به ۱۷ کشور نفت صادر می‌کنیم/ تخفیف‌ها از انگشتان دست من کمتر است
به ۱۷ کشور نفت صادر می‌کنیم/ تخفیف‌ها از انگشتان دست من کمتر است
وزیر نفت گفت: به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می کنیم، می‌گویند تخفیف می‌دهند، میزان تخفیف‌ها انگشتان دست من کمتر است.

وزیر نفت گفت: به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می کنیم، می‌گویند تخفیف می‌دهند، میزان تخفیف‌ها انگشتان دست من کمتر است.

به گزارش صبح اقتصاد، جواد اوجی امروز در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز، با بیان اینکه  در چند روز گذشته رسانه‌های خارجی خبر صادرات نفت ایران به اروپا را اعلام کردند و اکنون به ۱۷ کشور نفت می‌فروشیم، اظهار کرد: ما در جنگ اقتصادی هستیم، نباید اعداد را اعلام کنیم و دولت‌های قبل هم همینگونه بودند.

وی افزود: دست‌اندرکاران صنعت نفت به صورت شبانه روزی کار می‌کنند؛ ۸۰۰ تحریم جدید وضع شده است. می‌گویند تخفیف می‌دهند، والله تخفیفی که می‌گویند از انگشتان دست من کمتر است.

به گفته وی هر دولتی در آمریکا سرکار بیاید، تغییری در فروش نفت ایجاد نخواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر در صنعت نفت در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌ صورت نمی‌گرفت، به ونزوئلایی تبدیل می‌شدیم که تولید نفت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای آن به ۳۰۰ هزار بشکه می‌رسید، گفت: در آغاز به‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، به همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.

رشد ۳.۵ برابری ارزش صادرات نفتی ایران

اوجی با بیان اینکه تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: صادرات نفت از روزانه ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید. همچنین ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد ۳.۵ برابری داشته است.

۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز

وی با بیان اینکه طرح‌های قابل قبولی در شورای اقتصاد به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در سه سال اخیر در زمینه بهینه‌سازی در همه بخش‌ها مصوب شده است، گفت: امروز برای نخستین بار ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز پرداخت می‌شود که این منابع از صرفه‌جویی‌های انجام‌شده به دست آمده است.

وزیر نفت با بیان اینکه به هر سرمایه‌گذاری در حمل و نقل نیروگاهی و صنایع و مجتمع های تجاری و خانگی سرمایه گذاری انجام دهد و موجب صرفه جویی و کاهش مصرف گاز شود، گواهی صرفه جویی گاز داده می شود، گفت: به عبارت دیگر هر کسی در این حوزه سرمایه گذاری کند که مصرف انرژی کاهش یابد، صاحب این گواهی می شود، ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز در بازار بورس انرژی به فروش می‌رود و برای سرمایه گذاری که در این حوزه سرمایه گذاری کند نیز بازگشت سرمایه صورت می گیرد و هم در اقتصاد تولید نقش بسزای دارد.

اوجی با اشاره به صرفه جویی گاز در سال ۱۴۰۲ بخصوص در بخش خانگی تاکید کرد: ۲۵ میلیون مشترک داریم که از این تعداد مشترکانی که نسبت به سال قبل کاهش مصرف گاز داشته اند، می‌توانند مشمول ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی به صورت نقد و یا کالا و یا در قالب قبض بستانکاری شوند که این اقدام مشارکت مردمی در بحث پروژه‌های بهینه سازی و کاهش مصرف تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ۴ میلیون بخاری کم بازده که مصرف بالای سوخت دارند نیز برنامه داریم که در این رابطه اسنادی به امضا رسید تا یک میلیون بخاری کم بازده تبدیل به بخاری با راندمان بالا تبدیل شود، تصریح کرد: در بحث گواهی صرفه جویی گاز پیش بینی و برنامه ریزی ما این است که تا ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال اجرایی شود، برای اولین بار بعد از انقلاب این گواهی صرفه جویی گاز در بورس انرژی امروز به صورت رسما عرضه شد.

