الاخبار: طرح آمریکا و اسرائیل در واقع جنگی بی‌پایان در غزه است
الاخبار: طرح آمریکا و اسرائیل در واقع جنگی بی‌پایان در غزه است
جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به پایان مرحله جنگ فشرده و انتقال به مرحله سوم نزدیک می‌شود و این مساله طرف اسرائیلی را به اعلام پیروزی توهمی و تسهیل روند رسیدن به یک توافق آتش‌بس با عنوان معامله اسرا نزدیک می‌کند؛ معامله‌ای که طی روزهای گذشته مذاکرات درباره آن از سر گرفته شده است.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به پایان مرحله جنگ فشرده و انتقال به مرحله سوم نزدیک می‌شود و این مساله طرف اسرائیلی را به اعلام پیروزی توهمی و تسهیل روند رسیدن به یک توافق آتش‌بس با عنوان معامله اسرا نزدیک می‌کند؛ معامله‌ای که طی روزهای گذشته مذاکرات درباره آن از سر گرفته شده است.

به گزارش صبح اقتصاد، با اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیچ تغییری در موضع این رژیم درباره پیشنهاد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای معامله تبادل اسرا ایجاد نشده است اما اظهارات وی به معنای قبول ضمنی حل و فصل و توافقی است که قبلا با آن مخالفت می‌کرد. به نظر می‌رسد که عملیات زمینی در شهر رفح بیشتر بر رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد تا مقاومت فلسطین. طبق گزارش الاخبار، ادامه این عملیات به سمت مرکز شهر رفح دیگر فایده‌ای ندارد به ویژه در سایه خطر بزرگی که درباره جان سربازان اسرائیلی وجود دارد. اگر هم این شهر تحت کنترل ارتش نباشد تل‌آویو می‌تواند از تهدید برای ورود نظامی به آن استفاده کند و در نتیجه یک اهرم فشار برای کمک و پشتیبانی از مذاکره کننده آمریکایی برای پیش بردن مذاکرات به نفع صهیونیست‌ها باشد.

رژیم صهیونیستی و آمریکا امیدوارند که اعلام انتقال به مرحله سوم جنگ همزمان با فشارهای سیاسی گسترده از سوی اعراب میانه‌رو علیه رهبران حماس از طریق وعده و وعیدها به تغییر موضع حماس و وادار کردن آن به قبول این مرحله به عنوان نوعی از اعلام توقف جنگ کمک کند اما این پیشنهاد معنایی جز توقف «موقت» درگیری ندارد و بر اساس تصمیم تل‌آویو و الزامات تکمیل رویارویی با ابزارها و گزینه‌های نظامی و امنیتی محدودتر و سبک‌تر، از سطحی به سطح دیگر منتقل می‌شود. اساسا در مرحله پس از رفح جایی برای درگیری شدید وجود نخواهد داشت.

تل آویو امیدوار است که به توافقی دست یابد که بر اساس آن اسرایش را آزاد کند و خود را از زیر بار تعهدی که از آغاز جنگ داده است نیز آزاد کند تا بعدا بتواند در مورد عملیات نظامی و امنیتی نسبتا محدود تصمیم بگیرد.

براساس پیش بینی‌های ادعایی ارتش رژیم صهیونیستی امکان بازگشت حماس برای سیطره بر نوار غزه مثل قبل از هفت اکتبر مدت زیادی به طول می‌انجامد و این مساله به تل‌آویو امکان می‌دهد تا یک طرف یا طرف‌های بین‌المللی عربی و محلی را برای اداره امور غیرنظامی فلسطین و ممانعت از احیای شاخه‌های نظامی و امنیتی حماس آماده کند. رژیم صهیونیستی و آمریکا برای توافقی تلاش می‌کنند که می‌توان آن را اینگونه تفسیر کرد که توافق آتش بس و پایان جنگ از سوی فلسطینی‌ها است اما به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد تا جنگ را هر زمان که به نفع ارتشش باشد از سر بگیرد و این مساله باعث می‌شود تا اعضای مقاومت فلسطین به موضع دفاعی مشغول باشند و نتوانند توانایی‌های خود را بازیابند.

انتظار می‌رود که نتانیاهو با مخالفت شدید احزاب راست افراطی در کابینه خود درباره چنین گزینه‌ای مواجه شود، در حالی که بعید نیست که این احزاب خود کابینه را سرنگون کنند، به ویژه اینکه فاشیست‌ها علاقه‌ای به هیچ گونه توافقی با طرف فلسطینی ندارند، مگر اینکه این توافق نامه به معنای تسلیم کامل حماس باشد که به رژیم صهیونیستی اجازه کنترل دائمی بر نوار غزه و همچنین استقرار در آنجا و الحاق آن به سرزمین‌های اشغالی را بدهد.

