اظهارات اقتصادی ۴ نامزد ریاست جمهوری در روز چهارم رقابت‌ها
اظهارات اقتصادی ۴ نامزد ریاست جمهوری در روز چهارم رقابت‌ها
در چهارمین روز رقابت‌های انتخابات، ۴ نفر از نامزدهای ریاست جمهوری به بیان نقطه نظرات خود در حوزه‌های اقتصادی اعم از مسکن، دلار،خودرو، سرمایه‌گذاری خارجی، اشتغال و معیشت مردم پرداختند.

در چهارمین روز رقابت‌های انتخابات، ۴ نفر از نامزدهای ریاست جمهوری به بیان نقطه نظرات خود در حوزه‌های اقتصادی اعم از مسکن، دلار،خودرو، سرمایه‌گذاری خارجی، اشتغال و معیشت مردم پرداختند.

به گزارش صبح اقتصاد، علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با مردم» مسأله قطعی و در اولویت خود را فرهنگ دانست اما گفت که امروز اقتصاد فوریت دارد و باید مشکلات کشور را حل کرد زیرا این دو با یکدیگر هم‌سنخ است.

انتقاد از گران کردن پایتخت و حاشیه نشین کردن مردم

وی با بیان این مطلب که موضوع مسکن موضوعی حیاتی است، ایده دولت قبل را در گران کردم پایتخت مورد انتقاد قرار داد و گفت: در دولت قبل این ایده مطرح بود که تهران را باید آنقدر گران کرد که مردم از شهر بروند تا بتوان ترافیک و آلودگی را حل کرد و این ایده را به دستورالعمل تبدیل کردند و موفق شدند اما مردم از تهران نرفتند و به حاشیه‌های شهر رانده شدند و در سختی قرار گرفتند، از طرفی کشور هم خودش را با تهران تنظیم کرد و گران شد و کل مردم آسیب دیدند.

زاکانی:در دولت قبل این ایده مطرح بود که تهران را باید آنقدر گران کرد که مردم از شهر بروند تا بتوان ترافیک و آلودگی را حل کرد و این ایده را به دستورالعمل تبدیل کردند اما مردم از تهران نرفتند و به حاشیه‌های شهر رانده شدند و در سختی قرار گرفتند، کشور هم خودش را با تهران تنظیم کرد و گران شد و کل مردم آسیب دیدند.

نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه ظلم است که بیش از ۵۵ درصد سبد خانوار مردم معطوف به حوزه مسکن شود، ادامه داد: کاری که ما با دولت آقای رئیسی انجام دادیم این بود که می شود این گره زندگی مردم را باز کرد تا دیگر مسکن برای هیچکس یک رویای قابل دست یافتن نباشد و مرد خانه در مقابل خانواده شرمنده نشود.

لزوم سوق دادن نقدینگی‌ها به سمت ساخت مسکن 

تحقق شعار سال موضوع دیگری بود که زاکانی به آن اشاره کرد و گفت:در همه شهرهای کشور زلزله یک مخاطره طبیعی است که نمی توان از فرار کرد اما می توان طوری از آن صیانت کرد که اگر اتفاق افتاد جان مردم به خطر نیفتد.جان مردم عزیز است و در این خصوص لازم است که دولت تدبیر کند.چیزی به نام پلاک‌های ناپایدار و بافت های فرسوده داریم و برای ایمنی بخشی نیاز به نوسازی است.با دادن مشوق‌ها مردم خودشان شروع به ساخت می کنند و مشکل بافت های فرسوده و ناپایدار و مسکن را حل می‌کنند.نقدینگی سرگردان کشور هم به بخش مسکن سوق پیدا می‌کند و جهش تولید با مشارکت مردم که شعار امسال است، عملیاتی می‌شود.

زاکانی درعین حال مقوله معیشت مردم را یادآور شد و گفت که باید امکانات موجود به سمت بهبود معیشت مردم سوق یابد.

