ارتش مصر فرسوده شد…
ارتش مصر فرسوده شد…

  بعد از کودتای نظامی در مصر و سرنگونی تنها دولت قانونی ومنتخب مردم مصر، حدیث معتبری در اذهان مردم مصر و حتی مردم منطقه شکل گرفته است که، کلید نجات مصر از بند استعمار امریکا و انگلیس سرنگونی دیکتاتور حسنی مبارک نبود. در اصل حسنی مبارک هم عامل ارتش مصر بوده است و بلکه […]

 

بعد از کودتای نظامی در مصر و سرنگونی تنها دولت قانونی ومنتخب مردم مصر، حدیث معتبری در اذهان مردم مصر و حتی مردم منطقه شکل گرفته است که، کلید نجات مصر از بند استعمار امریکا و انگلیس سرنگونی دیکتاتور حسنی مبارک نبود. در اصل حسنی مبارک هم عامل ارتش مصر بوده است و بلکه وابستگی در ذاتِ ساختار حکومت مصر در ارتش مصر نهادینه شده است و همین امر موجب عقب گردی به معنای مطلق کلمه خفت آمیز از اصول دموکراتیک و مردم سالاری برای ملت سابقه دار در تمدن مصرگردیده است.
انقلاب اسلامی در ایران در شرایطی رخ داد که ارتش به اصطلاح شاهنشاهی در ایران هم مانند ارتش مصر حامی بی چون و چرای حاکمیت بود.
اما به مجرد وقوع انقلاب بدنه ی ارتش خود را از لایه های فرماندهی رهانید و به خواست ملت در تغییر ساختار نظام حکومتی تن داد و در بسیاری امور حتی از ملت پیشی گرفت و موجب کاهش خون ریزی و تلفات در انقلاب گردید. ارتش مصر اما این بنیه را که موجب تحکیم مبانی در بازیافت تمدن کهن ووارهانیدن نظام، از زیر یوغ استعماری غرب را فراهم آورد، که نداشت، حتی آلت فعلِ خفت وخواری آفرین استکبار نیز واقع شد.
طبعِ چنین فرو هشتنی در ساختار نظامی دو عارضه خواهد داشت و در کوتاه مدت نمودِ مشهود خود را آشکار خواهد کرد.
عارضه ی اول تبلورِ نمادِ از خون پاک و بی آلایشی است که در وجود افراد نظامی شکل میگیرد و همین خون پاک موجب جان فشانی در برابر هجمه دشمن بیرونی میشود که مرور زمان نشان داد این خون پاک در ارتشیان مصری به غیرت و اصالت خود باز نگشت. این در حالی است که هنوز از اقدام شجاعانه و متهورانه افسرارتش مصر، شهید خالد شوقی اسلامبولی در جریان ششم اکتبر ١٩٨١ میلادی ، در به هلاکت رساندن انورسادات و شش تن دیگر از من تبع او در امضای معاهده ی ننگین کمپ دیوید، فقط سی سال گذشته است ونفس چنین عملی نشان دهنده ی و جود غیرت جوشان در ارتش مصر بود که به دلائلی این باراین غیرت نجوشید و مع الاسف خودی از خود نشان نداد.

عارضه ی دوم افسردگی در ساختار روحی ارتش مصراست . سی سال پیش و با ابتکار و ایثار و جان فشانی افسران مصری در اعدام انقلابی انور سادات ، استکبار جهانی شاهد وجود غیرت دینی در بنیه و نهاد جوانان مصری شد.
و با شناخت کامل و دقیق آن برنامه ای مدون برای دور نمودن این روحیه و زدودن آثار آن از تفکر نظامیان مصری گردید. سیاست های مخرب اخلاق و آلوده ساختن ملتها به لهو و لعب و عیش و عشرت همیشه در ساختارهای نظامی پاسخ مثبتی به طراحی های استکباری داده است. پول، زن، مشروب، قمار و اعتیاد عواملی بوده اند که نه تنها سربازان امریکایی را در ویتنام از اندیشیدن جدا میداشته اند بلکه در ٢١جنگ بعد از آن هم به کمک فرماندهان اتاق جنگ استکبار آمده اند و متاسفانه در ارتشها این گزینه ها کار بردی بی چون و چرا داشته است و لذاست که در قرن اخیر کمتر ارتشی را در اقصی نقاط جهان ،می یابیم که به چنین عارضه ای مبتلا نبوده باشد.
همینجا لازم است ارتش جمهوری اسلامی ایران را از پاسخ دادن به چنین عوارض ننگینی مستثنی کنم.
اگرچه رژیم فاسد پهلوی به تاسی از اربابان خود این سیاست را در ارتش زمان خود بکار برد اما به دلائلی که موضوع بحث ما نیست این سیاست یعنی ترویج گناه و فساد در ساختار میانی ارتش هرگز جواب نداد و همین امر موجب همراهی ارتش با امام(ره) گردید.
با توجه به آنچه گفته شد ولو باور کنیم که ته مانده غیرتی در نهاد افسران میانی ارتش مصر مانده باشد هم کمک به فرسودگی در روح و روان این نیرو نموده و ارتش مصر را کاملاً از لحاظ روحی پوسانده است و لذاست که پیش بینی میشود کوچکترین واکنش های مردمی کل ساختار مصر را که موجب سر افکندگی آنان در مقابل چشمان مسلمانان جهان گردید ، فرو خواهد ریخت . چرا که این امر از همه جا واضحتر در آماده باش صددرصدی ارتش رژیم صهیونیستی و غاصب در طول از ابتدای کودتای نظامی تا کنون مشهود است.
از ساختار فرسوده در ارتش مصر حتی در سطوح فرماندهی هم میتوان سخن گفت، زیرا سردر گمی حامیان ارتش مصر و ناهمگونی در تحلیل و عملکرد واشنگتن و سعودی و لندن و اردن ، تاثیر مخربی بر ذهن و امید افسران تراز اول این ارتش گذاشته است.

هفته گذشته آلمانیتور نوشت: ریاض عقب نشینی امریکا در تامین کمکهای مالی به مصر را بمنظور حفظ روحیه ارتش مصر جبران میکند. و این بدان معناست که غرب استطاعت کمکهای خود را در تداوم حفظ روحیه ی ارتش مصر از دست داده است.

جدا از مسئله ی مصر واکنش های تردید آمیز آمریکا و اتحادیه اروپا در جریانات سوریه به موضوع عدم کفایت غرب در حمایت از ارتش مصر در منطقه هم، بسیار موثر افتاده است و فرماندهان مصری از خود می پرسند، آمریکا و اروپا که از واژگون نمودن رژیم سوریه پا پس کشیدند. حال تنها حامی ما در منطقه سعودیها هستند و معلوم نیست آنها کی پا پس خواهند کشید؟ و این دغدغه مانند خوره به جان ساختار فوقانی ارتش مصر رسوخ نموده تا زمینه ای خداخواه را برای حرکتی موثر درمردم مصر فراهم آورد.

مصر حمله دار حوادث مهم و غیر قابل پیش بینی است. آتش عظیم و زیر خاکستری که وابستگی ارتش به استکباردر کودتای نظامی علیه مرسی اعمال نمود، موجب بروز چشمه های جوشان مردمی در مصر خواهد بودو امید به اینکه رهبری واحدی این مطالبات را سردمداری کند و الا هزینه ی این اقدام برای مردم مصر بسیار سنگین خواهد بود. والسلام