انقلاب هوش مصنوعی در سینما/چالش انتخاب دوربین در مستندسازی بررسی شد
انقلاب هوش مصنوعی در سینما/چالش انتخاب دوربین در مستندسازی بررسی شد
یک فیلمساز مستند با اشاره به انقلاب هوش مصنوعی در سینما، گفت: هوش مصنوعی مسیر فیلمسازان را هموارتر کرده و طبق داده‌های آماری، پیش‌بینی می‌شود که سرعت رسیدن به مقصد مدنظر ما را به یک دهم می‌رساند. این ابزار سرعت تدوین، اصلاح رنگ و نور و... را کمتر می‌کند.

انقلاب هوش مصنوعی در سینما/چالش انتخاب دوربین در مستندسازی بررسی شد

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد کارگاه آموزشی «هوش مصنوعی: خدمت یا خیانت به مستند» روز جمعه (۲۱ آذرماه) با حضور امیر سحرخیز، نویسنده و کارگردان و محمد واعظی، فیلمساز مستند در پردیس سینمایی ملت در سومین روز از نوزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» برگزار شد.

هوش مصنوعی مسیر فیلمسازان را هموارتر کرده است

محمد واعظی گفت: بخش تحقیق در مستند بسیار مهم است، اما یکسری دغدغه‌ها همیشه بوده است؛ اینکه چگونه اطلاعات را به دست آوریم، چگونه اطلاعات را کامل کنیم و چگونه آنها را دسته‌بندی کنیم. هوش مصنوعی این کار را به درستی انجام می‌دهد و می‌توانیم با این ابزار پیش برویم.

وی افزود: هوش مصنوعی حجم بسیار زیادی از داده‌ها را تفکیک می‌کند و با دیتای درستی که به این ابزار می‌دهید، در نهایت یک فایل کامل و جامع و منسجم به شما تحویل می‌دهد. هوش مصنوعی یک دستیار بسیار خوب و دقیق است.

واعظی درباره ابعاد این ابزار گفت: در بحث بازسازی در هوش مصنوعی این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان تاریخ را بازسازی کرد یا خیر؟ این خیلی ترسناک است اما با احیتاط پاسخ این سوال را می‌دهم و می‌گویم بله. هوش مصنوعی می‌تواند تاریخ را برای ما بازسازی کند و برگرداند.

رشد سریع هوش مصنوعی در زندگی

امیر سحرخیز، نویسنده و کارگردان، در ادامه این کارگاه آموزشی گفت: نکته مهم راجع به هوش مصنوعی این است که این ابزار رشد خیلی سریعی در بازه زمانی بسیار کوتاه داشت. هوش مصنوعی مانند جریان خزنده اینترنت در زندگی ما نبود و خیلی سریع‌تر به زندگی ما وارد شد. چت جی‌پی‌تی ابزارهای زیادی دارد و می‌توان خیلی از مسیرهای طولانی را برای ما کوتاه کند.

این کارگردان افزود: در ابتدا که صحبت از هوش مصنوعی و به زندگی ما وارد شد، اننظار داشتیم در اموری مثل پزشکی و هوافضا و … ورود کند. اما به قسمت هنری یعنی تصویرسازی، صداسازی و غیره ورود کرد، به شکلی که امروزه به سادگی نمی‌توان تشخیص داد که این کار نتیجه تولید انسانی است یا ربات.

حفظ اخلاق در محصولات

این تهیه‌کننده گفت: دو بعد از بازسازی وجود دارد؛ بازسازی از چیزی که وجود دارد و بازسازی از چیزی که نیست. بحث ترمیم و بازسازی تصاویر یک چیز است، اما چیزی که ترسناک است بازسازی از یک زاویه دیگر است، یعنی زاویه دید را کاملا تغییر دهیم. اتفاق دیگری که دارد می‌افتد این است که از هوش مصنوعی برای محاظفت از هویت کسی که با او مصاحبه شده، استفاده می‌کنند.

سحرخیز در پایان بیان‌داشت: ما در هر جا و برای هر کاری ممکن است مجبور شویم که از هوش مصنوعی استفاده کنیم. در این صورت موظفیم که به بیننده این موضوع را اطلاع دهیم. مهم نیست که امروزه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم یا نه، مهم محصول در قالب رعایت چارچوب اخلاقی است.

 

چالش‌های انتخاب دوربین در مستندسازی

کارگاه آموزشی مرتضی جان بخش، استاد دانشگاهی حوزه تصویر با عنوان «رهایی از هیاهوی برندها؛ انتخاب آگاهانه دوربین» روز جمعه ۲۱ آذرماه در پردیس سینمایی ملت در دومین روز از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شد.

جان‌بخش در این کارگاه گفت: چالش در مستندسازی انتخاب دوربین است چراکه بر زیبایی‌شناسی کار اثر دارد. ازجمله پارامترهای کیفی دوربین می‌توان به این موارد اشاره کرد: دوربین باید بتواند صحنه را به‌طور کامل ثبت کند یعنی جزئیات مهم در روشنایی و تاریکی از دست نرود. باید دوربین‌ها را چک کرد تا توانایی آنان را ارزیابی کرد. درواقع دوربین ایده‌آل تفاوت‌های درخشش‌های متنوع در صحنه را بازنمایی می‌کند و ایده‌آل ترین شیوه ثبت تصویر، تصویری است که در تمام نواحی دارای جزئیات باشد. در کار مستند ممکن است همیشه امکان ثبت تصویر نباشد و نیاز به نورپردازی است و این برخلاف سینمای داستانی است. عملکرد دوربین در میزان نور موجود اهمیت دارد و در کار مستند دوربینی مناسب است که بتواند در نور کم، تصویر مناسبی ثبت کند.

وی ادامه داد: دوربین‌های جدید دو حساسیت ذاتی دارند. میزان نویز این حساسیت‌های دوربین باید همخوان باشند تا برای کار در صحنه‌های کم‌نور ایده‌آل شوند. در صحنه‌های برفی اولویت با ایزوهای بالا است چراکه باعث می‌شود این دوربین توانایی بیشتر در ثبت هایلات‌ها داشته باشد. در این دوربین‌ها وقتی حساسیت را بالا می‌برید، نویز بیشتر می‌شود. شاتر دوربین فیلمبرداری در ثبت بهتر تصاویر اهمیت دارد.

جان‌بخش بیان کرد: گاهی تصاویر ثبت شده در دوربین کم‌کیفیت است اما در درگاه‌های خروجی، این بی‌کیفیتی وجود ندارد. درگاه‌های دوربین متعدد و با کیفیت‌های متنوع هستند. باید دقت کرد تصویر داخل دوربین چگونه ضبط می‌شود. اندازه و تعداد پیکسل‌ها در هر سانتی‌مترمربع اهمیت دارند. به نوعی تراکم پیکسل استانداردی باید در تصویر وجود داشته باشد. مگاپیکسل بالا همیشه مزیت نیست اگر که به قیمت کوچک شدن پیکسل‌ها تمام شود. تعداد حسگر در دوربین اهمیت دارد.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۹ تا ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

  • منبع خبر : ایرنا