واردات یک‌میلیون تن برنج در سال گذشته

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به ارائه آماری از پرداخت یارانه ها در کشور پرداخت و ادامه داد: دولت ۱۱ میلیارد دلار برای نهاده‌ها و ۲.۶ میلیارد دلار برای دارو و بهداشت یارانه می‌دهد اما نظام تخصیص اشکال دارد.سال گذشته یک میلیون تن برنج وارد کردیم که ۶۰ هزار تن آن توسط دستگاه‌ها وارد شد اما بقیه آن را بخش خصوصی وارد کرد.قیمت برنج دولتی حدود ۳۵ هزار تومان است اما قیمت بخش خصوصی تا دو برابر قیمت دولتی است زیرا دلال‌ها و واسطه‌ها می‌خواهند سود کنند.

ممنوعیت قیمت‌گذاری میوه و کالای اساسی توسط واسطه‌گران

اعتقاد زاکانی این است که میوه و تره بار و حبوبات و شکر و کالاهای اساسی نباید توسط واسطه‌ها قیمت‌گذاری شود و می‌گوید:آنچه امروز در میادین تره بار توزیع می‌شود بین ۳۰ تا ۷۰ درصد قیمتش کمتر از بازار آزاد است.در شب عید گذشته به رئیس‌جمهور وعده با ثبات کردن بازار را دادیم.خرید کردیم و  هر تن میوه را ارزان‌تر از عید ۱۴۰۲ به مردم دادیم، تورم کمتر نشد اما قیمت‌ها را کاهش دادیم.

زاکانی تاکید دارد که گران کردن قیمت‌ها توسط عده‌ای مایه مسرت و شادی نیست زیرا بخش دیگری از جامعه در مقابل خانواده خود شرمنده می‌شوند.

زاکانی:۸۰۰۰ همت نقدینگی سرگردان در کشور است که باید به شکلی آن را مدیریت کرد که به فرصت تبدیل و به دنبال آن مسأله اشتغال، تولید، خانواده و ازدواج حل شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین در سخنرانی خود در مدرسه و حوزه علمیه معصومه قم با بیان اینکه کشور امروز فرصت‌ها و تهدیدهای بسیاری دارد، افزود: کسی که وارد صحنه می‌شود باید نوسان بازار ارز، قاچاق، ناترازی بانک‌ها و پول‌های سرگردان را بشناسد اما هرکس می‌خواهد وارد صحنه شود باید بگوید می‌خواهد با تهدیدات و فرصت‌ها چه کند و برای آبادانی چه اقدامی انجام دهد؟ چالش‌های کشور را می‌توان به فرصت تبدیل و از این طریق مشکلات مردم را مرتفع کرد.

۸۰۰۰ همت نقدینگی سرگردان در کشور

وی از وجود ۸۰۰۰ همت نقدینگی سرگردان در کشور خبر داد و درباره این پرسش که نقدینگی جامعه چطور می‌تواند به فرصت تبدیل شود؟ گفت: مسکن نیاز مردم است. بافت‌های ناپایدار در همه شهرهای کشور وجود دارد. اگر تدبیر دولت به مشوق‌دهی برای ترمیم بافت‌های ناپایدار و فرسوده انجام شود، مردم خودشان با این نقدینگی سرگردان می‌توانند خانه بسازند. به جای ۴ میلیون مسکن وعده دولت، مردم ۱۰ میلیون خانه می‌سازند. ۸۰۰۰ همت نقدینگی سرگردان در کشور است که باید به شکلی آن را مدیریت کرد که به فرصت تبدیل و به دنبال آن مسأله اشتغال، تولید، خانواده و ازدواج حل شود.

اعتقاد وی این است که مردم باید در همه حوزه‌ها حضور داشته باشند و درحوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و تعاونی و دیگر حوزه‌ها، کشور باید به نفع مردم قوی شود و دولت فضا را باید برای حضور مردم در عرصه های تولیدی، اقتصادی و تعاونی باز کند.

افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی

مسعود پزشکیان دیگر نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در یک میزگرد تلویزیونی با اشاره به شاخص‌های اقتصادی کشور گفت: استناد من در آن‌چه که عرض می‌کنم بانک مرکزی، مرکز مدیریت بدهی‌های دولت وزارت اقتصاد و همچنین سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار کشور است؛ بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال ۱۴۰۰ تا بهمن از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت رسیده است یعنی ما ۱۸۷ همت افزایش داریم؛ همچنین بدهی دولت به بانک‌ها از همان سال از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ یعنی نزدیک به دو برابر رسیده است. انتشار اوراق مالی طی این سالها ۷۵۲ همت یعنی دو برابر آن‌چه که در شهریور ۱۴۰۰ وجود داشته است.

وی به نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ اشاره کرد و با اعلام تورم برخی اقلام پروتئینی، گفت: تورم گوشت قرمز و سفید در ۱۴۰۳، ۷۹.۲ درصد و گوشت ماکیان ۸۰ درصد و ماهی ۶۳ درصد بوده‌است؛ از سوی دیگر رشد اقتصادی کشور در گروه کشاورزی منفی ۲.۲ درصد، گروه صنایع و معادن بدون نفت منفی نیم درصد و استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد بوده است.

پزشکیان: وضعیت جامعه به گونه‌ای است که کارمندان نمی‌توانند راحت زندگی کنند و بازنشستگان گرفتارند و قدرت خرید ندارند و دیگر نمی‌توانند با پولی که می‌گیرند بخاطر تورمی که ایجاد شده به صورت روزمره زندگی خود را تامین کنند.

وضعیت ارز ترجیحی مبحث دیگری بود که پزشکیان یادآور شد و ادامه داد: استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ این بوده که ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده و ۵۰ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است که معنای این حرف آن است نزدیک به ۶۰۰ الی هزار هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده‌ایم.

بازنشستگان قدرت خرید ندارند

به گفته پزشکیان وضعیت جامعه به گونه‌ای است که کارمندان دیگر نمی‌توانند راحت زندگی کنند و بازنشستگان گرفتار هستند و قدرت خرید ندارند و دیگر نمی‌توانند با پولی که می‌گیرند بخاطر تورمی که ایجاد شده به صورت روزمره زندگی خود را تامین کنند. امروز همه نگران و ناراضی هستند و اگر روز به روز جلوی این وضعیت گرفته نشود قطعاً با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد:قرار نبود که این‌گونه شویم و تورم، گرانی و مشکلات کمر مردم را خرد کند.امروز با تصورات و پیشنهادات غیر علمی به جایی نمی‌رسیم.

چرایی عدم تحقق برنامه های توسعه قبل

وی در بخش دیگری از اظهارات خود از دلیل عدم تحقق اهداف برنامه های توسعه قبل سخن گفت و افزود:ما مقرراتی را برای ورود و خروج کالاها در گمرکات وضع می‌کنیم اما همچنان با معطلی در گمرکات مواجهیم، سازمان امور مالیاتی خودش کمر تولید کننده را می‌شکند و وزارت صنعت و معدن با بخشنامه‌های هر روزه تولید کننده را بلاتکلیف نگه می‌دارد و ثباتی وجود ندارد و آینده‌ای نامعلوم پیش روی تولید کنندگان است و با مشکلات داخلی و مقررات و قوانین خلق‌الساعه مواجهیم.

لزوم سرمایه گذاری از جمله موضوعاتی بود که پزشکیان تاکید کرد و گفت:درصورتی که سرمایه‌گذار خارجی را وارد کشور کنیم می‌توان جلوی فشارهای موجود را گرفت.

بهره گیری از ظرفیت های صنعت دیجیتال

این نامزد ریاست جمهوری حوزه صنعت دیجیتال را دارای ظرفیت‌های قابل توجه دانست و ادامه داد: اقتصاد دیجیتال می تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد؛ سهم هسته اقتصاد دیجیتال از GDP، حدود ۴.۵ درصد است اما در اروپا این رقم تا ۶ است و سهم این حوزه در اروپا ۱۰ درصد و ما ۲ درصد هستیم.