همزمان با نزدیک شدن پایان عملیات نظامی در رفح شامگاه یکشنبه در تل آویو نشستی برای ارزیابی وضعیت امنیتی در جنوب با حضور بنیامین نتانیاهو ، «یوآو گالانت» وزیر جنگ، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش و «تزاخی هانگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رهبران ارتش و فرماندهان منطقه جنوبی و مسوولان دستگاه‌های امنیتی برگزار شد. احتمالا در این نشست تصمیماتی درباره انتقال به مرحله سوم جنگ غزه گرفته شده است چرا که رژیم صهیونیستی احتمالا طی روزهای آینده پایان عملیات در رفح را اعلام خواهد کرد و بعد از آن به عملیات محدود منتقل خواهد شد.

بر اساس گزارش شبکه کان رژیم صهیونیستی، ارتش و نهاد امنیتی مسوولان سیاسی را به سمت اتخاذ تصمیمی درباره مرحله پساجنگ قبل از پایان عملیات نظامی در رفح می‌برند. گالانت روز یکشنبه در شهر رفح اظهاراتی مقدماتی را برای انتقال به مرحله سوم جنگ ایراد کرد و مدعی شد که جنبش حماس نمی‌تواند توانایی‌های خود را بازیابد.

وی مدعی شد که ارتش رژیم صهیونیستی در بستن گذرگاه رفح و تونل‌ها در مقابل حماس موفق بوده است اما «ایتمار یائیر» معاون سابق رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی گفت: جنگ چریکی در غزه وجود دارد و ممکن است سال‌ها طول بکشد. تا زمانی که نیروهای ما در نوار غزه هستند جنگ چریکی علیه آنها ادامه دارد و یک مساله بسیار خطرناک است. باید راه حلی را برای خروج ارتش اسرائیل از غزه ایجاد کرد. تا زمانی که نتانیاهو اعلام نکرده که ما برای یک دوره طولانی در غزه نمی‌مانیم و اینکه اداره غزه را به دست یک طرف فلسطینی خواهد داد، ما در غزه خواهیم ماند. آیا کابینه اسرائیل می‌تواند با جنگ چریکی تعامل کند؟ خیر. چرا که بهای سنگینی دارد.

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل یک مسوول عالی رتبه صهیونیست اعلام کرد: تل آویو منتظر امکان تغییری در موضع حماس در مذاکرات در سایه اصلاحاتی است که واشنگتن در پیشنهاد توافق جو بایدن ایجاد کرده است اما اسرائیل به نتیجه اقدام آمریکا خوش‌بین نیست. اگر حماس با ساختار جدیدی که آمریکا ارائه کرده موافقت کند این مساله اجازه تکمیل توافق را می‌دهد. تل آویو قصد ندارد به اصلاحات آمریکا اعتراض کند.

بر اساس گزارش واللا بخشی که دولت بایدن قصد اصلاح آن را دارد درباره مذاکراتی است که قرار است طی مرحله اول برای مشخص کردن شروط انتقال به مرحله دوم توافق آغاز شود. بر اساس گزارش این سایت آمریکایی‌ها بند هشت را برای بستن شکاف بین رژیم صهیونیستی و حماس ایجاد کرده‌اند و بر قطر و مصر برای فشار بر حماس جهت قبول پیشنهاد جدید فشار می‌آورند.

کانال ۱۱ رژیم صهیونیستی نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت بایدن قصد دارد نشستی را با مشارکت میانجی‌ها طی روزهای آینده برای رسیدن به راهکارهای میانه برگزار کند. پیشنهاد اصلاح شده آمریکا به میانجی‌ها با هماهنگی اسرائیل ارائه شده است.

از سوی دیگر مصر با پیشنهادات رژیم صهیونیستی و آمریکا شامل انتقال گذرگاه رفح از مکان کنونی به یک مکان دیگر و نزدیک‌ به گذرگاه کرم ابوسالم مخالفت کرد.

بر اساس گزارش الاخبار پیشنهاد رژیم صهیونیستی با مذاکرات کنونی در تل آویو درباره مرحله پساجنگ مرتبط است. همچنین بررسی وضعیت نظامی محور فیلادلفیا در مرزهای بین غزه و مصر در نشست‌های کمیته نظامی مشترک رژیم صهیونیستی و مصر با مشارکت مسوولان نظامی آمریکا ادامه دارد.

به گفته منابع مصری رژیم صهیونیستی اعلام کرده که درصدد ایجاد منطقه حائل در محور فیلادلفیا است تا نیروهای این رژیم امکان ورود و خروج از آن را بعد از پایان عملیات نظامی در رفح داشته باشند. همچنان مصر با ایده منطقه حائل مخالف است اما آمریکا از پیشنهاد رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

  • منبع خبر : ایسنا