تفاوت انواع تیرآهن
تفاوت انواع تیرآهن
تیرآهن ازنظر شکل ظاهری به دو صورت I و همچنین H در بازار موجود است که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای کاربردهای متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت انواع تیرآهن

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تفاوت انواع تیرآهن اشاره‌کنیم. اگر می‌خواهید شناخت بیشتری از تیرآهن‌ها داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت انواع تیرآهن و راه‌های تشخیص آن

تیرآهن I شکل، کاربردهای نسبتاً بیشتری در ساختمان‌سازی دارند و با توجه به فشار و وزن واردشده به ساختمان، می‌توانند از سازه در برابر عوامل خارجی محافظت کنند. این نوع تیرآهن‌،  مقاومت کششی بالایی دارد و به همین دلیل، وجود استفاده از آن در ساختمان‌سازی ضروری است. برخی از مزایای تیرآهن I عبارت‌اند از:

  • مقاومت و دوام بالا
  • کم‎ شدن هزینه‌های عملیاتی
  • کم‌تر مصرف شدن آهن در سازه موردنظر
  • بالا رفتن سرعت پروژه (به دلیل عملیات نصب)

از انواع تیرآهن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیرآهن IPE

شکل ظاهری این نوع تیرآهن، با بال‌های پهن است و استاندارد به‌کاررفته در آن مطابق با استاندارد ایران و کشورهای اروپایی است. تیرآهن‌های IPE در ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر تولید می‌شوند و برای ساخت خرپا، ستون و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارند.

تیرآهن INP

استاندارد مورد استفاده در این تیرآهن، مطابق با کشورهای چین و روسیه است. یک نکته مهم در مورد این نوع تیرآهن، این است که ضخامت بال آن با دور شدن از جان تیرآهن، کاهش پیدا می‌کند. در ساختمان‌سازی، اسکله‌سازی و همچنین ساخت برج، معمولاً از این نوع تیرآهن استفاده می‌شود. تیرآهن INP به این دلیل که تحمل بار کمتری دارد، از قیمت پایین‌‌تری هم برخوردار است.

تیرآهن INB

این نوع تیرآهن، جزء محصولات H شکل هستند که مقاومت کششی بالا و بال‌های پهنی دارند.

تیرآهن IPB

این نوع تیرآهن از بال‌های پهن‌تری برخوردار است و دارای ارتفاعی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر است. از تیرآهن IPB، معمولاً برای ساخت ستون استفاده می‌شود.

تیرآهن IPB در دسته تیرآهن هاش  (H) قرار دارد و تقریباً می‌توان گفت که نسبت به سایر تیرآهن‌ها مقاوم‌تر است و تحمل بار بیشتری دارد. تیرآهن هاش در سه نوع زیر تولید می‌شود:

  • st52
  • St44
  • St37

استاندارد st44 نسبت به دو مورد دیگر متداول‌تر است.

علاوه بر این دسته‌بندی‌های گفته‌شده، نوع دیگری از تیرآهن وجود دارد که به‌عنوان «تیرآهن لانه‌زنبوری» شناخته می‌شود. این تیرآهن در طول جان خود دارای حفره‌هایی است که باعث می‌شود وزن کمتری داشته باشد. تیرآهن زنبوری، به دلیل اینکه ارتفاع بیشتری دارند، نیروی خمشی بیشتری را تحمل می‌کنند.

از تیرآهن لانه‌زنبوری به‌طور متداول برای ساخت پی، ستون، اتصالات تیر به ستون، اتصالات بادبندها، اعضای مهاربندی و… استفاده می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن چیست؟

از مهم‌ترین مزایای تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پُرکاربرد در سازه‌های مرتفع
  • اشغال فضای کمتر نسبت به بتن
  • قابلیت اتصال چند قطعه به یکدیگر با تیرآهن
  • پیش‌ساخته بودن محصول
  • قابل توسعه بعد از اتمام سازه
  • و…

اگر قرار باشد که نگاهی هم به معایب تیرآهن داشته باشیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • ضعیف در دمای بالا (دمای ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد)
  • قابلیت خوردگی و فرسودگی در برابر عوامل خارجی و شرایط جوی نامناسب
  • مشکلات در اتصال جوش، پرچ و پیچ

علاوه بر نوع، تیرآهن‌ها سایزهای مختلفی دارند. متداول‌ترین تیرآهن‌های استفاده‌شده در سازه، تیرآهن ۱۴، تیرآهن ۱۶ و تیرآهن ۱۸ است.

