اجازه برگزاری انتخابات در حج برای عربستان هزینه ندارد
اجازه برگزاری انتخابات در حج برای عربستان هزینه ندارد
سرکنسول ایران در جده درحالی از استقرار صندوق‌های رأی برای انتخابات ریاست جمهوری در سفارت و کنسولگری ایران در عربستان خبر داد، ‌ که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درخواست کرد به پیگیری‌ها برای دریافت موافقت حضور زائران در انتخابات ادامه داده شود و گفت: اجازه برگزاری انتخابات در حج، برای عربستان هزینه‌ای ندارد.

سرکنسول ایران در جده درحالی از استقرار صندوق‌های رأی برای انتخابات ریاست جمهوری در سفارت و کنسولگری ایران در عربستان خبر داد، ‌ که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درخواست کرد به پیگیری‌ها برای دریافت موافقت حضور زائران در انتخابات ادامه داده شود و گفت: اجازه برگزاری انتخابات در حج، برای عربستان هزینه‌ای ندارد.

به گزارش ایسنا، نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب درمکه برگزار شد و آخرین گزارش‌ها در حوزه‌های اجرایی، هواپیمایی، پزشکی، مسکن  و چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درعربستان ارائه شد.

استقرار صندوق‌های رأی در سفارت و سرکنسولگری ایران در عربستان

حسن زرنگار ـ سرکنسول ایران در جده ـ با اشاره به پیگیری‌ها  و مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عربستان در تهران و داخل این کشور درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: برای برگزاری انتخابات در شهرهای مکه و مدینه و نمایندگی‌های سیاسی کشورمان مقدمات و ملزومات لازم فراهم شده است، ولی تاکنون تنها استقرار صندوق‌های اخذ رای در سفارت و کنسولگری ایران در عربستان بلامانع اعلام شده است.

حجت الاسلام والملسمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ با اشاره به همزمانی حضور زائران ایرانی در حج با انتخابات ریاست جمهوری، از سرکنسول ایران در جده خواست به پیگیری‌ها برای دریافت موافقت حضور زائران در انتخابات ادامه دهد تا حجاج از مشارکت در تعیین سرنوشت کشورشان محروم نشوند و با خاطره ای تلخ به کشور بازنگردند.

او بیان کرد: من به عنوان خادم حجاج، این اتفاق (برگزاری انتخابات با مشارکت زائران) را به نفع هر دو کشور و از مصادیق خدمت به زائران می‌دانم  و تلاش می‌شود که هیچ نمود خارج از هتل و یا زحمتی بر کشور میزبان نداشته باشد. در بسیاری از کشورهای دیگر به مسافران و گردشگران کشورها اجازه می‌دهند که در انتخابات کشورشان شرکت کنند، اینجا کسانی که مشرف هستند مسافر نیستند و مکرر از مسئولان و برادران عربستانی شنیده‌ایم که با اشتیاق به زائران می‌گویند «اهلا و سهلا بضیوف الرحمان و خدمه الحاج شرف لنا». از مصادیق بارز خدمت به حجاج ایرانی در این زمان اجازه برگزاری انتخابات است، برای عربستان هزینه‌ای ندارد و خاطره خوشی را در ذهن زائر به یادگار می‌گذارد.

زمان آخرین پرواز حج و سخت‌گیری درباره خروج آب زمزم

در ادامه جلسه شورای هماهنگی بعثه و حج، غلامرضا رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ به بازگشت نزدیک به ۲۵ درصد زائران تا بامداد چهارشنبه (۶ تیرماه) اشاره کرد و هفتم و هشتم محرم برابر با ۲۲ و ۲۳ تیرماه را زمان پیش‌بینی شده برای آخرین پروازها از دو فرودگاه مدینه و جده به سمت ایران اعلام کرد.

محمد معصومی ـ نماینده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ـ با توجه به سخت‌گیری‌ها در کشور میزبان (عربستان) برای خارج کردن مایعاتی که در چمدان و کیف زائران قرار داده می‌شود، اظهار کرد: هواپیمایی محدودیتی در این‌باره ایجاد نکرده است، بلکه این شیوه و دستورالعملی است که در کشور میزبان اجرا می‌شود و لازم است به زائران هرچه بیشتر اطلاع‌رسانی شود تا از قرار دادن هر گونه مایعات در  بار خود بپرهیزند.

نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه این گزارش، ازدست‌اندرکاران عملیات اجرایی حج خواست که برای انتقال مناسب آب زمزم به کشور که مورد اصرار شماری از زائران است، طراحی و تدبیر مناسب برای حج آینده داشته باشند.

فوت ۲۲ زائر در حج

دکتر سید علی مرعشی ـ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ـ به افزایش مراجعات زائران در دو شهر مکه و مدینه به مراکز و درمانگاه‌های این مرکز اشاره کرد و با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۴ بیمار در بیمارستان هلال احمر و ۲۵ نفر دیگر در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند تعداد فوتی های حج تاکنون را ۲۲ نفر اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه ۸ بیمار در بیمارستان‌های عربستان از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند، افزود: تاکنون نزدیک به ۵۰ بیمار با پروازهایی که به مقصد تهران انجام شده است به ایران منتقل شدند.