افزایش قیمت‌ها در بازار راکد خودرو
افزایش قیمت‌ها در بازار راکد خودرو
روز گذشته پس از ماه‌ها جدال بین بازیگران صنعت خودرو، قیمت‌های جدید خودرو بدون نظرخواهی از شورای رقابت از سوی دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شد.به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره روز گذشته پس از ماه‌ها جدال بین خودروسازان، سازمان بورس، وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت‌های جدید خودرو بدون نظرخواهی از شورای رقابت از سوی دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شد.البته این اقدام خودروسازان با واکنش شورای رقابت مواجه شد؛ این شورا دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «خودروسازان همچنان باید خودروهای مورد تعهد را بر اساس جدول و زمانبندی تعهد شده و با قیمت‌های مصوب شورای رقابت تحویل خریداران دهند و آخرین تغییرات قیمتی شورا در چارچوب دستورالعمل تنظیمی مصوب شورای رقابت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ را رعایت کنند.»

به گزارش صبح اقتصاد روز گذشته پس از ماه‌ها جدال بین بازیگران صنعت خودرو، قیمت‌های جدید خودرو بدون نظرخواهی از شورای رقابت از سوی دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شد.به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره روز گذشته پس از ماه‌ها جدال بین خودروسازان، سازمان بورس، وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت‌های جدید خودرو بدون نظرخواهی از شورای رقابت از سوی دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شد.البته این اقدام خودروسازان با واکنش شورای رقابت مواجه شد؛ این شورا دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «خودروسازان همچنان باید خودروهای مورد تعهد را بر اساس جدول و زمانبندی تعهد شده و با قیمت‌های مصوب شورای رقابت تحویل خریداران دهند و آخرین تغییرات قیمتی شورا در چارچوب دستورالعمل تنظیمی مصوب شورای رقابت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ را رعایت کنند.»

 

شورای رقابت دور زده شد

شورای رقابت که بهمن ۹۱ با تصمیم دولت به قیمت‌گذاری خودروهای داخلی ورود کرد، پیش‌تر نیز یکبار با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا از این نهاد در این بخش سلب اختیار شد، اما پس از حدود ۱۹ ماه بازگشت و اختیار تعیین قیمت را به دست گرفت و حالا نیز مجدد، این شورا (در ۲۸ مهر ماه) بار دیگر چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است.

نگاهی به اظهارات مسئولان وزارت صمت این گونه القا می‌کند که این وزارتخانه از همان شروع به کار دولت جدید، به دنبال حذف شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودرو بوده است؛ در همین راستا می‌توان به مصاحبه محسن صالحی نیا رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با مهر اشاره کرد که گفته بود «وزارت صمت از بانک مرکزی خواسته تا تورم بخشی خودرو را اعلام کند که در همین رابطه نیز قیمت جدید خودروهای داخلی به زودی اعلام خواهد شد.»در ادامه این اظهارات نیز باید به مصاحبه سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت با مهر اشاره کرد که گفته بود «خودروساز نباید با زیان تولید کند از این رو روند کنونی قیمت گذاری به هیچ عنوان نمی‌تواند تداوم یابد. البته این مساله به معنای رفتن به حاشیه بازار نیست.»در کنار مسئولان وزارت صمت، اخیراً نیز مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای به وزیر صمت، سیاست قیمت‌گذاری صنعت خودرو را زمینه‌ساز ضرر و زیان سهامداران عنوان کرد و ادامه این رویه را عامل تعطیلی این صنعت در کشور خواند.علاوه بر اینها، با گذشت بیش از یک ماه از پایان دوره ریاست رضا شیوا بر شورای رقابت، وزارت اقتصاد هنوز اقدامی در خصوص انتصاب اعضا و رئیس جدید شورای رقابت نکرده است. تا وقتی اعضا و رئیس جدیدش مشخص نشوند، امکان تصمیم‌گیری در حوزه قیمت خودرو و دیگر حوزه‌های تحت پوشش خود را ندارد.