ارتفاع لحاظ شده برای تیرآهن ۱۴، حدود ۸۰ الی ۶۰۰ میلی‌متر است و معمولاً در طول‌های ۶ تا ۱۲ متری تولید می‌شود. یکی از ویژگی‌های تیرآهن ۱۴ این است که در بخش ابتدایی و انتهایی خود از ضخامت بال‌های یکسان برخوردار است.

در بخش‌های مختلف ساختمان می‌توان از تیرآهن ۱۴ استفاده کرد. تیرهای فرعی، ایجاد تیرک‌ها، پوشش‌دهی سقف‌ها و همچنین ساخت ستون‌های سازه از دیگر کاربردهای تیرآهن ۱۴ است. ارتفاع لحاظ شده برای تیرآهن ۱۴ در حدود ۸۰ الی ۶۰۰ میلی‌متر است و معمولاً در طول‌های ۶ تا ۱۲ متری تولید می‌شود.

یکی از ویژگی‌های تیرآهن ۱۴ این است که در بخش ابتدایی و انتهایی خود از ضخامت بال‌های یکسان برخوردار است. در بخش‌های مختلف ساختمان می‌توان از تیرآهن ۱۴ استفاده کرد. تیرهای فرعی، ایجاد تیرک‌ها، پوشش دهی سقف‌ها و همچنین ساخت ستون‌های سازه از دیگر کاربردهای تیرآهن ۱۴ است.

تیرآهن ۱۶ مطابق با استانداردهای اروپایی تولید می‌شود و از کیفیت بالایی هم برخوردار است. ضخامت بال این محصول یکسان است و از نظر شکل ظاهری مانند تیرآهن فرم I است. استفاده از متریال باکیفیت، استقامت بالا، امنیت و همچنین ضریب ایمنی، تیرآهن ۱۶ را به یک محصول پرکاربرد تبدیل کرده است.

یکی از کاربردهای تیرآهن ۱۶، استفاده از آن در اسکلت‌های فلزی به‌عنوان تیرهای فرعی است که به‌صورت عمودی و افقی در سازه‌ها استفاده می‌شود. از تیرآهن ۱۶ در ساخت پل‌های بزرگ و همچنین خرپا استفاده می‌شود.

این در حالی است که تیرآهن ۱۸ یکی از پرکاربردترین و درعین‌حال پُرفروش‌ترین تیرآهن‌های موجود در بازار است که از استحکام و دوام و همچنین ضریب ایمنی بالایی برخوردار است.

تفاوت تیرآهن I  و H  در چیست؟

تیرآهن هاش یا همان تیرآهن H، معمولاً، از نظر وزنی، بسیار سنگین‌تر از نوع I می‌باشد و به همین دلیل، توانایی تحمل وزن بیشتری را نیز دارد. در برخی از سازه‌ها که وزن روی دیوار، مشکلات ساختاری ایجاد می‌کند، استفاده از تیرآهن I گزینه‌ی بهتری است؛ چون همان‌طور که گفته شد، این نوع تیرآهن، وزن کمتری دارد. تفاوت هرکدام از این تیرآهن‌ها را در کاربردهای مختلف در ادامه شرح خواهیم داد:

ساختمان: تیرآهن هاش در هر سایز و ارتفاعی قابلیت نصب‌شدن را دارد، اما تیرآهن I، تنها تا زمانی که تجهیزات فرزکاری وجود داشته باشند، قابلیت نصب‌شدن دارند.

دهانه‌ سازه: تیرآهن‌های H برای دهانه‌هایی با طول بیشتر از ۳۳۰ فوت کاربرد دارند، در حالی که تیرآهن‌های I برای دهانه‌هایی با طول بین ۳۳ تا ۱۰۰ فوت استفاده می‌شوند.

با توجه به مطالب گفته‌شده، می‌توان به این نتیجه رسید که تفاوت اصلی استاندارد تیرآهن‌ها از نظر کشش، میزان مقاومت و همچنین شکل ظاهری آن‌هاست. این تفاوت‌های گفته‌شده، باعث می‌شوند که کاربرد هرکدام از این تیرآهن‌های گفته‌شده متفاوت باشد.

به‌طورکلی تیرآهن‌ها را هم در سازه‌های مسکونی و ساختمانی و هم در بسیاری از صنایع می‌توان استفاده کرد؛ اما انتخاب نوع تیرآهن کاملاً به نوع سازه و کاربرد آن بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

Https://esfahanahan.com/steel/تیرآهن/