وزیر نفت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری از موضوع‌های مهم در صنعت نفت بوده و در جریان اخذ رأی اعتماد از مجلس نیز همواره تأکید کردم سرمایه‌گذاری در نفت از نان شب واجب‌تر است؛ صادرات نفت ایران در دولت دوازدهم به‌شدت کاهش یافته بود و پیش‌بینی می‌شد در ماه‌های بعد از آن نیز روند کاهش صادرات نفت ادامه یابد، گفت: برای تداوم روند تولید گاز در کشور، زنگنه، وزیر نفت دولت قبل، هر ۶ ماه یک‌ بار به سران سه قوه گزارش می‌داد تا مجوز خرید ۱۲ نفتکش بزرگ را برای ذخیره‌سازی نفت و میعانات گازی روی آب دریافت کنند.

اوجی با بیان اینکه آقای زنگنه به من گفت راهی جز ذخیره‌سازی روی آب نداریم، زیرا نفت و میعانات گازی فروش نمی‌رود. با توجه به شرایط آن روز، من هم در شهریور ۱۴۰۰ به سران سه قوه برای دریافت مجوز خرید ۶ نفتکش بزرگ نامه نوشتم، گفت: این در حالی بود که برای افزایش تولید و صادرات نفت و میعانات گازی در دولت سیزدهم برنامه داشتیم، اما در کوتاه‌مدت برای تداوم تولید گاز، افزایش ذخیره‌سازی ضروری بود.

نفتکشی برای ذخیره‌سازی روی آب نخریدیم

وی با بیان اینکه تمام مخازن دریا و خشکی در ابتدای دولت سیزدهم پر بود، اظهار کرد: در نشست با سران سه قوه در شهریور ۱۴۰۰ آقای قالیباف گفت شما هم مسیر دولت قبل را می‌روید، اما در پاسخ اعلام کردم مسیر افزایش صادرات را آغاز کرده‌ایم. با وجود مجوز سران سه قوه، یک کشتی نیز به این منظور نخریدیم و از شهریور ۱۴۰۰ تولید میعانات گازی، با مصارف و صادرات هم‌تراز شد. در آن زمان ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره شده بود، برخی از این میعانات گازی که سه سال روی آب مانده بود، ۲فازی و ۳فازی شده بودند و ترکیب به هم خورده بود.

به گفته وزیر نفت ۳۰ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌سنگین در کشور بدون مشتری مانده بود. به آمارها نگاه کنید که در ماه‌های آخر دولت دوازدهم فروش نفت تا چه میزان بود. هرچه می‌خواهیم در این زمینه چیزی نگوییم و اطلاعات محرمانه بماند، اجازه نمی‌دهند.

جبران کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه با افزایش صادرات نفت

وزیر نفت در پاسخ به برخی مدعیان که می‌گویند اگر دولت سیزدهم نفت می‌فروشد، پس پول آن کجا می‌رود، گفت: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو بود و در هفته‌ها و ماه‌های نخست، دیگر وزرا از وزارت نفت می‌خواستند فروش نفت با سرعت افزایش یابد تا کسری بودجه جبران شود.  خزانه کشور نیز خالی بود، حرکت را برای افزایش تولید و صادرات نفت آغاز کردیم و خدا نیز به این حرکت برکت داد و نفت ۱۴۰ دلار شد.

اوجی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در دو محور افزایش تولید نفت و گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور برنامه‌ریزی شد، تاکید کرد: اولویت سرمایه‌گذاری افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی است،  بهینه‌سازی مصرف انرژی دیگر اولویتی بود که همسو با این موضوع دنبال شد، زیرا قرار نیست هرچه تولید می‌کنیم مصرف شود و تولید به‌دنبال مصرف بدود.

