روز چهار شنبه ۱۹ اردیبهشت و درست روز بعد از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام مقام معظم رهبری در بازدید از دانشگاه فرهنگیان مطالب مهمی در خصوص ادامه راه مذاکره با اروپا بدون امریکا بمنظور حفظ برجام بعنوان شیر بی یال و دم و اشکم بیان فرمودند که مفهوم عمومی ان این بود […]

روز چهار شنبه ۱۹ اردیبهشت و درست روز بعد از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام مقام معظم رهبری در بازدید از دانشگاه فرهنگیان مطالب مهمی در خصوص ادامه راه مذاکره با اروپا بدون امریکا بمنظور حفظ برجام بعنوان شیر بی یال و دم و اشکم بیان فرمودند که مفهوم عمومی ان این بود که به این اروپا هم مانند آن آمریکا اعتماد نکنید. حتی فرمودند من به اینها هم اعتماد ندارم.که این بیانات اولا در جو دانشجوئی بسیار اعتماد بر انگیز و تشجیع کننده بود و ثانیا آب پاکی را روی دست مذاکره کننده ها ریخت که اینبار با وعده و وعید نمیتوانند یک بار دیگر کلاه به سر ملت گذاشته را تجدید نمایند.

بدیهی ترین مطلب در خصوص نتیجه گیری از یک جریان عملی این است که  همیشه و در همه زمان‌ها، در انتهای یک پروسه باید نتایج عملکرد تیم اقدام کننده را بر اساس فرصت‌ها و تهدیدها و همچنین نقاط قوت و ضعف، سنجید. امروزه در خصوص عملیات برجامی باید به این سؤال پاسخ دهیم که تیم مذاکره کننده در جریان برجام جاده صاف کن چه جریانی بوده است؟

اینکه تیم مذاکره کننده در راستای رسیدن به نتیجه  ای در شان ملت ایران  در اغلب اوقات با نماینده آمریکا، مذاکرات جداگانه برای پیشبرد برجام انجام می‌داد و این مسئله اظهر من الشمس است که آقای ظریف و عراقچی، بیشترین وقت را برای مذاکره با آمریکا صرف کردند که طولانی‌ترین دیدار دو مقام ایرانی و آمریکایی، در دیدار ۸ ساعته ظریف و جان کری رقم خورد. جناب آقای روحانی برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات با رئیس جمهور آمریکا تلفنی صحبت و مذاکره کردند و البته در انتها، آمریکایی‌ها اعلام کردند که این طرف ایرانی بود که درخواست مکالمه داشته است و تیم ایرانی این ادعا را تکذیب کرد و در همین رابطه جناب رئیس جمهور دکتر حسن روحانی در مصاحبه با نشریه فایننشیال تایمز گفت: در گفت و گوی تلفنی [ماه سپتامبر] که  [با اوباما] داشتیم، وی را فردی بسیار مؤدب و باهوش یافتیم.

در طول مذاکرات هسته‌ای، در روز چهارشنبه ۲۴ دیماه سال ۱۳۹۳، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اقدام به دیدار دو جانبه با جان کری وزیر خارجه آمریکا کرد. این دیدار در ادامه با اقدامی جالب همراه بود که به سرعت تصاویر آن در سراسر جهان مخابره شد. تصاویر منتشره وزیر خارجه ایران و آمریکا را در حال قدم زدن و صحبت کردن در سطح شهر ژنو نشان می‌داد.  در مرداد سال ۱۳۹۴ وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ شورای روابط خارجی آمریکا نکات قابل توجه و البته مهمی ارائه کرد که یکی از این موارد مربوط به تماس تلفنی ظریف و جان کری در مورد کشتی ایرانی بود. جان کری دراین‌باره در این شورا گفت: «چند ماه پیش که یک محموله از سوی ایران راهی یمن بود، خیلی زود با همتای خود تماس گرفتم و گفتم که این امر می‌تواند باعث یک رویارویی جدی شود و ما آن را تحمل نمی‌کنیم. وی نیز در مدت‌زمانی بسیار کوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نیست این محموله به زمین برسد یا از آب‌های بین‌المللی خارج شود و بعد راهی کشور خودشان شد»  و البته هیچ گاه این مسئله تکذیب نشد. و لذا باید کاملا واضح باشد که تیم مذاکره کننده در جریان برجام بیش از آنکه بخواهد در ماهیت تصمیمات بر جامی نظری اعمال کند به دنبال عادی سازی مذاکره با آمریکا بوده است که هم رهبری و هم ملت ایران این اقدامات را به هیچ وجه تایید ننمودند و ضعف تیم مذاکره کنند در این خصوص کاملا مشهود و در تعارض با منویات انقلاب اسلامی بوده است.

از این گذشته تیم مذاکره کنند در بیان رهبری تیم ناتوان تشریح گردید که لازمه های این تعهد بین المللی را در ناتوانی به باد دادند. و لذاست که باید اذعان نمود که تیم مذاکره کننده در حالی که به دنبال گرفتن نامه آرامش بخش از خزانه داری آمریکا بود، نتوانست یک امضای تضمینی از اوبامای  بقول رئیس جمهور ایران ، مؤدب بگیرد.

چنین تیمی را بنده در سرمقاله های گذشته کودکانی که به جنگ نهنگ رفته قلمداد نمودم و زمین خوردن برجام را ناشی از اعتماد ایشان به عوامل امریکایی بر شمردم. و حال با چنین پیشینه ای حتما باید این قمار درحضور خود یا نمایندگان رهبر صورت پذیرد والا بدون نماینده رهبری این مذاکرات به ملت ایران پاسخ جدی و در خور شان و منزلت نخواهد داد . والسلام

حمید رضا نقاشیان