پزشکیان:اقتصاد دیجیتال می تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد؛درصورتی که سرمایه‌گذار خارجی را وارد کشور کنیم می‌توان جلوی فشارهای موجود را گرفت.

وی بر ضرورت اصلاح تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری خارجی و روابط بین‌الملل تاکید کرد و گفت:اگر فقط بخواهیم در سیستم اداری مملکت مداخله کنیم امکان ندارد آن‌چه را که در سیاست‌های کلی دیده شده است، محقق کنیم.

وعده بیمه و سهیمه بنزین به رانندگان تاکسی اینترنتی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی – نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس،حل مشکل بیمه و سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را وعده داد و گفت ما به فکر سهمیه بنزین کسانی هستیم که از این محل ارتزاق می‌کنند.

وی گفت: بار مهمی از حمل و نقل عمومی کشور، امروز بر دوش رانندگان تاکسی‌های اینترنتی است و مردم بدون زحمات آنهت به مقصد نمی‌رسند.‎دولت خانواده مشکل بیمه و سهمیه بنزین خانواده بزرگ فعالان سکوهای برخط حمل و نقل را حل خواهد کرد.

این نامزد ریاست جمهوری در برنامه گفت وگوی ویژه خبری اعلام کرد که برنامه دولت او در راستای تحقق مفاد برنامه هفتم توسعه خواهد بود.

تورم مانع جذب سرمایه گذاری خارجی 

قاضی زاده هاشمی از تورم به عنوان مشکلی یاد کرد که امکان استفاده از منابع بخش خصوصی در بخش‌های زیر ساختی کشور را از بین برده و سرمایه‌گذاری خارجی را با مشکل همراه کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی: ما به فکر حل مشکل بیمه و سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و کسانی هستیم که از این محل ارتزاق می‌کنند.

از نگاه وی، دولت‌ها در کسب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبوده‌اند در حالی که منابع دولت برای سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی باید جذابیت داشته باشد و محیط کسب و کار برای مردم و بخش خصوصی بهبود یابد.

پیشنهاد تولید خودروی مشترک با دیگر کشورها 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درعین حال ایده ساخت خودرو با مشارکت کشورهای دیگر را مطرح کرد و گفت: حتما نباید خودمان خودرو تولید کنیم. بلکه می توان با کشورهای دیگر تولید مشترک داشت.باید زنجیره‌های گسترده تجاری صنعتی ایجاد شود تا بازار توسعه یابد و رقابت به وجود آید.

 ۱۷ درصد درآمد خانوارها باید پس انداز شود

کنترل تورم از دیگر محورهای سخن قاضی‌زاده هاشمی بود و وی با بیان اینکه کنترل تورم انجام شدنی و قطعی است، خاطرنشان کرد: دولت خانواده تعهد می‌کند که شاخص تورم را تک رقمی کند.درحال حاضر خط فقر عددش بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است و درآمد خانوار را باید به سطحی برسانیم که غیر از اینکه معیشتش را اداره کند حداقل بتواند ۱۷ درصد پس انداز هم داشته باشد.

وی ایجاد نظام یکپارچه مالیات – یارانه را پیشنهاد کرد که بر اساس آن کسانی که درآمدشان بیشتر از هزینه‌هایشان است مالیات بپردازند و آن‌هایی که هزینه‌هاشان بیشتر است یارانه دریافت کنند.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دولت باید بر اقتصاد خانواده متمرکز شود تا شأن و منزلت خانواده‌ها حفظ شود، تصریح کرد:ما در دولت خانواده معتقدیم غیر از یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم باید به مردم ثروت هم بدهیم و دارایی‌های مردم را افزایش بدهیم وبرای این کار ساز و کاری پیش بینی کردیم که ایجاد نظام یکپارچه مالیات – یارانه است.

این نامزد ریاست جمهوری در خصوص نرخ ارز معتقد است که باید بازار رسمی ایجاد کنیم تا قیمت‌ها کشف شود و برای رشد تولید باید مالیات بر اشتغال را کاهش دهیم و مالیات بر کل درآمد را در یک نظام کاملاً هوشمند جایگزین کنیم.‌همچنین دولت باید در زمینه احتکار زمین مقتدرانه وارد شود و برای آن کاربری اختصاص دهد این زمین‌ها باید وارد فرایند تولید شوند.

