تاثیر نتایج انتخابات عراق بر تشکیل دولت
تاثیر نتایج انتخابات عراق بر تشکیل دولت

انتخابات بمنظور تعیین نمایندگان مجلس در عراق  به تقویم ایران روز ۲۲اردیبهشت ۹۷  در سراسر این کشور برگزار شد. و نتیجه انتخابات  این شد که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری، موفق شدند رتبه‌های نخست و دوم را کسب کنند. کمی دقیق تر اینکه سهم حزب الاستقامه (حامیان […]

انتخابات بمنظور تعیین نمایندگان مجلس در عراق  به تقویم ایران روز ۲۲اردیبهشت ۹۷  در سراسر این کشور برگزار شد.

و نتیجه انتخابات  این شد که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری، موفق شدند رتبه‌های نخست و دوم را کسب کنند.

کمی دقیق تر اینکه سهم حزب الاستقامه (حامیان مقتدی صدر در انتخابات فعلی) حدود ۳۰ کرسی نمایندگی می‌باشد که نسبت به وضعیت فراکسیون الاحرار (حامیان مقتدی صدر در انتخابات قبل) کم‌تر شده است.

رقابت بر سر تشکیل دولت آینده این کشور بالا گرفته است. اکنون رایزنی‌ها برای ائتلاف سیاسی به منظور تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون (ائتلاف احزاب برنده در انتخابات) در پارلمان و معرفی رئیس جمهور و نخست وزیر  و تشکیل دولت به بالاترین سطوح خود رسیده است در همین اثنا که نگاه‌ها در عراق، به سوی ائتلاف‌های انتخاباتی است تا با اتحاد یکدیگر، فراکسیون بزرگتر را تشکیل بدهند تا بتوانند نامزد نخست‌وزیری را معرفی کنند، چهار اسم در میان احزاب کُردی برای انتخاب رئیس جمهور مطرح شده است.

طبق عرف سیاسی در عراق که رئیس جمهور از احزاب کُردی انتخاب می‌شود، هم‌اکنون اسامی  چهار نفر در حوزه تبلیغات و مطرح شدن  بوده اند.

«فؤاد معصوم» (رئیس جمهور کنونی عراق) درباره فؤاد معصوم نیز گفته شده که از پرونده اختلافات بر سر بودجه میان بغداد و اربیل به عنوان برگ برنده‌ای استفاده می‌کند، تا بتواند خود را در منصب ریاست جمهوری ابقا کند و شاید مثل سال ۲۰۱۴ گزینه نهایی او باشد.

«فؤاد حسین» او نیز رئیس دفتر ریاست منطقه کردستان است. او به مرد پشت‌پرده و به نزدیکی به مسعود بارزانی رئیس حزب دموکراتیک کردستان و همچنین به بغداد معروف است .

«نیچروان بارزانی» (نخست‌وزیر منطقه کردستان) و فرزند مسعود بارزانی است که در ایجاد جنجال همه پرسی در عراق بی نقش نبوده است و حتی نظام قضایی عراق علیه او و پدرش حکم صادر کرده است و این مطرح شدن میتواند فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشد و اعتباری به انتخاب شدن وی نخواهد بود ،  «برهم صالح» او  کسی است که بعد از همه ‌پرسی جنجالی کردستان عراق در سپتامبر سال گذشته، خواستار گفت‌وگوی اربیل و بغداد شده بود. از سیاسیون سرشناس کردستان، برای کسب مقام تشریفاتی ریاست جمهوری عراق  مطرح شده اند.

به گزارش شبکه العربیه، تاکنون نام این چهار نفر مطرح شده است که در ظاهرا در مشی و مرام و محبوبیت میان اقوام کرد ، شباهت یا اشتراکی با یکدیگر  ندارند.

در خصوص انتخاب نخست وزیر گمانه زنی ها شدید تر شده است ، از یک هفته قبل از پایان رأی گیری در حالی که اقبال نسبی به سه ائتلاف سائرون، فتح و نصر مشخص شده بود، نوری المالکی به عنوان دبیرکل حزب الدعوه و رئیس فهرست دولت قانون اعلام کرد برای ائتلاف با مقتدی صدر مشکلی ندارد و در مورد تشکیل دولت ائتلافی گفت: «ائتلاف‌های دولت قانون و نصر توسط چهره‌های بارز حزب الدعوه رهبری می‌شوند و با یکدیگر قطعا ائتلاف خواهند کرد. ائتلاف فتح را نیز چهره‌ها و افراد بسیار نزدیک به ما تشکیل می‌دهند؛ کسانی که سابقه همکاری آنان با حزب الدعوه به سال‌های دیکتاتوری صدام و مبارزه برای آزادی کشور برمی‌گردد.» برای همکاری آینده بین ایران و عراق نقش نخست وزیر انتخابی بسیار با اهمیت است .

در گذشته هم حیدر العبادی و هم نوری مالکی و هم بشار جعفری با ایران همکاریهای صمیمانه ای داشته اند و اکنون هم جریان صدر با کمی زیاده خواهی گرایشی تبلیغاتی بسمت و سوی سعودی نشان داد که هم در داخل عراق برایشان گران تمام شد و هم زمینه اعتماد ایران به خود را خدشه دار کردند گزینه ای که میتواند زمینه همکاری با ایران را کماکان در تقویت خود داشته باشد جریان دوم انتخاب شده به نام فتح است که طبعا گزینه بسیار مستحکمی برای ائتلاف با سائرون محسوب میشود  و اگر چنین ائتلافی صورت تحقق نپذیرد اعتبار انتخاب دولت قانون افزایش می یابد. ایتلاف جریانهای فتح و اراده و دولت قانون هم گزینه بسیار قابل اتکایی است و میتواند اتحاد ایران و عراق را مستحکم و پایدار حفظ نموده مسیر گذشته را با برادران عراقی در بستر مقاومت در منطقه هموار تر کنیم. ان شاالله . والسلام

حمید رضا نقاشیان