بهره‌برداری از ۱۵۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلار

وی با تأکید بر اینکه هر دو اولویت را در دستور کار داشتیم، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش ظرفیت تولید در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را اولویت‌بندی کردیم تا طرح‌های همسو با افزایش تولید و ایجاد ارزش‌ افزوده در دستور کار قرار بگیرند. برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت که برخی از آن‌ها ۱۲ سال حرکت لاک‌پشتی داشتند، بسیج شدیم، در مجموع انجام ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام و جدید به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت که تا امروز ۱۵۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

تصویب ۳۶ میلیارد دلار طرح برای بهینه‌سازی مصرف انرژی

وزیر نفت با بیان اینکه تکیه ما فقط به تولید نبوده و در بهینه‌سازی مصرف انرژی در همه بخش‌ها شامل حمل‌ونقل، نیروگاه، صنایع و بخش خانگی طرح‌های مطلوبی اجرا شده است، گفت: این طرح‌ها در شورای اقتصاد مصوب شده که ارزش آن‌ها ۳۶ میلیارد دلار است تا مصرف انرژی در کشور کاهش یابد. مصرف را در کشور مدیریت و بهینه کردیم.  رونمایی امروز نیز نمونه اجرای طرح‌های بهینه‌سازی است، درحالی‌که طرح‌های بهینه‌سازی در دولت‌های قبل هم وجود داشت اما مغفول مانده بود.

اوجی در خصوص بهینه‌سازی رایگان موتورخانه ۴۵۰ مجتمع مسکونی از سوی شرکت ملی گاز گفت: در گذشته ابتدا باید طرح‌های صرفه‌جویی اجرا می‌شد و پس از اجرا، از محل آن صرفه‌جویی، سرمایه‌گذاری انجام‌شده را بازپرداخت می‌کردیم، اما در دولت سیزدهم حساب بهینه‌سازی مصوب و گره‌های اجرای طرح باز شد. امروز طرح‌های بهینه‌سازی در هر بخشی مانند حمل‌ونقل، صنایع، نیروگاه‌ها و بخش تجاری از سوی سرمایه‌گذاران اجرا می‌شود.

استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی

وزیر نفت با بیان اینکه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف انرژی در صنایع می‌تواند برای کشور سودآوری بسیاری داشته باشد، گفت: طی دهه‌های اخیر طرح‌های بزرگی همچون بهینه‌سازی مصرف انرژی و جمع‌آوری گازهای همراه نفت مغفول مانده بود.

وی ادامه داد: در سه سال اخیر، دولت سیزدهم توانست با سرمایه‌گذاری حدود ۵ میلیارد دلاری با توجه به تأکیدهای رئیس‌جمهوری شهید ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب از گازهای همراه نفت خام را در جنوب و غرب کشور جمع‌آوری کند، در زمینه سایر طرح‌های کلان صنعت نفت همچون فاز ۱۴ پارس جنوبی، فاز دوم پالایشگاه آبادان و  فاز ۱۱ پارس جنوبی شاهد تحولات عظیمی بودیم؛ فاز ۱۱ حداقل ۲۰ سال در کشور میان شرکت‌های غربی و شرقی دنیا دست به دست شده بود که با همت کارشناسان ایرانی به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به حضور خود در مجمع اخیر کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ای‌سی‌اف) گفت: مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در این مراسم نزد بنده آمد و با تعجب از من سؤال کرد که واقعاً شما فاز ۱۱ را افتتاح کردید؟ ایران هم‌اکنون از این فاز روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب گاز برداشت می‌کند و این رقم تا چند سال آینده به ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید. در مجمع اخیر جی‌ای‌سی‌اف میانگین افزایش تولید گاز ایران در سال ۲۰۲۳ حدود ۵درصد اعلام شد، درحالی‌که این رقم در کشور دیگر ۲.۵درصد بوده است.

وزیر نفت با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با روسیه طی یک سال و نیم اخیر به‌منظور امضای توافق‌نامه ترانزیت و انتقال گاز روسیه از خاک ایران به کشورهای همسایه، گفت: ایران می‌تواند با انتقال این گاز در سرزمین خود انقلاب اقتصادی و صنعتی ایجاد و امنیت انرژی همسایگان خود را تأمین کند.

