مذاکره معاونین وزارتخانه های برجامی در وین به یک میدان تحلیل زمان و توقعات شبیه تراست و آنچه نگران کننده است اینکه از جانب برخی اروپاییان موضوعات غیر برجامی روی میز گذاشته شود و تیم ایران مذاکرات را ترک نکند. مانیفست شروع مذاکرات باید شفاف علنی و رسانه ای اداره شود تا امکان کشف حیله […]

مذاکره معاونین وزارتخانه های برجامی در وین به یک میدان تحلیل زمان و توقعات شبیه تراست و آنچه نگران کننده است اینکه از جانب برخی اروپاییان موضوعات غیر برجامی روی میز گذاشته شود و تیم ایران مذاکرات را ترک نکند.

مانیفست شروع مذاکرات باید شفاف علنی و رسانه ای اداره شود تا امکان کشف حیله گری طرفهای مقابل که ممکن است هم خر را سوار شوند و هم خرما را مصادره کنند، امکان پذیر باشد.

ایران در این مذاکرات دستور العمل روشنی را ارائه داده است.

ما دست از ادامه سرمایه گزاری روی دانش هسته ای کشیده ایم و بخش اعظمی از دارایی های هسته ای خود را نابود کرده ایم تا جهان دست از تبلیغات دروغین علیه ایران برداشته و سخنان یاوه اسراییل و امریکا را ناباورانه بدور بریزد و اجازه دهد همانند دیگر کشورها با همه جهان حشر و نشر اقتصادی داشته باشیم و با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ از شمول بند ۷ منشور سازمان ملل خارج شده ایم گرچه همان انتساب را نیز واهی و دروغ و غیر واقع میدانستیم ، حال طبعا به هیچ قیمتی اجازه نخواهیم داد دوباره بازی جدیدی با ایران آغاز شده و موجب شود که دیپلماتهای نپخته و غرب گرای دولت دوازدهم مجددا قبای جدیدی برای اندام استقلال و امنیت ایران بدوزند.

موضع متحد ١+۴ بر ادامه تعهدات برجامی و تلاش برای دستیابی به راهکارهای عملی به منظور تامین خواسته های ایران موضع شفاف و روشنی نیست.

اگر چه ما از زبان معاون وزیر خارجه جناب عراقچی (تحصیل کرده در انگلیس) می شنویم که ، اعضای باقیمانده در برجام موضع کاملا متحد خودشان را در خصوص ادامه تعهداتشان در توافق و تلاش برای دستیابی به راهکارهای عملی به منظور تامین خواسته های ایران اعلام کردند.

اگرچه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام منهای آمریکا در وین با اشاره به تعهد کشورهای اروپایی به تأمین خواسته ایران اینگونه گفته که: برای حفظ برجام اطمینان بیشتری حاصل شده است.

اگرچه عراقچی به عواقب خروج آمریکا و اینکه آیا بقیه اعضای برجام قادر هستند این توافق را بدون آمریکا حفظ و منافع ایران را در برجام تامین کنند، سئوال انگیز برخورد نموده است لاکن باید از وقت کشی اروپاییان ترسید.

اروپا در همه قرون و اعصار در فرایند های دیپلماتیک ماکیاولی عمل نموده و درست سر بزنگاه خنجر خود را از پشت به قلب ملتها فروبرده است.

رهبر معظم انقلاب بطور کاملا واضح و روشن و با صراحت میفرمایند من به این سه کشور هم اعتماد ندارم.

معظم له در دانشگاه فرهنگیان اینگونه فرمودند که : « حالا گفته میشود که برجام را میخواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من میگویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] میخواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید -تضمین واقعی، تضمین عملی- وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه‌ی دیگر. روشهای سیاسی و دیپلماسی، روشهای ویژه‌ای است؛ گاهی لبخند میزنند و در حال لبخند، خنجر را تا دسته در سینه‌ی انسان فرو میکنند؛ دیپلماسی این است دیگر؛ با اخلاق خوش، با تعریف و تمجید که «بله شما خیلی خوبید، شما آقایید، ما میدانیم شما قرارداد را به هم نمیزنید،»! اگر چنانچه توانستید تضمین از آنها بگیرید به‌طوری که بشود اعتماد کرد، خب اشکالی ندارد، حرکتتان را ادامه بدهید؛ اگر نتوانید چنین تضمین قطعی‌ای را بگیرید -که بنده هم بسیار بعید میدانم که بتوانید تضمین بگیرید- آن‌وقت دیگر نمیشود این‌جوری حرکت کرد و این‌جوری ادامه داد».

بیان صریح و روشن مقام معظم رهبری در خصوص حفظ کیان انقلاب اسلامی دستور العمل ادامه مذاکرات برجامی است.

تجربه نشان داده است که در بسیاری موارد رهبری راهی را میرمند و دولت از ایشان پیروی نکرده است.

این بار نباید گذاشت این شیوه تکرار شود. فریب سنگینی که ما در اصل برجام خورده ایم خود داغ گلستانها و ترکمانچای را تازه کرده و به هیچ وجه نباید طرفداران حاج امین الضربها مستوف الممالک جدیدی برای ملت ایران تراشیده که ملت مجبور باشد تاوان صد ساله آنرا بپردازد.

والسلام

حمید رضا نقاشیان