قاضی‌زاده هاشمی: افرادی که فاقد زمین هستند باید به شکل رایگان یا قیمت خیلی کم صاحب زمین شوند و با انبوه‌سازی مسکن و صنعتی‌سازی می‌توان قیمت مسکن را کاهش داد.وی در ادامه با بیان اینکه معتقد است کارها و اقتصاد باید به مردم واگذار شود و روی اقتصاد خانواده متمرکز شویم، اظهار کرد:اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال را حل کنیم بهترین راه، صنایع پایین دستی پتروشیمی است.منابع گسترده نفت و گاز باید برای تولید ثروت، ارزش افزوده و افزایش اشتغال مصرف شود.

اختصاص زمین رایگان یا ارزان به مردم

قاضی زاده هاشمی درباره مسکن نیز به بیان دیدگاه خود پرداخت و اظهار کرد: وعده‌ای که شهید رئیسی برای مسکن دادند قابل انجام است.قیمت زمین را باید کاهش دهیم.ما در ایران مشکل زمین نداریم. میزان زمینی که طی این ۲ سال در دولت سیزدهم توزیع شد برابر با ۲۰ سال گذشته بود.

به گفته وی افرادی که فاقد زمین هستند باید به شکل رایگان یا قیمت خیلی کم صاحب زمین شوند و با انبوه‌سازی مسکن و صنعتی‌سازی می‌توان قیمت مسکن را کاهش داد.

این نامزد ریاست جمهوری بزرگترین سرمایه کشور را سواحل جنوبی مکران و مردم بلوچ‌ دانست و گفت: جمعیت سواحل جنوبی ما باید سه برابر شود.

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه صف اول، یکی از مباحث مهم دولت را تخصیص بهینه منابع دانست که با کمترین هزینه بیشترین فایده را به دنبال داشته باشد و گفت: اگر برنامه‌ریزی انجام شود می‌توان از امکانات که امروز بیشتر هم شده به خوبی استفاده کرد و در این مسیر لازم است منافع شخصی کنار گذاشته شود.

رئیس جمهور موفق اجازه هدررفت منابع را نمی‌دهد

از نگاه وی نحوه استفاده منابع حائز اهمیت است و رئیس‌جمهوری موفق است که از منابع به خوبی استفاده کند و نگذارد این منابع هدر رود.

جلیلی:رئیس‌جمهور امروز باید بتواند فرصت‌ها را بشناسد و به آن‌ها اشراف داشته باشد و مهم‌ترین فرصت همان توانمندی‌های مردم ایران است که نسل جوان تحصیلکرده خلاق و باهوشی را در اختیار گذاشته که می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کشور در یک فرصت تاریخی قرار دارد و فرصت‌های فراوانی در اقتصاد، سیاست، بین‌الملل، منطقه، صنعت و تمدن در اختیارش قرار گرفته است، تأکید کرد:رئیس‌جمهوری امروز باید بتواند این فرصت‌ها را بشناسد و به آن‌ها اشراف داشته باشد و مهمترین فرصت هم همان توانمندی‌های مردم ایران است که نسل جوان تحصیلکرده خلاق و باهوشی را در اختیار گذاشته که می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد.

جلیلی همچنین به دیدار کارگران کارخانه هپکو اراک رفت و در جریان مطالبات و خواسته‌های آنها قرار گرفت.

وی در مصلای اراک به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ۱۰ سال پیش کارگرانی از هپکو به تهران آمدند و آن‌چه در هپکو گذشت را شرح دادند که در سال ۱۳۸۶ ما ۱۸۰۰ ماشین الات سنگین تولید می کردیم و الان تولید به صفر رسیده و کارگران حقوق نمی گیرند. گفتند یکی از کارگران اقدام به خودکشی کرده بود اما امشب آن عزیز را دیدم و او می گوید آرامش دارم و این  را مدیون شهید رئیسی می‌دانم.

