اکونومیست: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله هدف بزرگترین موشک‌باران تاریخ قرار می‌گیرد
اکونومیست: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله هدف بزرگترین موشک‌باران تاریخ قرار می‌گیرد
هفته‌نامه اکونومیست با «وحشتناک» توصیف کردن جنگ بعدی رژیم صهیونیستی و حزب‌الله تاکید کرد که این رژیم در صورت وقوع این جنگ بزرگترین رگبار موشکی مداوم تاریخ را از سمت حزب‌الله دریافت خواهد کرد.

هفته‌نامه اکونومیست با «وحشتناک» توصیف کردن جنگ بعدی رژیم صهیونیستی و حزب‌الله تاکید کرد که این رژیم در صورت وقوع این جنگ بزرگترین رگبار موشکی مداوم تاریخ را از سمت حزب‌الله دریافت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این هفته‌نامه انگلیسی با اشاره به احتمال جنگ بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان تصریح داشته در چنین جنگی حملات گسترده با پهپادهای انتحاری، قطعی‌های برق در سطحی گسترده و بزرگترین رگبار موشکی مداوم تاریخ علیه سرزمین‌های اشغالی رخ خواهد داد.

در مطلب اکونومیست نوشته شده است: «شمال اسرائیل مورد حمله قرار گرفته و از جمعیت خالی شده است؛ ۷۰ هزار نفر از جمعیت آنجا از خانه‌هایشان آواره شده‌اند. جمعیت بیشتری جنوب لبنان را ترک کرده‌اند. چندین کشور از جمله ایالات متحده آمریکا به شهروندانشان گفته‌اند خاک لبنان را ترک کنند. رهبران اسرائیل جوری درباره این جنگ حرف می‌زنند که انگار اجتناب ناپذیر است. چنین جنگی شدیدترین جنگ منطقه در چند دهه اخیر و مصیبتی برای اسرائیل و فاجعه‌ای برای لبنان خواهد بود.»

این رسانه با اشاره به اینکه همچنان راه‌های خروج از این بحران وجود دارند، تصریح می‌کند: «دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی‌ به رفت‌وآمد بین اسرائیل و لبنان ادامه می‌دهند و با یک خوشبینی که کمتر و کمتر می‌شود، امیدوارند حزب‌الله را برای عقب‌نشینی ۷-۱۰ کیلومتری از مرز متقاعد کنند. حزب‌الله در دوم ژوئیه گفت اگر آتش‌بس در غزه برقرار شود شلیک‌های خود را متوقف خواهد کرد. حتی در آن صورت نیز در بهترین حالت نتیجه یک صلح متزلزل خواهد بود. اسرائیل به سبب وجود تهدید حملات فرامرزی حزب‌الله بسیاری از اسرائیلی‌ها را از بازگشت به خانه‌های خود منصرف خواهد کرد.»

 

اکونومیست: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله هدف بزرگترین موشک‌باران تاریخ قرار می‌گیرد
سفر «آموس هوکشتاین» نماینده آمریکا به بیروت

 

روزنامه انگلیسی تحلیل کرده در صورتی که رژیم صهیونیستی تصمیم به اجرای یک جنگ علیه حزب‌الله از سمت شمال سرزمین‌های اشغالی بگیرد ممکن است دست به یک حمله زمینی محدود به جنوب لبنان، منطقه‌ای که تا سال ۲۰۰۰ تحت اشغال گرفته‌ بود، بزند.

این نشریه چنین حمله‌ای را یک «اقدام نظامی بزرگ» خوانده و تصریح می‌کند: «در سال ۲۰۰۶ هنگامی که ۲ طرف جنگ ۳۴ روزه‌ای را داشتند نیروهای حزب‌الله با استفاده از صدها سلاح ضد تانک حملات اسرائیلی‌ها با تجهیزات زرهی را کند ساخته و یک شوک به ارتش اسرائیل وارد کردند. در مدت ۱۸ سالی که از آن زمان می‌گذارد هر ۲ طرف از تجربه آن جنگ درس گرفته‌اند.»

