تختی افسانه نیست!
تختی افسانه نیست!
فقط ۳۷ سال زیست اما از خودگذشتگی و مردم دار بودنش، تختی را برای همیشه جاودانه کرد. از خودگذشتگی نه در شعار بلکه در باور و عمل.

تختی افسانه نیست!

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد کشتی ایران قهرمان جهان و المپیک زیادی به خود دیده اما پسر دوست‌داشتنی جنوب پایتخت هیچگاه برای مدال‌های طلای جهان و المپیکش به قلب‌ها راه نیافت، که اگر این بود مردم پس از شکستش پرشورتر از همیشه به فرودگاه نمی‌رفتند تا او را بر دوش  بگیرند و رسم پهلوان داری را به جا بیاورند.”تختی افسانه نیست!”

تختی‌دل به دنیا و رنگ و لعابش نباخت، یکرنگ بود، ریا نداشت، در عیان همان بود که در نهان، وقف مردم بود و امیدشان.

بعد از او خیلی ها آمدند، مدال های طلای جهان و المپیک درو کردند، از مروت و جوانمردی گفتند اما هیچکدام تختی‌نشدند، خواستند اما نتوانستند، تختی‌شدن فقط هنر غلامرضا بود!

کاش بودی تا در این ناامیدی و تاریکی امیدمان می شدی و دلخوش به حضورت بودیم جهان پهلوان.

تختی این روزها بیشتر از همیشه برایمان غریبه‌تر است. از تختی می‌گوییم و می‌نویسیم اما باور کنید باورش نداریم، در این هوای” بس ناجوانمردانه سرد” مردانگی و ضعیف نوازی‌اش برایمان افسانه است تا حقیقت. اما تختی‌افسانه نبود.

سوگ‌تختی ۵۳ ساله شد. روحت شاد جهان پهلوان.

غلامرضا تختی در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۰۹ در شهر تهران متولد شد و در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۴۶ از دنیا رفت. وی مشهور به لقب «جهان پهلوان» است که بخاطر سال‌ها ورزش قهرمانی در رشته کشتی و کسب افتخارات فراوان برای وی انتخاب شد. او عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران و یکی از فعالان سیاسی زمان پهلوی بود.

غلام‌رضا تختی در جنوب تهران متولد شد. «رجب خان» (پدر تختی) متولد ۱۲۷۵در محله دروازه غار تهران و مادرش از خانواده سنتی تهران بود. با تبدیل شدن وی به یک «قهرمان ملی»، گاه داستان‌هایی دربارهٔ او گفته می‌شود که لزوماً صحت تاریخی ندارند. در ایران از تختی به عنوان «جهان‌پهلوان» یاد می‌شود. کتاب‌های زیادی در وصف او تألیف شده‌است، فیلمی سینمایی در مورد وی ساخته شده، حتی تندیسی از وی ساخته شده و در میدان تجریش در شهر تهران نصب شده‌است. به افتخار او هر ساله به بهترین کشتی‌گیران ایران «جایزه غلام‌رضا تختی» اهدا می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا