تلاش آمریکا برای حفظ موجودیت ژله‌ای اسرائیل
تلاش آمریکا برای حفظ موجودیت ژله‌ای اسرائیل
کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان این‌که آمریکا تلاش می‌کند تا موجودیت ژله‌ای اسرائیل را حفظ کند زیرا نظام سیاسی در تل آویو از هم پاشیده است، گفت: حضور مستقیم آمریکا و اداره عملیات در النصیرات به این معنی است که تل آویو قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت سیاسی و نظامی را از دست داده است.

کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان این‌که آمریکا تلاش می‌کند تا موجودیت ژله‌ای اسرائیل را حفظ کند زیرا نظام سیاسی در تل آویو از هم پاشیده است، گفت: حضور مستقیم آمریکا و اداره عملیات در النصیرات به این معنی است که تل آویو قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت سیاسی و نظامی را از دست داده است.

به گزارش ایسنا، تلاش‌ها و حمایت‌های تمام و کمال آمریکا از رژیم صهیونیستی طی مدتی که جنگ در غزه شکل گرفته کاملا مبرهن است، در این مدت اقدامات بسیاری از سوی کشورها برای برقراری آتش بس و توقف جنگ در غزه صورت گرفت، اما هر بار در شورای امنیت با مخالفت ایالت متحده مواجه می‌شد. طی روزهای اخیر جنایت‌های رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا در مناطقی مانند النصیرات واکنش‌های زیادی را از سوی مجامع بین‌المللی به دنبال داشت پس از ‌آن شاهد  تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت با پیشنهاد آمریکا بودیم.

این‌که چرا تا پیش از تصویب قطعنامه آمریکا هر بار مخالفت می‌کرد اما در این مرحله تصمیم گرفت با طرح پیشنهادی خود توقف جنگ و برقراری آتش بس در شورای امنیت تصویب شود، جای بررسی دارد. طبیعتا شرایط داخلی آمریکا و انتخابات و آشکار بودن شکست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، آمریکا را به این نتیجه رسانده تا با تصویب قطعنامه از تشدید تنش‌ها جلوگیری شود و بایدن هم بتواند توجیهی برای اقناع افکار عمومی جامعه آمریکا داشته باشد.

تلاش آمریکا برای حفظ موجودیت ژله‌ای اسرائیل
جنایات صهیونیست‌ها در النصیرات

«صباح زنگنه» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از شرایط موجود در سرزمین‌های اشغالی و تحولات منطقه‌ای اظهار داشت: در مدت اخیری که جنگ در غزه آغاز شده آمریکا تصمیم‌گیری‌های سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و تسلیحاتی در رژیم صهیونیستی را به عهده گرفته است و به طور مستقیم وارد شده ، آخرین نمونه این اقدامات حمله برنامه‌ریزی شده به النصیرات بود که با حضور نیروهای ویژه آمریکا  و به منظور آزاد کردن اسرا یا گروگان‌های اسرائیلی صورت گرفت اما عملا با ورود آمریکا در این عملیات گرچه چهار نفر آزاد شدند اما پنج نفر هم از افسران آمریکایی و هم اسرائیلی کشته‌ دادند.

وی تصریح کرد: این عملیات نشان داد تمام توان و امکانات ‌آمریکا به کار گرفته شده بود تا عملیات انجام شود، چندین ماه روی این عملیات کار کرده بودند البته این یک بُعد قضیه بود در واقع آمریکا می‌خواست تست واقعی و عملی از سکو یا بندری که درست کرده بود انجام دهد و هدف‌شان این بود تا نحوه و شرایط کمک کردن در عملیات را ارزیابی کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد:  در واقع حضور مستقیم آمریکا و اداره این عملیات به این معنی است که نظام سیاسی در تل آویو از هم پاشیده و امکانات و قدرت تصمیم گیری و مدیریت سیاسی و نظامی را از دست داده است. بنابراین مجموعه شرایط موجود در سرزمین‌های اشغالی و درون کابینه رژیم صهیونیستی آمریکا را به این نتیجه رسانده ادامه حضورش در فلسطین اشغالی پیامدهای بسیار گسترده‌ای خواهد داشت و منطقه را به مسیر دیگری سوق خواهد داد.

زنگنه همچنین بیان کرد: از سوی دیگر آمریکا به شدت نیازمند یک اقدام نمایشی بوده و هست چرا که وضعیت کمپین انتخاباتی بایدن شرایط مثبتی را نشان نمی‌دهد و ناگزیرند به اقداماتی دست بزنند که فضای داخلی را بتوانند به نفع بایدن تغییر دهند. عملیات النصیرات یکی از این اقدامات بود اما برای‌ آن‌ها کافی نبود به همین دلیل به تهیه قطعنامه‌ای که پیش از این چهار دور توسط دیگران مطرح شده بود،‌ اقدام کردند تا بتوانند جنگ را متوقف کنند و باقیمانده توان و ظرفیت اسرائیل را حفظ نمایند.

تلاش آمریکا برای حفظ موجودیت ژله‌ای اسرائیل
استعفای اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

وی  با اشاره به این‌که هنوز وعده‌ها و توافقات سیاسی میان دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی آشکار و اعلام نشده است، گفت: در نظر داشته باشید استعفای سطح بالای مقامات نظامی که از متحدان نتانیاهو بودند، علامت بزرگی از مشکل سیاسی داخل حاکمیت می‌کند اما با توقف جنگ احتمال افزایش اعتراضات مردمی برای محاکمه نتانیاهو و استعفای او وجود دارد ضمن این‌که محاکمه خارجی نیز مطرح است؛ گرچه آنجا نیز آمریکا با اقدامات غیر متعارف و استثنایی قضات و دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کرد ، بنابراین تمام این اقدامات نشان می‌دهد که چگونه آمریکا تلاش می‌کند موجودیت ژله‌ای را در رژیم صهیونیستی حفظ کند.