اربعین، تهران تا «ری» با ۱۰میلیون نفر
اربعین، تهران تا «ری» با ۱۰میلیون نفر

من زار عبد العظیم به «ری» کمن زار الحسین (ع ) به کربلا . نگاه امام هادی به جایگاه رهبران شیعه نگاه همه ائمه کرام است که معیار را حضور در پایگاه دلالت به راه میدانند و این که بستر را ان چنان مهیا میکنند که دل مشتاق اهل دین با گرایشی معنوی فضای عطر […]

من زار عبد العظیم به «ری» کمن زار الحسین (ع ) به کربلا .

نگاه امام هادی به جایگاه رهبران شیعه نگاه همه ائمه کرام است که معیار را حضور در پایگاه دلالت به راه میدانند و این که بستر را ان چنان مهیا میکنند که دل مشتاق اهل دین با گرایشی معنوی فضای عطر آگین دین باوری را در جهان طنین افکنند.

چند سالی است انان که به زیارت کربلا در اربعین موفق نمیشوند جا مانده لقب گرفته اند و زمینه ای فراهم آمده تا جاماندگی را با حضور در مرقد سید الکریم که امام هادی علیه السلام زیارت ایشان را تالی تلو زیارت جدشان حسین ابن علی علیه السلام  برمیشمارند، هیاهوی دین به پا کنند. امسال هم مراسم پیاده ‌روی جاماندگان حسینی در پنج نقطه از شهر تهران با حضور دلدادگان حسینی هم ‌نوا با زائران ثارالله در جاده نجف به کربلا از صبح  روز اربعین (سه‌شنبه ۸ آبان ماه) به سمت حرم سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)  برگزار گردید. دراین هیاهوی ثانویه عشق بازی متکی به پیاده روی از تهران به ری که از میدان امام حسین (ع) آغاز و عزاداران حسینی مسیر ۱۷ کیلومتری به سوی حرم عبدالعظیم (ع) را می‌پیمایند، معنا میشود.

درست همسو با مسیر نجف به کربلا در طول این مسیر بیش از ۱۰۰ موکب برای خدمات به دلدادگان حسینی تدارک دیده شده بود که بیشترین موکب‌ها حدفاصل میدان امام حسین (ع) – میدان شهدا و میدان شهدا- میدان خراسان و همچنین میدان خراسان به سوی میدان شوش و برخی موکب‌ها نیز در مسجد آشتیانی‌ها، دروازه دولاب، پل آهنگ، تیر دوقلو، بوستان کودک، پمپ بنزین فداییان اسلام، تقاطع فداییان اسلام و بزرگراه شهید کریمی استقرار گرفته بودند. طبق ارزیابی آماری امسال جمعیت راهپیمایان به محدوده ۳ میلیون نفر هم رسید این همایش عظیم حضور در تجلیل از محرم و اقامه عزا جای توسعه و حضور تا ۱۰ میلیون نفر را نیز داراست. در خصوص تبلیغات برای فراخوانی در اربعین این گردهم آیی معمولا تحت الشعاع حضور ۳۰ میلیونی نجف تا کربلا بلحاظ تبلیغاتی محروم واقع میشود و چه خوش خواهد بود که سالهای آتی این همایش همزمان با تبلیغ برای اربعین هم مورد عنایت بزرگان و صدا و سیما واقع گردد و این امکان را فراهم آورد که جماعتی که حاضرند به هر دلیلی جامانده نامیده شوند این جاماندگی را با این حضور جبران کنند. امتحان حضور در صف جاماندگان و ادای تکلیف در ایجاد هیاهوی دین از منزلت ابا عبدالله تاثیر گذار خواهد بود. اگر چه شنیده شد برخی از عزاداران بعد از زیارت امامزادگاه همجوار سید الکریم با شکل راهپیمایی عازم زیارت مرقد امام امت خمینی کبیر گردیده و این مسیر طولانی را تا بهشت زهرا سلام الله علیها طی کردند و اینکه امام امت برای ما مظهر اقتدار و عظمت اسلام قرن پانزدهمی است ، لاکن بهتر این است که این راهپیمایی را در حضرت عبد العظیم خاتمه داده زمینه افتراق ایجاد نکنیم. راهپیمایی جاماندگان میتواند مظهر عمل به توصیه امام هادی علیه السلام بوده و فی الواقع رنگ عبادی عزاداری خود را جامعا حفظ نماید. در خصوص راهپیمایی برای وصول به مرقد امام خمینی (ره) باید زمینه ای که همه جمعیت بدین نیت حضور یافته باشند، برنامه ریزی شود.

در جهانی که بوقهای تبلیغاتی برای ایجاد تفرقه دایم در کوسهای رنگ و آب دار خود میکوبند اینکه ما بتوانیم بستر حضور هماهنگی دین باوری در حد و حدود حضور میلیونی فراهم آوریم خود هنر تبلیغ بسیار بزرگی برای عاقبت اندیشی راه شیعه و وصول به ظهور اربابمان خواهد بود. امسال به حسب اطلاعات و تصاویر واصله شیعیان در ۱۴۰ شهر جهان مراسم حضور دسته جمعی در مرآ و منظر داشته اند و این یعنی علی رغم خواست شیاطین این حرکت بالنده ، رشد روز افزونی بخود گرفته و میرود تا جانانه در خدمت ارباب کل امام مهدی عجل الله تعالی فرجه واقع شود. ای کاش بودجه ای می بود تا همه اماکن مقدس در شهرهای جهان را مامن اجتماعی از عدالت طلبان کنیم و یوم العزم آن را اربعین قرار دهیم و این بالندگی را با همه خوبان جهان به اشتراک بگذاریم .ان شاالله. والسلام

حمید رضا نقاشیان