اوجی درباره برخی ابهامات مطرح‌شده از سوی تعدادی از مسئولان درخصوص آنکه پول نفت صادراتی چه می‌شود، تصریح کرد: پرداخت بدهی‌های به‌ارث‌رسیده از دولت قبل، تنها بخشی از هزینه‌کرد پول نفت بوده است؛ برای نمونه،  شرکت ملی گاز ایران در آغازبه‌کار دولت سیزدم یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بدهی به کشور ترکمنستان داشت و سقف معاملات گازی با این کشور از چندین میلیارد دلار در سال به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته بود که در همان هفته‌های نخست، مذاکرات فشرده با این کشور آغاز و بدهی پرداخت شد. هزینه واردات کالاهای اساسی و دارو، کالا برگ، یارانه نقدی طی سه سال اخیر با پول نفت صادراتی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: یادمان نرود مبالغ مورد نیاز برای افزایش یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان از محل صادرات نفت تأمین شده، وانگهی هزینه پروژه‌های مسئولیت اجتماعی که در دولت‌های قبل در صنعت نفت ۴ هزار میلیارد تومان بود، امروز به ۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه  بنده نه اصولگرا هستم و نه اصلاح‌طلب، بنده مطیع دستورهای مقام معظم رهبری بوده و به نمایندگی از کارکنان صنعت نفت، اجازه نمی‌دهم دستاوردهای ۳۰۰ هزار کارمند این صنعت در سه سال اخیر پایمال شود. کسانی که عملکرد صادرات نفت ایران را زیر سؤال می‌برند و ادعا می‌کنند ما نفت را با تخفیف می‌فروشیم، یک روز هم نمی‌توانند روی سکوهای دریایی و مناطق عملیاتی کار کنند.

وی ادامه داد: بدانید که تخفیف‌های اعمال‌شده به مشتریان بین‌المللی از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است، تصریح کرد: برخی می‌گویند کشور چین نفت خام ایران را به هر قیمتی که بخواهد می‌خرد، این‌طور نیست. نمی‌توانم همه مسائل را بازگو کنم. چرا ناسپاسی کرده و شاکر خداوند و کارکنان این صنعت بزرگ نیستید. این کارکنان اجازه ندادند در تأمین انرژی کشور، با وجود سه بار حمله تروریستی و سایبری یک ساعت وقفه بیفتد.

وی با بیان اینکه با توجه به ریل‌گذاری انجام‌شده در زمینه صادرات نفت خام، هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید این صادرات ادامه خواهد شد، گفت: پایانه‌های نفتی، نفتکش‌ها و حساب‌های مالی شرکت ملی نفت ایران را هر روز درگیر یک تحریم جدید کردند، اما هر بار همکاران من با روش‌های تازه، نفت را صادر کردند.

وزیر نفت با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری خارجی در سه سال اخیر در کنار استفاده از توان مالی داخلی همچون هلدینگ‌ها گفت: برای نمونه، هم‌اکنون ۷ میدان نفتی ایران از سوی شرکت‌های روسی در حال توسعه بوده که از محل این توسعه‌ها ۲۲۰ هزار بشکه به تولید نفت ایران افزوده شده است.

ظرفیت‌های بالای زیرساخت‌های گازی ایران برای انتقال گاز روسیه از خاک ایران

وزیر نفت همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران و روسیه در مجموع ۶۰ درصد ذخایر گازی منطقه را در اختیار دارند، اظهار کرد: با توجه به دیپلماسی قوی انرژی در دولت سیزدهم، مذاکرات از یک سال و نیم گذشته میان ایران و روسیه برای انتقال گاز به ایران آغاز شد و هفته گذشته توافق‌نامه بر سر این موضوع مهم بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا شد.

وی امضای توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: تحقق این موضوع انقلابی در صنعت و اقتصاد ایران است و شاهد افزایش امنیت انرژی در کشورهای منطقه خواهیم بود.