 

بازار خودرو دیگر انحصاری نیست؟

اگرچه طبق اعتقاد بسیاری از کارشناسان، قیمت گذاری دستوری به هیچ وجه قابل دفاع نیست و خبرگزاری مهر در گزارش‌های متعددی به تبعات این سیاست پرداخته است و حتی صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه خودروسازان نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع زیان تولیدی حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را در کارنامه خود به ثبت رساندند؛ اما نکته‌ای که در رویداد اخیر مورد غفلت واقع شده این است که به دلیل انحصاری بودن صنعت خودرو، شورای رقابت به عنوان یک نهاد تنظیم گر پا به عرصه قیمت گذاری این محصول گذاشته بود؛ رضا شیوا رئیس سابق شورای رقابت در این رابطه گفته بود «بازار خودرو در کشورهای خارجی رقابتی است از این رو شورایی در آنجا دخالت نمی‌کند اما این قضیه در کشور ما صدق نمی‌کند. بازار خودرو در اختیار انحصارگرایان است و شورای رقابت برای حفظ نفع خریدار وارد میدان شده است. شورای رقابت هر بازار انحصاری را ببیند وارد می‌شود.»حال با توجه به اینکه روز گذشته بدون نظرخواهی از شورای رقابت، قیمت‌های جدید خودرو رأساً توسط خودروسازان اعلام شد، به نظر می‌رسد سازوکارها برای خروج نام خودرو از فهرست کالاهای انحصاری در دستور کار قرار گرفته است.منتهی باید توجه داشت که واردات خودرو هنوز آزاد نشده و نحوه عرضه خودرو به بازار نیز مناسب نیست، از این رو نمی‌توان گفت که بازار خودرو از انحصار خارج شده است؛ البته وزیر صمت اخیراً خبر از عرضه بیشتر خودرو به بازار از هفته‌های آتی داده است، اما این سیاست هنوز اجرایی نشده و بازار خودرو، تشنه تزریق محصولات جدید است.البته باید اشاره کرد که روز گذشته علاوه بر اعلام قیمت‌های جدید، خبر آمد که با تصمیم کمیته خودرو امکان فک رهن اسناد خودروهای فاکتور شده در سایپا و ایران خودرو فراهم شده است و با این تصمیم برندگان قرعه کشی که تا پیش از این امکان فروش محصولات خود تا یک سال نداشتند، می‌توانند نسبت به فروش خودروهای خود در بازار اقدام کنند. این اقدام می‌تواند تا حدی از بار روانی منفی بکاهد و خودروهای دپو شده را روانه بازار کند، اما باید توجه داشت که این اقدام هم نمی‌تواند تلقی‌ای برای خروج خودرو از بازار انحصاری باشد.بنابراین لازم است سیاست گذاری، صریحاً در مورد وضعیت انحصار یا غیرانحصاری بودن صنعت و بازار خودروی کشور اعلام نظر کند.

 

وزارت صمت عهده دار قیمت گذاری خودرو شده است؟

از سویی دیگر با توجه به اینکه وزارت صمت از دوره آغاز وزارت فاطمی امین، همواره بر افزایش تولیدات تاکید کرده و حتی وزیر خبر از افزایش تولید خودرو به ۳ میلیون دستگاه تا ۱۴۰۴ داده و از طرف دیگر بر کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده خودرو در کارخانه تاکید کرده است، به نظر می‌رسد این وزارتخانه به دلیل زیان ده شدن خودروسازان و برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده، رأساً عهده دار نظارت بر قیمت گذاری خودرو شده است. سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت به مهر گفته بود «تولید خودرو امسال به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد و هدفی که برای سال آینده برای خودروسازان در نظر گرفته شده است تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است. البته در حال حاضر هم امکان افزایش تولید خودرو وجود دارد اما به دلیل اینکه برخی از محصولات زیان ده هستند، خودروسازان تمایلی به افزایش تولید ندارند.»همچنین مهدی صادقی‌نیارکی معاون امور صنایع وزیر صمت عنوان کرده بود که چطور می‌توان از خودروسازی زیان‌ده توقع اصلاح ساختار و توسعه داشت. این گفته وی را می‌توان به نوعی نشان‌دهنده این موضوع دانست که وزارت صمت برای پیش بردن اهداف بزرگش در خودروسازی، نیاز دارد تا افسار قیمت را نیز به عنوان یک عامل بسیار مهم در دستیابی به این هدف‌ها، در دست داشته باشد.

 

افزایش قیمت‌ها در بازار راکد خودرو

تهران- ایرنا- بازار خودرو با وجود تداوم رکود و فقدان خریدار با افزایش قیمت‌ مواجه شده به طوری که بررسی بازار خودروی پایتخت حاکی از رشد پنج تا ۱۰ میلیون تومان تومانی قیمت خودروهای داخلی در روزهای اخیر است.به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، به گفته کارشناسان این افزایش قیمت‌ها نه به دلیل افزایش تقاضا در بازار، بلکه ناشی از محدودیت‌های عرضه از سوی خودروسازان است.با این حال به‌تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو گفت که «از هفته آینده روزانه ۷۰۰ دستگاه خودرو به تولید خودروسازان بزرگ کشور افزوده می‌شود» و این مساله می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها و بازگشت آن به روال هفته‌های گذشته تاثیرگذار باشد.

