اثری از علیرضا مشایخی با دونوازی سنتور منتشر شد
به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد قطعه «برای سنتور و قانون، اُپوس ۲۲۴» از آلبوم «تهران-برلین» با آهنگسازی علیرضا مشایخی با دونوازی سنتور امیرحسین رئوفی و حمید فروزان (دوئو تآی) توسط «نشر موسیقی درنگ» منتشر شد.
این اثر در یک نشست و بدون ویرایشهای دیجیتال توسط این دوئت در سال ۱۳۹۸ اجرا و ضبط شده است که اکنون در دسترس علاقهمندان و مخاطبان موسیقی معاصر ایرانی قرار گرفته است.
آلبوم «تهران- برلین» با همکاری آنسامبل یونایتد برلین، کوارتت ملی اوکراین و آنسامبل متاایکس اجرا و ضبط شده و سال گذشته منتشر شده است، درباره این اثر آمده است: «مسائل موسیقی ایران همواره مورد توجه مشایخی بوده و او در انواع و اقسام گوناگون به این مسائل اندیشیده است. نحوه برخورد او با این مسائل کمابیش در تضاد با تفکر اساتید موسیقی ایرانی بوده است. در حالی که کوشش و نگرانی اکثر اساتید موسیقی ایرانی بر حفظ «دستنخوردگی» موسیقی کلاسیک ایران متمرکز است؛ توجه، نگرانی و کوشش خستگیناپذیر مشایخی، متوجه «انبساط» و «تکامل» موسیقی ایران بوده است. تا جایی که او اصرار در دستنخوردگی موسیقی ایران را به یک «خواب غفلت بیپایان» تعبیر میکند.
تمایل مشایخی به آهنگسازی در محدوده کوک تعدیل نشده، علاوه بر «ارکستر موسیقی نو» به تشکیل «آنسامبل متاایکس» انجامید. آنسامبلی کوچک که بنا بر ضرورت هر قطعه از تعداد متغیری نوازنده تشکیل شده است. او در نامگذاری قطعات این آنسامبل به کار منحصر به فردی دست میزند؛ به این ترتیب که از نام بعضی دانشجویان و نوازندگان خود آنسامبل در نامگذاری قطعات استفاده میکند. آثاری که او برای این آنسامبل تصنیف کرده است، کاملا ایرانی هستند. ساختار این قطعات از جمله قطعه حاضر، از موتیوها یا تمهایی تشکیل میشود که به قابی برای بداههنوازی نوازندگان تبدیل میشوند. عبارات و تمها طوری انتخاب شدهاند که نتیجه حاصله در درون تئوری «چندصدایی» مشایخی جریان مییابد.»
شکلگیری «دوئو تآی» حاصل همنشینی و همفکری دوران دانشجویی امیرحسین رئوفی و حمید فروزان در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران در سال ۱۳۸۹ است. این دوئت با تمرکز بر ترکیبهای گوناگون دونوازی سنتور فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن با اجراهای متعدد در مراکز آکادمیک موسیقی ایدهها و ظرفیتهای موجود در دونوازی سنتور را آزمود. شرکت در جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی، کنسرتهای متعدد درجشنوارههای تخصصی موسیقی و انتشار چند اثر از اهم فعالیتهای دوئو تآی در این سالهاست.
کنسرت جواد زکی شمسآبادی در اریکه ایرانیان
کنسرت جواد زکی شمسآبادی خواننده و آهنگساز پنجشنبه (۲۷ آذرماه) ساعت ۱۸ با همراهی ارکستر کامل به رهبری علی فرهنگی در سبک موسیقی تلفیقی و پاپ ارکستر در سالن اریکه ایرانیان برگزار میشود.
این کنسرت که برای نخستینبار با حضور یک ارکستر متشکل از سازهای زهی، بادی و کوبهای ارائه خواهد شد، رنگآمیزی صوتی متفاوتی را نسبت به آثار پیشین این هنرمند رقم میزند.
در این کنسرت، زکی شمسآبادی علاوه بر اجرای قطعاتی از آثار شناختهشده و محبوب خود، مجموعهای از قطعات تازهساخته را نیز با تنظیمی متفاوت و برای نخستینبار در قالب ارکستر کامل اجرا خواهد کرد. بخشی از این آثار طی ماههای اخیر مرحله بازآفرینی و تنظیم ارکسترال را پشت سر گذاشته و اکنون در نسخهای با کیفیتتر روی صحنه خواهند رفت.
کنسرت زکی شمسآبادی با مشارکت و پشتیبانی شرکت آوای هیرکان به مدیریت رضا نودهی، مراحل اخذ مجوز و آمادهسازی خود را طی کرده است.
پایان خوش ارکستر جوانان پارس زمین در «طرز تازه» دهم
کنسرت ارکستر جوانان «پارس زمین» در دهمین تجربه از طرح «طرز تازه» بنیاد رودکی با رهبری امین غفاری و معرفی چهار تکنواز جوان و نوجوان در تالار وحدت روی صحنه رفت و آثاری از رپرتوار کلاسیک جهان را پیش روی مخاطبان قرار داد.
این رویداد با اجرای «رقص یک» یوهانس برامس آهنگساز مجارستانی آغاز شد و پس از آن «رقص ۵» از همین آهنگساز اجرا شد. در ادامه ارکستر، موومان اول از سمفونی پنج بتهوون را اجرا کرد تا نوبت به حضور تکنوازان بر روی صحنه برسد.
در این کنسرت ارکستر جوانان «پارس زمین»، دو قطعه را در میان سایر قطعات اجرایی، دوبار و با حضور دو تکنواز مختلف نواخت. قطعه «پرلود» اثر فریتز کرایسلر ابتدا با همراهی درسا رهبری تکنواز جوان ویولن و در ادامه ایلیا فریوسفی تکنواز نوجوان اجرا شد. همچنین قطعه «موتو پرپتو» اثر نواچک نخستین بار با تکنوازی دریا روحی و سپس با حضور باران چهرازی نوازنده نوجوان روی صحنه نواخته شد. این اقدام در راستای معرفی نوازندگان با استعداد به جامعه موسیقی صورت گرفت.
«کابزا»، «لیبرتانگو» اثر آستور پیاتزولا، «میزرلو» موسیق فیلم پالپ فیکشن و موسیقی کارتونهای «فوتبالیستها» و «کارآگاه گجت» دیگر قطعات اجرایی این کنسرت را تشکیل میدادند.
ابراهیم لطفی، نصیر حیدریان، وحید تاج، پدرام فریوسفی، کیاوش صاحبنسق، پرواز همای، پانیذ فریوسفی، حسین شریفی و … به تماشای این اجرا نشستند.
فرشاد شیرانی (کنسرت مایستر)، امیرعلی سرخانی، فرداد صدقی، دریا روحی، النا فریوسفی، درسا رهبری، مهراد پیریزاد، کیان حیدری، مهیار خان محمدی، ماهان فرحزاد، نیما قاسمی، محبوبه مشهدی، علی محبی، ساروس مرادی، رزا محسنی، زهرا نجفی دوست، دانا کردی، علی خطیبی (ویولن اول)، رضا ملکی، احمدرضا شربتی، ایلیا فریوسفی، کیمیا اسعدی، باران چهرازی، دلسا افشار، بنیتا عربلو، آرینا هاشملو، آرام شمس، دلارام تفضلی یزدی، شیدا شربتی، شادی شورکی، علی کمالی، علیاکبر قاسمی، مهدی شاملو، تارا بهرامی، نرگس خورشیدی، مهسا تیموری، مبین عزتی، هلیا خاری، آوا دشتی، رستا صنعتی، غزل خالصی (ویولن دوم) نوازندگان ارکستر جوانان «پارس زمین» در این کنسرت بودند.
احمد مقدسیزاده، فرید ذاکر، وداد واقفی، اسماعیل محمدی، امیر بزرگی، شیدا رجایی، محمدرضا ترابیان، شاهین صادقی (ویولا)، عرفان فیجان، امیرپارسا مرادیان، هیراد ابراهیمزاده، پریناز سعیدی (ویولنسل)، یونس نصری، کسری دادخواه (کنترباس)، روشنک نوشی (فلوت)، علی اصغر شمسآبادی (کلارینت)، شمیم کیانی (ابوا)، درسا صادقی (فاگوت)، هومان باقی، رژینا صادقی (هورن)، علی مکی (ترومپت)، عرفان فرشیزاده (تیمپانی)، الشن نمازیان، ایلیا گلزار، پرنیان مرادیان، دلسا افشار، آرنیکا روشن دل، امیرارسلان خداویرن (پیانو)، رادین صفر (درامز) و یونس نصری (گیتاربیس) از دیگر نوازندگان این کنسرت بودند.
«طرز تازه» طرحی از بنیاد فرهنگی هنری رودکی است که با هدف حمایت از ایدههای نو در حوزه موسیقی در سبکهای مختلف از جمله ردیفـ دستگاهی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک غربی اجرا میشود. پیش از این کنسرتهایی همچون «تریو + یک»، «ننشیند خموش»، «چهارگان»، «نغمههای ناگهان»، «آنسامبل نیواک»، ارکستر «دیالوگ»، «ارکستر جوانان میترا» و «صبا به روایت سایه» و «عشق سعدی» در قالب این طرح در تالارهای وحدت و رودکی برگزار شده و با استقبال مخاطبان همراه بوده است.
- منبع خبر : ایرنا








