بسیاری در ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به «خوش خیال بودن» هشدار داده‌اند. به نوشته اکونومیست «یک افسر این ارتش که به مطالعه حزب‌الله پرداخته می‌گوید حزب‌الله در مقایسه با وضعیت اوکراین در مقابل حمله فوریه ۲۰۲۲ روسیه، آمادگی خیلی بیشتری برای مواجهه با یک حمله زمینی اسرائیل به لبنان دارد. ارتش اسرائیل در این وضعیت احتمالا نسبت به جنگ قبلی، خیلی کُندتر خواهد توانست پیشروی داشته باشد و هزینه‌های خیلی بالاتری را متحمل خواهد شد».

«خلیل الحو» یک ژنرال بازنشسته لبنانی معتقد است حزب‌الله قبل از حمله با تاکتیک‌های چریکی از جناحین و از پشت به مواضع اسرائیل از جمله با استفاده از شبکه گسترده‌ تونل‌هایش احتمالا شوک را جذب خواهد کرد.

 

اکونومیست: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله هدف بزرگترین موشک‌باران تاریخ قرار می‌گیرد
حملات اسرائیل به جنوب لبنان

 

به باور نگارنده این تحلیل، حزب‌الله از سال ۲۰۰۶ تاکنون در چهار مورد به طرز چشمگیری تقویت شده است.

اولین مورد این است که این جنبش مجهز به ذخیره بزرگی از انواع پهپادهای انتحاری شده است و بسیاری از تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش رژیم صهیونیستی با وجود داشتن سامانه‌های محافظتی فعال برای مقابله با موشک‌های ضد تانک در برابر این پهپادها که نقاط ضعیفتر بالای این خودروها را  هدف قرار می‌دهند، آسیب‌پذیر هستند.

دومین حوزه‌ای که حزب‌الله در آن به میزان چشمگیری تقویت شده نیروهای زمینی آن است. او نوشته است در رده‌های جنبش حزب‌الله با مطالعه تحولات مربوط به جنگ سوریه این استدلال مطرح شد که این جنش بیش از حد به استحکامات ثابت که ممکن است هدف گرفته یا دور زده شوند اتکا پیدا کرده است بنا بر این حزب‌الله در پاسخ به این انتقاد تیپ ویژه رضوان را که تا عمق ۲۰ کیلومتری سرزمین‌های اشغالی به منظور انجام حملات نفوذ داشته، ایجاد کرد.

سومین عامل تقویت حزب‌الله از ۲۰۰۶ تا کنون نیز تجربه شرکت آن در کنار نیروی هوایی روسیه در جنگ سوریه است و این تجربه ارزشمندی از کلاهک‌های سنگین‌تر و موشکی بیشتر را به حزب‌الله نشان داده است.

چهارمین حوزه‌ای که حزب‌الله در آن تقویت پیدا کرده دقیق‌تر شدن تسلیحاتش است. در این مطلب آمده است: «افسر ارتش اسرائیل گفت حزب‌الله اکنون به شکل رایج از کوادکوپترهای کوچک برای شناسایی اهداف فوری برای موشک‌هایش استفاده می‌کند. حزب‌الله همچنین پهپادهای شناسایی را برای شناسایی اهداف فرستاده و یک یا ۲ روز بعد، به این اهداف به شکل بسیار دقیقی حمله می‌کند. او اعتراف می‌کند حزب‌الله بارها مواضعی که ارتش اسرائیل از استتار آنها اطمینان بالایی داشته را پیدا و به آنها حمله کرده است.»

 

اکونومیست: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله هدف بزرگترین موشک‌باران تاریخ قرار می‌گیرد
حمله حزب‌الله به کریات شمونه

 

به نوشته اکونومیست، ارتش رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری تحلیل رفته است و ژنرال‌های اسرائیلی به طرزی خوشبینانه صحبت از اجرای یک مانور زمینی محدود برای تصرف یک منطقه امنیتی به منظور جلوگیری از شلیک‌های حزب‌الله علیه روستاهای مرزی می‌کنند.

