به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد ایتالیا نوسترا که یک گروه فعال در حوزه میراث فرهنگی است، مدعی شده بود تابلویی که داوینچی در ۱۴۸۷ خلق کرده نباید از ونیز خارج شود. کارشناسان معتقدند این نقاشی قدیمی به قدری شکننده است که اگر از ایتالیا تا فرانسه برود و برای مدتی طولانی در لوور در معرض دید مردم قرار بگیرد، به احتمال فراوان آسیبهای جدی و اساسی میبیند. نمایندگان ایتالیا نوسترا پرونده خروج «مرد ویترویوسی» را به دادگاه کشاندهاند.
نمایشگاه آثار داوینچی روز ۲۴ اکتبر در پاریس افتتاح میشود و تا همین امروز غیبت دو تابلوی بسیار مشهور در آن در هاله ابهام است؛ یکی همین «مرد ویترویوسی» که با حکم دادگاهی در ایتالیا از حضور در نمایشگاه بازمانده و دیگری «سالواتور موندی» به عنوان گرانترین نقاشی تاریخ که تلاشها برای به نمایش درآوردن آن در لوور بدون نتیجه ماند. دیگر مشکل پیش روی برگزارکنندگان نمایشگاه تهدید یکی از گروههای مخالف رئیسجمهوری فرانسه به بستن درهای لوور است.
«مدر ویترویوسی» معمولا در بازههای زمانی شش سال برای مدت بسیار کوتاه به نمایش درمیآید و از آنجا که اوایل سال جاری میلادی در نمایشگاهی در ونیز روی دیوار رفته، نمیتوان آن را به پاریس منتقل کرد. دادگاه ایتالیا روز ۱۶ اکتبر به حرفهای موافقان و مخالفان امانت دادن تابلوی ۵۳۲ ساله داوینچی به موزه لوور گوش میدهد و بعد تصمیم نهایی را میگیرد.
موزه لوور قصد دارد نقاشیهای داوینچی را ماه مه آینده (اردیبهشت ۹۸) به مناسبت پانصدمین سالگرد فوت وی به نمایش گذارد. اما حزب لیگ ایتالیا تهدید کرده به توافقی در زمینه مبادله فرهنگی میان دو کشور ایتالیا و فرانسه عمل نخواهد کرد.
فرانسه و ایتالیا با هم توافق کرده بودند که موزه لوور آثار «رافائل» هنرمند دوره رنسانس را در ازای نقاشیهای داوینچی به موزهای در رم تحویل دهد.
اما اکنون اعضای حزب راستگرای لیگ ایتالیا با این موضوع به مخالفت برخاستهاند.
به گفته «لوسیا بورگونزونی»، معاون وزارت میراث فرهنگی ایتالیا، این توافق، یکی از شرمآورترین تصمیمات دولت قبلی این کشور در زمینه میراث فرهنگی است.
وی گفت تحویل دادن همه نقاشیهای داوینچی به فرانسه، ایتالیا را در یک رویداد مهم فرهنگی به حاشیه میکشاند؛ لئوناردو، ایتالیایی است و صرفا در فرانسه فوت کرده است.
- منبع خبر : ایران آنلاین