اصل قضیه افزایش مبلغ است نه تغییر عنوان آن
اصل قضیه افزایش مبلغ است نه تغییر عنوان آن
تصویب ماده 33 لایحه مالیات بر ارزش افزوده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه گذشته و قرار گرفتن خبر آن بر روی خروجی خبرگزاری ها و رسانه های خبری، موجی از اظهار نظرهای متفاوت ایجاد نمود و هر کسی برداشت شخصی اش را به عنوان آنچه منظور قانونگذار است، ابراز کرد

اصل قضیه افزایش مبلغ است نه تغییر عنوان آن

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، تصویب ماده ۳۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه گذشته و قرار گرفتن خبر آن بر روی خروجی خبرگزاری ها و رسانه های خبری، موجی از اظهار نظرهای متفاوت ایجاد نمود و هر کسی برداشت شخصی اش را به عنوان آنچه منظور قانونگذار است، ابراز کرد
برای دانستن بهتر موضوع ابتدا نگاهی به متن ماده ای که تصویب شده بیندازیم. براساس ماده ۳۳لایحه مالیات بر ارزش افزوده هر مسافر ایرانی عازم خارج از کشور ( بجز دارندگان گذرنامه های سیاسی و …………… ) هنگام خروج از کلیه مرزهای کشور ( هوایی، زمینی و دریایی ) باید مبلغی را به حساب درامدهای عمومی نزد خزانه داری کل واریز کند. این ماده در ظاهر دارای هیچ گونه ابهام یا اشکال نگارشی نیست اما چرا سبب بروز آنهمه حرف و حدیث شد؟
در پاسخ این سوال باید یادآوری کنیم که تصویب این ماده اتفاق جدیدی نبود و از ۳۰ تیر ماه ۱۳۶۴ مبلغی تحت عنوان عوارض خروج از کشور با هدف کمک به تامین مخارج جنگ تحمیلی از مسافران ایرانی عازم خارج از کشور دریافت می شد که در واقع مبلغ زیادی نبود. اما از ابتدای سال گذشته، سازمان امور مالیاتی کشور براساس قانون بودجه، عوارض خروج از کشور را افزایش داد یعنی مبلغ ۷۵۰ هزار ریال برای سفرهای عادی و ۵۰۰ هزار ریال برای سفرهای زیارتی بر اساس ماده ۴۵قانون مالیات بر ارزش افزوده به ۲۲۰ هزار تومان برای بار اول و۳۳۰ هزار تومان برای بار دوم و ۴۴۰ هزار تومان برای بارهای بعدی تبدیل شد تا خیلی ها به این افزایش ناگهانی اعتراض کنند.
این انتقادات همچنان ادامه داشت تا اینکه با تصویب ماده ۳۳ تحت عنوان مالیات خروج از کشورو عدم ارائه توضیحات تکمیلی خیلی ها ادعا کردند که این مبلغ جدا از عوارض خروج از کشور است. با شدت گرفتن موج انتقادات تعدادی از نمایندگان توضیحاتی در مورد تصویب ماده ۳۳ ارائه کردند و مشخص شد که کلمه عوارض به مبلغی گفته می شود که باید به حساب شهرداری ها واریز شود اما این مبلغ که در قانون بودجه هم تعریف شده باید به حساب خزانه داری کل واریز می شد در نتیجه قانونگذار از عنوان مالیات خروج از کشور به جای عوارض استفاده کرده است.
به این ترتیب ابهامات بوجود آمده برطرف شد تا خیلی ها از بابت نپرداختن مبالغی به اسم مالیات و عوارض به طور همزمان خوشحال شده و خدا را شکر کنند و مشکل اصلی تصویب این ماده یعنی افزایش غیر منطقی مبلغی که باید بابت خروج از کشور بپردازیم در سایه این بحث و جدل فراموش شود و یک سوال همچنان بی جواب بماند، چرا نمایندگان مجلس که از دل همین ملت بیرون آمده اند از ریزبینی و نکته سنجی آنها خبرندارند و چرا خودشان دارای این ویزگی نیستند و نمی دانند که دراوضاع وخیم اقتصادی فعلی آستانه تحمل مردم آنقدر پایین آمده که تحمل پرداخت چنین هزینه های موازی را ندارند و هر گونه خبر و شایعه ای سبب بروز التهاب و نگرانی نزد مردم می شود. شاید در کمال بدبینی باید بگوییم این التهاب ها آگاهانه و برای سایه انداختن بر روی اصل قضیه ایجاد می شوند. آیا اینطور است؟

کیوان سیدباقری