این نشریه می‌نویسد: «ارتش اسرائیل در سال ۱۹۸۲ نیازمند هفت لشگر نیرو به منظور حمله به لبنان بود. در جنگ ۲۰۰۶ که ابعاد کوچکتری داشت چهار لشگر استفاده شدند. اما در حال حاضر ارتش اسرائیل در غزه و کرانه باختری تحلیل رفته است. حداقل یکی از واحدهایی که به پایگاه‌های آموزشی در شمال به منظور اجرای تمرین‌ها در زمین‌های شبیه‌سازی کننده زمین‌های لبنان فرستاده شدند برای جنگیدن بار دیگر به غزه برگشته‌اند. یک نیروی ذخیره که در این مانورها شرکت کرده بود گفت: من نمی‌فهمم آنها چطور قرار است سربازان کافی را بیاورند.»

اکونومیست در ادامه نوشته است: «جنگ زمینی تنها نیمی از مساله است. اسرائیل حتی قبل از آنکه سربازانش را از مرز عبور دهد مطمئنا دست به حملات هوایی زده تا هر میزان که بتواند انبارها و پرتابگرهای موشک‌های حزب‌الله را از بین ببرد و بی تردید در این حملات غیرنظامیان را از بین خواهد برد. این باعث تشدید هر چه بیشتر جنگ شده تا حزب‌الله انگیزه شلیک موشک‌هایشان به سمت مرکز اسرائیل را پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد اسرائیل احتمالا جنگ را ۲ گام دیگر تشدید کرده و به اهداف سیاسی از جمله مقرهای حزب‌الله در شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی لبنان حمله خواهد کرد.»

نگارنده با اشاره به اینکه فعلا دامنه حملات موشکی حزب‌الله عمدتا معطوف به اهداف نظامی در شمال سرزمین‌های اشغالی است، تاکید می‌کند در صورت حمله زمینی به لبنان شدت و ابعاد حملات گسترش پیدا خواهند کرد.

 

اکونومیست: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله هدف بزرگترین موشک‌باران تاریخ قرار می‌گیرد
تانک‌های اسرائیلی در غزه

 

او با ذکر اینکه حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ بر طبق برآوردها حدود ۱۵۰۰۰ موشک و راکت عمدتا هدایت نشده و با برد کمتر از ۲۰ کیلومتر داشت اما اکنون طبق برآوردهای جدید بیش از ۱۲۰ هزار موشک و راکت دارد که خیلی از آنها قابلیت هدایت‌شوندگی دقیق داشته و می‌توانند از تل‌آویو نیز گذر کنند.

بیش از ۱۰۰ کارشناس و مقام اسبق اسرائیلی شرکت کننده در یک گردهمایی دانشگاه ریچمان در هرتزلیا که در اکتبر خاتمه یافت در گزارشی که هنوز به طور رسمی منتشر نشد هشدار دادند: حزب‌الله در جنگ جدید با اسرائیل می‌تواند در طول سه هفته پیاپی هر روز ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ موشک شلیک کند که ۲۵ برابر بیشتر از نرخ شلیک موشک در جنگ ۲۰۰۶ است.

این نشریه تاکید می‌کند که این نرخ شلیک باعث رقم خورد بزرگترین موشک‌باران مداومی که در تاریخ اتفاق افتاده، می‌شود. حتی اگر رزمناوهای آمریکایی در دریا بتوانند موشک‌های بزرگتر را در چنین موشک‌بارانی از بین ببرند سامانه‌های پدافندی اسرائیلی در نقاط متعدد مغلوب خواهند شد و تلفاتی سنگین که در سرزمین‌هاش اشغالی طبق برخی برآوردها ده‌ها هزار نفر خواهد بود، به بار خواهد آمد.

روز ۲۰ ژوئن «شائول گولدستاین» رئیس شرکت برق دولتی «نوگا» سرزمین‌های اشغالی هشدار داد حملات حزب‌الله به شبکه برق‌رسانی تاثیراتی ویرانگر بر جای خواهند گذاشت. او تاکید می‌کند: «مخلص کلام این است که ۷۲ ساعت بعد از چنین حملاتی عملا زندگی کردن در اسرائیل غیر ممکن خواهد شد. ما برای یک جنگ واقعی آماده نیستیم. ما در جهان خیالات و اوهام زندگی می‌کنیم.»

انتهای پیام