ازبکستان نو – نماد جدید توریستی آسیای مرکزی
ازبکستان نو – نماد جدید توریستی آسیای مرکزی
صنعت گردشگری در ازبکستان از زمان انتخاب شوکت میرضیایف به عنوان رئیس جمهور ازبکستان به یکی از اولویت های اقتصاد این کشور تبدیل شده است.

ازبکستان نو – نماد جدید توریستی آسیای مرکزی

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد

صنعت گردشگری در ازبکستان از زمان انتخاب شوکت میرضیایف به عنوان رئیس جمهور ازبکستان به یکی از اولویت های اقتصاد این کشور تبدیل شده است. طی ۴ سال گذشته، قوانین بسیاری در حوزه گردشگری تصویب شده است که شرایط را برای توسعه بیشتر آن فراهم می کند.

در مدت زمان کوتاهی، اقدامات و اصلاحات گسترده ای برای توسعه بیشتر و ایجاد تنوع در زیرساخت های گردشگری جهت جذب گردشگران به ازبکستان انجام گردیده است.ازبکستان نو

 

 

در دسامبر سال ۲۰۱۶، رئیس جمهور ازبکستان مصوبه “اقدامات توسعه سریع صنعت گردشگری جمهوری ازبکستان” را تصویب نمود. براساس این مصوبه، حوزه گردشگری به حالت حوزه استراتژیک اقتصادی تبدیل شد. هدف اصلی از توجه به حوزه گردشگری و تبدیل آن به یک حوزه قدرتمند از رشد پایدار اقتصاد دولت، استفاده مؤثر از پتانسیل گردشگری مناطق و افزایش تأثیر گردشگری در بهبود سطح زندگی و رفاه جامعه است.

برای فراهم نمودن راحت ترین شرایط برای اقامت گردشگران در ازبکستان، قوانین روادید بسیار ساده شده است. بخصوص، قانون صدور ویزا برای شهروندان ۸۶ کشور حذف شده است. بعلاوه، ازبکستان سیستم روادید الکترونیکی را برای شهروندان ۵۷ کشور از جمله ایران، فراهم نمود.

همانطور که می دانیم، بیماری همه گیر کووید ۱۹  باعث بحران جهانی شده است و عملاً همه بخشهای اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است. بیش از همه، این بحران تأثیر منفی بر بخش گردشگری از جمله در جمهوری ازبکستان داشت.

ازبکستان نو

علیرغم این بیماری همه گیر، مقامات ازبکستان اقدامات مؤثری را برای احیای بخش گردشگری در حمایت از اقتصاد گردشگری و حفظ مشاغل انجام نمودند. سند مهم در این زمینه، مصوبه رئیس جمهور ازبکستان در مورد ” اقدامات فوری برای حمایت از بخش گردشگری و کاهش تأثیر منفی بیماری همه گیر ویروس کرونا” بود.

این مصوبه، حمایت گسترده ای از کلیه شاغلین در صنعت گردشگری کشور شامل اقدامات مالی و اعتباری، یارانه ها و کمک های مالی و همچنین لغو موقت مالیات ها را فراهم می کند. این اقدامات و سایر اقدامات حمایتی هدفمند، منجر به بهبود سریع بخش گردشگری در ازبکستان می شود.

ازبکستان با در نظر گرفتن واقعیت های جدید ناشی از بیماری همه گیر کووید۱۹ و الزامات لازم برای فرآیند سازماندهی گردشگری و اوقات فراغت و ایجاد شرایط ایمن برای گردشگری داخلی و خارجی، پروژه ” ازبکستان. تضمین سفر ایمن ” را توسعه داده است. این پروژه، سیستم جدید بهداشتی و اپیدمیولوژیکی ایمن براساس استانداردهای جهانی برای گردشگران است.

یعنی شما قادر خواهید بود تا آنجا که ممکن است با خیال راحت در سراسر کشور سفر کنید – الزامات سراسری پروتکل های بهداشتی در همه سایت های توریستی معرفی شده است.

ازبکستان قوانینی را برای جبران هزینه های درمان هر گردشگر بازدید کننده از کشور در صورت بروز مشکلات سلامتی، ایجاد کرده است.

ازبکستان نو

 

با توجه به وضعیت رو به بهبود اپیدمیولوژیک از اول سپتامبر سال ۲۰۲۰ ، برخی از محدودیت های قرنطینه کاهش یافته و از سرگیری مرحله ای جریان گردشگری به ازبکستان آغاز شده است.

در حال حاضر، ازبکستان به روی همه کشورهای جهان از جمله شهروندان ایران به جز ۸ کشور که در آن شرایط همه گیر ویروس کرونا وجود دارد، باز است.

همچنین، دولت در حال تدوین برنامه ای برای توسعه گردشگری پزشکی در ازبکستان است از جمله  “ازبکستان – سرزمین امید و شفا “-” ازبکستان – سرزمین امن و شفا”. بر اساس این پروژه ها، ارائه انواع خدمات پزشکی به شهروندان کشورهای خارجی، تنظیم و گسترش می یابد. کلیه نهادهای بهداشتی که می توانند پذیرای گردشگران خارجی در طی بیماری همه گیر باشند، ثبت می شوند.

