آینده هوش مصنوعی؛ سوءاستفاده از نیت‌ها
آینده هوش مصنوعی؛ سوءاستفاده از نیت‌ها
وبگاه تِک‌اِکسپلور در گزارشی به آرای پژوهشگران دانشگاه کمبریج در انگلیس درباره آینده هوش مصنوعی و ضرورت اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از صدمه به انسان‌ها از جانب هوش مصنوعی به‌ویژه در حوزه سوءاستفاده این فناوری از نیت‌ها پرداخته است.

آینده هوش مصنوعی؛ سوءاستفاده از نیت‌ها

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد  در این گزارش آمده است: در آینده نزدیک ممکن است شاهد دستیاران هوش مصنوعی باشیم که بر تصمیم‌گیری‌های ما در مراحل اولیه تأثیر می‌گذارند و آن‌ها را پیش‌بینی می‌کنند، «نیت‌های» در حال شکل‌گیری ما را بی‌درنگ به شرکت‌هایی می‌فروشند که می‌توانند نیازها را برآورده کنند؛ در حالیکه خودمان هنوز نمی‌دانیم چه تصمیمی گرفته‌ایم.

آنچه گفته شد نظر متخصصان اخلاق‌ هوش مصنوعی دانشگاه کمبریج در انگلیس است که معتقدند: در آغاز شکل‌گیری یک «بازار جدید پرسود و در عین حال دردسرساز برای سیگنال‌های دیجیتالی نیت» هستیم که از خرید بلیت سینما گرفته تا رأی دادن به نامزدها را پوشش می‌دهد. آن‌ها این بازار را اقتصاد نیت (intention economy) می‌نامند.

پژوهشگران مرکز آینده هوش لِوِرهولم دانشگاه کمبریج (LCFI) استدلال می‌کنند رشد سریع هوش مصنوعی مولد (نوعی هوش مصنوعی که در پاسخ به فرمان کاربر، قادر به تولید متن و تصویر و رسانه‌های دیگر است) و آشنایی روزافزون با چت‌بات‌ها (یک عامل نرم‌افزاری که برای شبیه‌سازی مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر انسانی از طریق صدا یا متن طراحی شده ‌است(، مرز جدیدی از «فناوری‌های متقاعدکننده» را می‌گشاید و این نکته‌ای است که در اطلاعیه‌های اخیر شرکت‌های غول‌های فناوری به آن اشاره شده است.

عوامل هوش مصنوعی «شبه‌انسان» از جمله دستیاران چت‌بات و دوست هوش مصنوعی، به داده‌های روانشناختی و رفتاری محرمانه زیادی دسترسی خواهند داشت که معمولاً از راه گفت‌وگوهای غیررسمی و محاوره‌ای جمع‌آوری می‌شوند.

به گفته پژوهشگران، این هوش مصنوعی، توانایی فوق‌العاده‌ای برای هماهنگی با ما به روش‌هایی که با آن احساس راحتی می‌کنیم (تقلید از شخصیت‌ها و پیش‌بینی پاسخ‌های مطلوب) دارد و این توانایی را با دانش خود درباره عادات برخط ما ترکیب می‌کند تا سطوحی از اعتماد و تفاهم ایجاد و امکان دستکاری روانشناختی اجتماعی در مقیاس صنعتی را فراهم کند.

دکتر جونی پِن (Jonnie Penn)، مورخ فناوری مرکز آینده هوش لِوِرهولم دانشگاه کمبریج، می‌گوید: به مدت چند دهه، توجه واحد پول اینترنت بوده است. افراد توجه خود را با سکوهای رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، به اشتراک گذاشتند و این، اقتصاد برخط را پیش برد.

وی افزود: تا وقتی برای «اقتصاد نیت»، تنظیم مقررات صورت نگیرد، انگیزه‌های افراد را به عنوان واحد پول جدید در نظر می‌گیرد و کسانی که نیات انسانی را هدف قرار می‌دهند و هدایت می‌کنند و می‌فروشند، برای بهره‌برداری از این معدن طلا به سوی آن خواهند شتافت.

وی معتقد است: باید بررسی تأثیر احتمالی چنین بازاری بر آرمان‌های بشر (از جمله انتخابات آزاد و منصفانه، مطبوعات آزاد و رقابت منصفانه در بازار) را پیش از اینکه قربانی پیامدهای ناخواسته آن شویم، آغاز کنیم.

  • منبع خبر : ایرنا