارت بهداشت ایران، کیانوش جهانپور روز سه شنبه گفت: ۱۵ ایرانی از مجموع ۹۵ مورد مثبت جان خود را از دست داده اند. اما آژانس خبری دولتی ایران بعداً اعلام كرد كه یك نفر آلوده به كرونا ویروس در شهر ساوه درگذشته است كه تعداد كشته ها را به ۱۶ نفر رسانده است.”چرا میزان مرگ و میر گزارش شده در ایران برای ویروس کرونا بیشتر از سایر کشورها است؟”

به غیر از چین، جایی که این ویروس برای اولین بار در ماه دسامبر شناسایی شد، ایران بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا را ثبت کرده است. در چین تعداد ۲۶۶۳ کشته وجود داشته است که از این تعداد ۷۷۶۵۸ مورد مبتلا به ویروس تایید شده است.

میزان مرگ و میر گزارش شده در ایران  در حدود ۱۶ درصد است که با نرخ در سایر کشور ها اختلاف چشم گیری دارد. در مرکز شیوع بیماری در استان هوبی در چین، میزان مرگ و میر گزارش شده در حدود ۲ درصد است. در کره جنوبی، ۱۱ بیمار از ۹۷۷ مورد در اثر ویروس جان خود را از دست داده اند که این میزان مرگ و میر در حدود ۱ درصد گزارش شده است.

در میان کمبود ماسک های جراحی و ضد عفونی کننده دست در مغازه های ایران، کارشناسان بهداشت عمومی می گویند ایران می تواند به ویژه با توجه به مرزهای خود با کشورهای ناپایدار در جنگ یا آشفته، قطب شیوع عمده در خاورمیانه باشد.

مقامات ایرانی هفته گذشته از اولین مورد ویروس در شهر مذهبی قم خبر دادند و ویروس حداقل در هفت استان دیگر در ایران شیوع یافته است. کشورهای منطقه از جمله عراق، کویت، عمان و افغانستان اولین موارد این هفته را گزارش کردند و گفتند که این بیماران به تازگی به ایران سفر کرده اند.

اما این پرسش به وجود میاید که که آیا مقامات دولت تصویر کاملی و دقیق از شیوع این بیماری در اختیار مردم قرار داده اند یا خیر. اما مقامات دولت هر پیشنهادی را برای پنهانکاری آمار این بیماری همه گیر را رد کرده اند.”چرا میزان مرگ و میر در ایران برای ویروس کرونا بیشتر از سایر کشورها است؟”

محمدرضا غدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در تلویزیون دولتی ایران گفت: وزارت بهداشت و درمان در تهران انتشار ارقام مربوط به شیوع ویروس کرونا در این شهر را ممنوع اعلام کرده است.

غدیر در پاسخ به این سؤال كه چند نفر در قرنطینه قرار داشتند ، گفت: “وزارت بهداشت به ما گفته است كه آماری جدید را اعلام نكنیم.”

غدیر همچنین گفت: “بیشتر آزمایش ها باید در تهران انجام شود و تهران آن را اعلام می کند.” نظرات وی حاکی از آن است که آزمایشات تشخیصی عمدتا در پایتخت تهران انجام می شود.

کارشناسان پزشکی خارج از کشور می گویند گزارش از تعداد کل موارد مبتلا به ویروس در ایران احتمالاً از گزارش مرگ و میر عقب مانده است. این امر می تواند به این دلیل باشد که مقامات ایرانی به دلیل نحوه آزمایش و تشخیص بیماران، نحوه اشتراک اطلاعات و یا به دلیل تجهیزات پزشکی ناقص، موارد کمتری را در سراسر کشور از دست می دهند.

دکتر یانژونگ هوانگ ، استاد دانشگاه هیتون هالون و عضو ارشد بهداشت جهانی در شورای روابط بین الملل گفت: “به نظر می رسد این یک موضوع گزارشگری است.” “گزارش در مورد موارد عفونت ممکن است از گزارش مرگ و میرها عقب مانده باشد.”

معلوم نیست که ایران توانایی تشخیص تعداد افراد مبتلا را داشته باشد، که انجام آزمایش ها به شهرها و روستاها نیاز دارد و به این سادگی اعتماد ندارد که چه کسی به بیمارستان های بزرگ با علائم شدید مراجعه می کند. استاد طب پیشگیری و بیماریهای عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت.

شافنر به NBC News گفت: “این یعنی رفتن به محله و در زدن درها و واقعاً تلاش برای یافتن موارد.” “من نمی دانم که آنها از چه ظرفیتی استفاده کنند. بسیاری از کشورها چنین نیستند و آنها در سیستم های بهداشت عمومی خود این سنت را ندارند. این کار بسیار جدیدی برای انجام آنهاست.””چرا میزان مرگ و میر در ایران برای ویروس کرونا بیشتر از سایر کشورها است؟”

احتمال دیگر این است که بیماران مبتلا از سالخوردگان و بخشی آسیب پذیر از جمعیت باشند. شافنر گفت.

شافنر گفت ، “اگر این ویروس به جمعیتی که پیرتر بودند معرفی شود، و در نتیجه یک دسته از بیماری های اساسی وجود داشته باشد ،این می تواند نرخ مرگ و میر بالا را توضیح دهد.”