«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت: اکنون تقاضای سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو فروکش کرده، بر این اساس در صورتی که تولید و عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد، کاهش قیمت‌ها در بازار را به دنبال خواهد داشت.وی با اشاره به اقدام اخیر ایران‌خودرو و سایپا در ممکن شدن فکّ رهن اسناد خودروهای فاکتور شده مربوط به برنامه‌های قرعه‌کشی، بیان‌داشت: این اقدام می‌تواند با افزایش عرضه خودروها از سوی مردم، به کاهش قیمت‌ها بیانجامد.دیروز در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی، در گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۳۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده دستی ۳۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک ۴۶۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس (مدل ۹۹) ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس (مدل ۱۴۰۰) ۲۵۰ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۵۰ میلیون تومان، پژو پارس ساده بین ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان، دنا ساده ۳۴۷ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای ۳۸۴ میلیون تومان، دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک ۴۷۴ میلیون تومان، و تارا دنده‌ای بین ۴۱۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان قیمت خورد.

همچنین در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) ۱۶۵ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۴۹ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۱۶۸ میلیون تومان، ساینا ۱۶۲ میلیون تومان، کوئیک ساده ۱۷۲ میلیون تومان، کوئیک آر (دو رنگ) ۱۷۹ میلیون تومان و هر دستگاه شاهین بین ۳۳۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

 

افزایش قیمت کارخانه‌ای سایپا

اعلام این قیمت‌ها در روز جاری در شرایطی است که سایپا از روز گذشته (سه‌شنبه) قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را بین ۱۵ تا بیش از ۴۹ میلیون تومان افزایش داده است.

برپایه این گزارش، سایپا در دعوتنامه‌های تکمیل وجه مشتریان خود با موعد آبان ماه ۱۴۰۰ با لحاظ نرخ تورم بخشی اعلام شده از بانک مرکزی قیمت ۱۱۶ میلیون و ۲۸۲ هزار تومانی برای تیبا صندوق‌دار رینگ فولادی، ۱۲۰ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۹۰۰ تومانی برای ساینا معمولی رینگ فولادی، ۱۲۳ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۰۰ تومانی برای تیبا ۲ رینگ فولادی و ۱۶۴ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۹۰۰ تومانی برای ساینا اس در نظر گرفته است.بر این اساس، خودروی کوئیک اس ۱۷۸ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان، کوئیک با گیربکس معمولی (رینگ فولادی) ۱۶۲ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۴۰۰ تومان، کوئیک آر با گیربکس معمولی ۱۷۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان، شاهین ۳۴۱ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان و کوئیک پلاس با گیربکس اتوماتیک ۲۶۵ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

 

رشد ۵ درصدی قیمت خارجی‌ها

یک نمایشگاه‌دار خودروهای خارجی در مرکز تهران نیز به ایرنا گفت: با گران شدن خودروهای داخلی، شاهد تاثیرگذاری تدریجی آن روی خودروهای خارجی هستیم و فقط در یک هفته اخیر رشد متوسط پنج درصدی قیمت‌ها را شاهد بودیم.وی افزود:‌ به عنوان نمونه قیمت سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر در یک هفته اخیر از ۱.۸ میلیارد به ۱.۹ میلیارد تومان افزایش داشته است.این فعال بازار خودرو خاطرنشان‌کرد: رکود نسبی در بازار حاکم است، با این حال با افزایش قیمت‌ها شاهد عقب‌نشینی فروشندگان از فروش هستیم.برپایه این گزارش، دیروز در دسته مونتاژی‌ها هر دستگاه هایما اس۷ حدود ۷۹۰ میلیون تومان، جک اس۳ نزدیک به ۵۲۵ میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۷۴۹ میلیون تومان، چری تیگو ۷ (مدل ۹۹) ۹۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ (مدل ۹۹) ۹۵۵ میلیون تومان و سیتروئن سی۳ (مدل۹۸) بین ۹۴۵ تا ۹۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.در دسته خارجی‌ها نیز هر دستگاه سانتافه (مدل ۲۰۱۷) ۲.۱ میلیارد تومان، فولکس تیگوان (مدل ۲۰۱۸) ۲.۹ میلیارد تومان، رنو تالیسمان (مدل ۲۰۱۸) بین ۱.۷ تا ۲ میلیارد تومان و رنو کولئوس (مدل ۲۰۱۸) ۲.۳ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد.