به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد «تقویت جایگاه و کارکردهای گروههای آموزشی، ارزشیابی و مستندسازی تجربه برگزاری جشنوارهها و الگوهای موفق تدریس و رویکرد پژوهش محوری»، «تقویت فعالیتهای علمی و پژوهشی دانش آموزان و معلمان برای حل مشکلات ملی و محلی»، «تدوین و اجرای نظام رتبه بندی مدارس و ارتقای مستمر کیفیت در راستای رقابت پذیر کردن مدارس تا پایان برنامه ششم توسعه»، «طراحی و استقرار الگوی ارتقای نقش مدرسه به عنوان کانون پیشرفت محله و ایجاد پایگاه داده و مدیریت منابع اطلاعاتی محله و استفاده از ظرفیت علمی – پژوهشی و فنی معلمان و دانش آموزان»، «طراحی و اجرا فعالیتهای مکمل و فوق برنامه جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در دورههای مختلف تحصیلی براساس برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری»، «طراحی و تدوین ملاکها و شرایط رتبه بندی و ارتقای معلمان و کارشناسان و انتخاب معلمان نمونه با محفوظ دانستن فعالیتهای پژوهشی»، «تدوین برنامه جامع حمایت از مدارس و دانش آموزان حاشیه شهرها از طریق منابع دولتی، بین المللی، خیرین و مشارکت سرمایه گذاری مدارس و موسسات غیر دولتی و حمایت مالی از دانش آموزان مناطق محروم برای ارتقای پوشش تحصیلی دوره ابتدایی و جذب افراد بازمانده از تحصیل».
برنامههای اجرایی دیده شده در هر کدام از این حوزهها نیز شامل:
«ارتقای فعالیتهای کیفیت بخشی گروههای آموزشی ابتدایی از طریق تخصیص ساعت مورد نیاز در قالب ارزیابی و تضمین کیفیت»
«توانمندسازی معلمان با محوریت مدرسه شامل اقدام پژوهی، درس پژوهی، خود ارتقایی»
«پایش اجرای مطلوب برنامههای درسی شامل دروس فارسی، ریاضی و قرآن به تعداد ۲۰ هزار کلاس در دوره اول ابتدایی با تأکید بر توانمندسازی معلمان»
«تحت پوشش قراردادن معلمان در فعالیتهای پژوهشی مانند جشنواره جابرابن حیان، طرح بازدید و یادگیری، طرح عید و داستان، تکالیف مهارت محور»
«اجرای نظام سنجش و تضمین کیفیت مدارس در قالب برنامه تدبیر»
«مدیریت کاهش نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی به ۷۵ درصد به معنای حمایت از ۲۰ هزار دانش آموز در معرض تکرار پایه و برگزاری کلاسهای جبرانی و آموزش اولیا»
«اجرای طرح مدرسه توانمندسازی در قالب طرح کارآمد»
«راهبری معلمان در اجرای تلفیق برنامه آموزش آداب و مهارتهای زندگی و تکالیف مهارت محور در ۹۳.۵ درصد کلاسهای پایههای اول تا پنجم به تعداد ۲۷۷ هزار و ۳۳۳ کلاس درس»
«ارتقای کمی و کیفی برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی با تأکید بر آموزش معلمان دوره ابتدایی شامل پایههای اول، دوم و سوم»
«کیفیت بخشی به آموزش و پرورش کلاسهای چند پایه با تأکید بر استقرار راهبران آموزشی و تربیتی در کلاسهای چند پایه مدارس روستایی و عشایری»
«مدیریت انسداد مبادی بی سوادی با تأکید بر افزایش نرخ ثبت نام خالص پایه اول و دوره ابتدایی به ترتیب به ۹۷.۱۶ و ۹۸.۸ درصد که شامل شناسایی و جذب حدود ۳۰ هزار کودک لازم التعلیم بازمانده از تحصیل، برگزاری کلاسهای جبرانی، آموزش اولیاء و کمک به ایاب و ذهاب و تهیه پوشاک و لوازم التحریر میشود»
- منبع خبر : ایسنا