از اول آگوست سال ۲۰۲۰، فرودگاه های شهرهای اندیجان، بخارا و اورگنچ به طور کامل برای خطوط هوایی بین المللی که دارای درجه پنجم “آسمان آزاد” میباشند، افتتاح شده است. تمام محدودیت ها در تعداد پروازها و مسیرها برداشته شده است. این قانون به مدت ۳ سال معرفی گردید.

پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱، یک میلیون و هفتصد هزار گردشگر خارجی از ازبکستان بازدید کنند که ۷۰۰ هزار گردشگر در گروه گردشگری زائرین قرار دارند. همچنین با بهبود وضعیت اپیدمیولوژیک در جهان و از بین بردن موانع بیماری همه گیر کرونا، احتمال زیادی در دستیابی به این شاخص ها در سال ۲۰۲۱ وجود دارد.

ازبکستان نو

در کنار گردشگری فرهنگی و تاریخی، توسعه انواع مسیرهای جدید گردشگری در ازبکستان از جمله زیارت، زیست محیطی، شناختی، قوم نگاری، صنایع غذایی، ورزشی، بهبود سلامت، روستایی، صنعتی، تجاری و … آغاز شده است.

برای گسترش کارآفرینی در صنعت گردشگری، امتیازات مالیاتی و گمرکی برای ساخت و ساز امکانات هتل، پارک های تفریحی و واردات تجهیزات گردشگری و … تعیین شده است. بیش از ۲۰ مزیت و ترجیح در این مسیر وجود دارد.

بعلاوه، به منظور جذب گسترده سرمایه گذاران خارجی به این صنعت و افزایش مشارکت عمومی و خصوصی در جهت سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های گردشگری، تصمیماتی در حال اتخاذ است.

توسعه حوزه گردشگری در سراسر کشور باعث شد تا ازبکستان در رتبه بندی های مختلف بین المللی گردشگری در سطح بالایی قرار گیرد. بویژه، در سال ۲۰۱۹، ازبکستان توسط ۱۰ نشریه معتبر  از جمله “نیویورک تایمز”، “گاردین”، شرکت ها و سایت های رتبه بندی Crescent Rating ، Wego Place و غیره، به عنوان محبوب ترین و پر بازدیدترین کشور توریستی معرفی شد. در سال ۲۰۲۰، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ازبکستان را به عنوان کشوری با سریعترین رشد در صنعت گردشگری شناخت.

ازبکستان نو

بهبود آمار در حوزه گردشگری در سال ۲۰۱۸ به جمهوری ازبکستان اجازه داد برای اولین بار در مجموعه آماری سالانه سازمان جهانی گردشگری ” آمار گردشگری ۲۰۱۳-۲۰۱۷″ وارد شود.

ازبکستان سرشار از میراث فرهنگی و تاریخی است که میراث تمدن جهانی نیز به حساب می آیند. در حال حاضر، بیش از هشت هزار بنا با معماری باستانی در ازبکستان وجود دارد که بیش از ۲۰۰ مورد در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است. اکثر آنها در شهرهای سمرقند، بخارا، خیوه، شهرسبز، ترمذ، هوقند و تاشکند واقع شده اند.

میراث به جای مانده نه تنها برای مردم ازبکستان، بلکه برای کل بشر نیز ارزشمند است. قدمت قدیمی ترین شهرهای ازبکستان بیش از ۲۷۵۰ سال است. سمرقند یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان و با رم هم قدمت است. بخارا مروارید شرق، یکی از باستانی ترین و زیباترین شهرهای واقع در ازبکستان است. خیوه که به عنوان موزه فضای باز معروف است، یکی از شهرهای باستانی آسیای مرکزی است.

امروزه ازبکستان در زمینه حفظ میراث فرهنگی و معنوی و همچنین برگزاری رویدادهای مهم بین المللی با یونسکو همکاری های مستمر دارد. در سالهای اخیر، چندین جشنواره مهم فرهنگی تحت نظارت یونسکو از جمله “ترانه های شرقی” ، “بخشی” ، “مقام” ، “صنایع دستی” و غیره، در کشور برگزار شده است. این رویدادها، عامل مهمی در توسعه روابط بین دو کشور با حسن همجواری است و سهم عظیم مردم ازبکستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی را در توسعه تمدن جهانی تأیید می کند.

 

ازبکستان نو

 

با حمایت رئیس یونسکو از ابتکار رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف در هفتاد و پنجمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد برگزاری مجمع بین المللی “آسیای مرک

زی در چهارراه تمدنهای جهانی” در شهر باستانی خیوه، سهم اصلی ازبکستان در تقویت روابط فرهنگی انسانی و معنوی را تأیید می کند. بدون شک، این رویداد فرصت خوبی را برای شناخت کامل فرهنگ اصیل و میراث بی نظیر ازبکستان فراهم می کند.

 

 

به ازبکستان نو خوش آمدید – برای ثبت خاطره ای جدید و دلپذیر!

ازبکستان نو

  • منبع خبر : صبح اقتصاد