انتقاد از افزایش ۱۰ برابری نرخ دلار!

جلیلی ضمن انتقاد از افزایش نرخ دلار اظهار کرد:اینکه ۸ سال به مردم بگویند با فلان مسیر در روابط خارجی همه مشکلات را حل می‌کنیم اما دلار ۲۵۰۰ تومانی ۱۰ برابر شد و به تحریم ها ۸۰۰ مورد افزوده شد. شهید رئیسی این ریل را تغییر داد. روابط را در دو سه کشور خلاصه نکرد و گفت باید با همه کشوها تعامل سازنده داشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کسانی می گفتند روزی ۲۰۰ هزار بشکه نمی توانیم بفروشیم مگر اینکه فلان امتیاز را بدهیم اما شهید رئیسی نشان داد می توان نفت را فروخت.

جلیلی درعین حال با دفاع از شعار انتخاباتی خود گفت: شعار یک نامزد انتخابات باید تابلوی تمام و عصاره برنامه او باشد و شعار من «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» است که براساس مطالعات ۱۰ ساله با جمع کثیری از مردم، مدیران، اساتید، کارگران و کشاورزان تهیه شده است. ۱۴۰ سفر به تمام نقاط کشور انجام گرفته تا این برنامه تهیه شده است.

استفاده از فرصت نیروی جوان تحصیلکرده و متخصص

نامزد انتخابات ریاست جمهوری به وجود فرصت‌های بسیاری که در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، سیاسی و فرهنگی برای کشور فراهم شده اشاره کرد و فرصت بهره گیری از نیروی  جوان تحصیل کرده و متخصص را یادآور شد.

جلیلی:وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم بنزین شکست خورد.شهید رئیسی نشان داد می‌توان ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروخت.

جلیلی عملکرد برخی دستگاه های دولتی در واردات از خارج به جای خرید از داخل را  مورد اشاره قرار داد و گفت: در هپکو مطرح شد که این کارخانه بیشتر از ۱۰۰۰ دستگاه ماشین آلات تولیدی دارد و دولت باید کمک کند تا این روند متوقف نشود تا در همین اراک تولید انجام شود و نیازی به واردات نباشد.

خودکفایی در تولید بنزین و شکست تحریم ها

وی به خودکفایی در تولید بنزین اشاره کرد و گفت: دشمن گفت می خواهیم بنزین را تحریم کنیم چون بنزین را وارد می‌کردیم اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم بنزین شکست خورد. شهید رئیسی نشان داد می توان ۱.۵  میلیون بشکه نفت فروخت؛ البته دغدغه ما نباید فروش نفت باشد.کسی که نفت ما را می خرد آن را به فرآورده تبدیل کرده و ۱۰ برابر قیمت نفت به ما می فروشد. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم و به فرآورده تبدیل کنیم و هزاران شغل ایجاد کرده و برای کشور ارزآوری کنیم.

لزوم حضور موثر ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی

به گزارش ایسنا، مصطفی پورمحمدی دیگر نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز در یک میزگرد تلویزیونی، مشکلات امروز اقتصاد را ناشی از تحریم‌ها، مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان دانست و گفت:امروز دیپلماسی ما باید به‌طور مشخص برنامه‌ریزی کند تا موانع را از سر راه ملت ایران بردارد.نباید اجازه دهیم دشمنان سرنوشت ما را تعیین و تهدید کنند.نباید بگذاریم دشمنان شاخص‌های اقتصادی ما را تعیین و مشخص کنند با چه کسانی دادوستد داشته باشیم.ما توان خود را داریم و باید بتوانیم از ابزارهای خود به خوبی استفاده کنیم.

وی بر لزوم حضور موثر جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی از جمله بریکس،شانگهای، اوراسیا و D۸ (۸ کشورهای اسلامی) تاکید کرد و گفت:حضور در این عرصه‌ها  قابلیت‌های خوبی برای تامین منافع ملی به ما می‌دهد.

  • منبع خبر : ایسنا