وزیر نفت با اشاره به ظرفیت‌های بالای زیرساخت‌های گازی ایران برای انتقال گاز روسیه از خاک ایران به سایر کشورهای همسایه گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این نیز اعلام کرد، با توجه به زیرساخت‌های ایران می‌توانیم هر مقدار گازی را که روسیه بخواهد، از سرزمین خود انتقال دهیم.

اجرای ۳۶ میلیارد دلار پروژه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی

اوجی با اشاره به وجود ناترازی گاز و مجموعه اقدام‌های انجام‌شده برای تولید گاز و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی در دولت سیزدهم تصریح کرد: در مدت یادشده بیش از ۳۶ میلیارد دلار پروژه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور مصوب شده و در حال اجراست.

وی به راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران اشاره کرد و افزود: هر سرمایه‌گذاری که پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی را در حوزه‌های حمل‌ونقل، نیروگاهی، صنایع و حتی مجتمع‌های خانگی و تجاری اجرا کند، می‌تواند با گرفتن گواهی صرفه‌جویی گاز از شرکت ملی گاز ایران و فروش آن در بورس انرژی، هزینه‌های خود را برداشت کند. صاحبان صنایعی که در فصل سرد سال به گاز بیشتری نیاز دارند می‌توانند این گواهی‌ها را از بورس خریداری کنند و شرکت ملی گاز ایران مکلف است حتی در پیک مصرف به تعهدات خود عمل کند و میزان گاز صرفه‌جویی‌شده را به واحد صنعتی سرمایه‌گذار تحویل دهد.

عرضه گواهی بهینه‌سازی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی

وزیر نفت با اشاره به عرضه گواهی بهینه‌سازی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از امروز در بورس انرژی گفت: مجوزهای لازم برای عرضه گواهی ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز، از مراجع صاحب صلاحیت اخذ شده است. براساس پیش‌بینی‌ها، سالانه تا ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز گواهی بهینه‌سازی گاز در بورس در آینده عرضه خواهد شد. هم‌زمان با این موضوع، از امروز پرداخت پاداش ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی صرفه‌جویی به آن دسته از مشترکان گاز کشور که سال ۱۴۰۲ مصرف خود را مدیریت کرده‌اند به‌صورت نقد، کالا و ایجاد بستانکاری روی قبض گاز آن‌ها آغاز خواهد شد.

ایران به هرجایی از دنیا که اراده کرده نفت خام فروخته است

اوجی با بیان اینکه صادرات نفت ایران از روزانه ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به روزانه ۵۶۵ میلیون بشکه نفت خام در سال گذشته (۱۴۰۲) رسید، همچنین رشد گروه نفت و گاز که سال ۱۳۹۸ منفی ۳۵درصد بود، سال ۱۴۰۲ به مثبت ۲۰درصد رسیده است، همچنین در زمینه تولید گاز مایع جهش عمده‌ای رخ داده است، به‌طوری که این تولید از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال رسیده است، گفت: ایران به هرجایی از دنیا که اراده کرده نفت خام فروخته است، هم‌اکنون صادرات نفت خام به ۱۷ کشور دنیا انجام می‌شود؛ رسانه‌های خارجی به‌تازگی اعلام کردند که نفت خام ایران به اروپا هم صادر شده است و باید بگویم بله، خبر درستی است. بارها گفته‌ایم با توجه به ریل‌گذاری انجام‌شده، هر دولتی هم در آینده در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد.

وی درباره تخفیف‌های اعمال‌شده در زمینه صادرات نفت خام بیان کرد: آمارهایی که به‌تازگی در این زمینه اعلام شده، غلط است. این تخفیف‌ها از انگشتان یک دست کمتر است و اینکه ما نفت را به کدام شرکت و کشور می‌فروشیم، باید بگویم هیچ فرمانده جنگی، اطلاعات مهم خود را برای دشمن رو نمی‌کند.

  • منبع خبر : ایسنا