اکران‌های نوروزی؛ دروازه ورود به سینمایی با ۴۰ میلیون مخاطب
اکران‌های نوروزی؛ دروازه ورود به سینمایی با ۴۰ میلیون مخاطب
ترکیب اکران نوروزی سینماها، به‌واسطه جذابیت‌ و توانمندی‌هایی که در زمینه جذب مخاطب بالا دارند، یک ترکیب خوب قلمداد می‌شود؛ ترکیبی که می‌تواند به سال سینمایی ۳ هزار میلیاردی با ۴۰ میلیون مخاطب منتهی شود.

اکران‌های نوروزی؛ دروازه ورود به سینمایی با ۴۰ میلیون مخاطب

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد از ۸ اسفند، فیلم‌های «بامبولک» ساخته آرش معیریان، «پسر دلفینی ۲» ساخته محمد خیراندیش، «پیشمرگ» ساخته علی غفاری، «رها» ساخته حسام فرهمند، «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی،‌ «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام، «کوکتل مولوتوف» به کارگردانی حسین امیری‌دوماری و «موسی کلیم‌الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در قالب اکران نوروزی به روی پرده می‌روند.

از این ترکیب، ۳ فیلم کمدی هستند، ۲ فیلم در سینمای کودک و نوجوان تعریف می‌شوند، ۲ فیلم می‌تواند برای دوستداران سینمای دینی و مقاومت جالب باشد و ۱ فیلم اجتماعی نیز می‌تواند مخاطبان بسیاری را روانه سینماها کند.

در نگاه ابتدایی، ترکیب بسیارخوبی برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده است که می‌تواند یک شروع قدرتمند برای گیشه ۱۴۰۴ به حساب آید. هر ۳ فیلم کمدی از این توانمندی برخوردار هستند که مخاطبان بسیاری را به سینما گسیل دارند. «دایناسور»، یک فیلم دیگر از مسعود اطیابی است که نبض مخاطب را به‌درستی در دست دارد. «کوکتل مولوتف» و «عینک قرمز» نیز تیم بازیگران سرشناسی دارند که می‌توانند موجی از مخاطب را به سالن‌های تاریک بکشانند.

سینمای کودک و نوجوان، ۲ فیلم متفاوت در اکران نوروز دارد. یک انیمیشن (پسر دلفینی ۲) که مخاطب، تصویر ذهنی خوبی از فصل نخست آن دارد. «بامبولک» نیز به‌نوعی ادامه «بامبالا» است که جوایزی را از جشنواره اصفهان به دست آورده و می‌تواند به‌عنوان تنها فیلم سینمایی کودک و نوجوان، اتفاق‌های خوبی را در گیشه خود رقم بزند.

«موسی» چندین پارامتر برای اقبال گسترده دارد و از هم‌اکنون باید این کار را یکی از پرمخاطب‌ترین آثار اکران سال آینده در نظر گرفت. «پیشمرگ» اما تنها پتانسیل جدی‌اش، دریافت سیمرغ مردمی جشنواره است که باید دید این اتفاق مهم تا چه اندازه بر روی گیشه این فیلم تاثیر خواهد گذاشت.

«رها» به‌عنوان تنها نماینده سینمای اجتماعی در اکران نوروز، احتمالا با اقبال گسترده‌ای مواجه خواهد شد. فیلم به‌واسطه تیم بازیگران، نقدهای مثبت بسیاری که در زمان جشنواره به خود دید و کسب رتبه دومین فیلم با رضایت بالا از سوی مخاطبان در جشنواره فجر می‌تواند گیشه خوبی را برای خود دست‌وپا کند.

با این نگاه، تمامی این آثار از پتانسیل بالقوه‌ای در جهت دیده شدن برخوردار هستند. جاذبه‌های آثار به اندازه‌ای است که حتی اگر بخواهیم سخت‌گیرانه به این مبحث نگاه کنیم، حداقل ۴ فیلم با استقبال خیلی خوب داریم که می‌توانند تاثیرگذاری بالایی در گیشه انتهایی امسال و بهار سال آینده داشته باشند.”اکران‌های نوروزی”

نکته خوب این ماجرا، آغاز اکران این فیلم‌ها از ۸ اسفند است. سینما در شرایط فعلی، یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای امسال خود را شاهد است. چسب فیلم‌ها تمام شده و استقبال ضعیفی که این روزها از فیلم‌های روی پرده به عمل می‌آید، اهمیت اکران این آثار از ۸ اسفند را دوچندان کرده است. در نظر گرفتن این بازه زمانی برای آغاز اکران نوروزی سبب خواهد شت تا سینما، آن لکنت همیشگی که در ابتدای ماه رمضان دارد را شاهد نباشد و فرصت اکران رمضانی که طی سالیان اخیر، تقریبا به یک تهدید شبیه شده بود، دوباره در سبد سینمای کشور قرار بگیرد.”اکران‌های نوروزی”

با این ترکیب، سینمای ۱۴۰۴، شروع خوبی را برای خود ترسیم کرد. بازه حساس بعدی، اکران فطر است که باید ۲ تا ۳ فیلم به این ترکیب اضافه شود. این اکوسیستم احتمالا تا تعطیلات نیمه‌خرداد موفق خواهد شد تا سینمای بهار ۱۴۰۴ را با گیشه پررونقی همراه کند. در نیمه خرداد، ترکیب اکران تابستانه که با ماه‌های محرم و صفر تلاقی پیدا خواهد کرد، تاحدود زیادی تکلیف گیشه ۱۴۰۴ را مشخص خواهد کرد. فعلا و بر روی کاغذ، اکران سال آینده با یک افتتاحیه خوب بدرقه شده که این مهم می‌تواند نویدبخش ورود به سینمای ۳ هزار میلیاردی با ۴۰ میلیون مخاطب باشد.

  • منبع خبر : ایرنا