جلیلی: بررسی شود چرا مشارکت کم شده است؟/پزشکیان: مشارکت شکل نمی‌گیرد مگر …
جلیلی: بررسی شود چرا مشارکت کم شده است؟/پزشکیان: مشارکت شکل نمی‌گیرد مگر …
دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سؤالی مبنی بر اینکه «برنامه شما برای افزایش مشارکت در انتخابات چیست؟» پاسخ دادند.

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سؤالی مبنی بر اینکه «برنامه شما برای افزایش مشارکت در انتخابات چیست؟» پاسخ دادند.

به گزارش صبح اقتصاد، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در اولین مناظره در فرصت تبلیغاتی مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به اولین سوال این مناظره مبنی بر اینکه

«برنامه کاندیداها برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات چیست؟» پاسخ دادند.

سعید جلیلی در پاسخ به این پرسش گفت: انتخابات یکی از افتخارات ایران و از حرکت‌های امام خمینی(ره) بود و همه دنیا اعتراف دارند که مردم در ایران سرنوشت خود را تعیین می کنند. همه منتظر بودند ببینند که نتیجه انتخابات در روز جمعه چیست؟ چون یک چیز از قبل تعیین شده نیست. در روز جمعه آینده هم همینگونه است و این از افتخارات نظام ماست.

وی افزود: اگر قدرت و پیشرفت داریم، حاصل مشارکت مردم است. دفاع مقدس یک نمونه از مشارکت مردم بود و مردم کشور را از مشکلات عبور دادند. در سایر عرصه‌ها هم همینگونه است و مردم موفقیت‌ها را شکل می دهند.

این کاندیدا ادامه داد: شعار من یک جهان فرصت، یک ایران جهش و هر ایرانی یک نقش پرشکوه است. باید این نقش را پاس داشت. وظیفه دولت ایجاد بستر برای همه مردم ایران است که زمینه مشارکت را فراهم کند تا مردم احساس کنند متناسب با استعداد خود می توانند نقش آفرین باشند. یکی از برنامه های مهم دولت من این است که مشارکت مردم حتما و حتما روز به روز در عرصه‌های مختلف جدی تر و موثرتر باشد چه در اقتصاد، چه در سیاست و چه در فرهنگ.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: گفتمان دولت سایه یعنی مشارکت مردم و هر کسی اندازه وسع خود برای بهتر شدن امور کشور تلاش کند. دولت و مجلس منتخب مردم هستند ولی مردم باید کمک کنند که اگر کاری ناقص است، کامل شود یا اگر کاری خوب است، کمک کنند تا تقویت شود. ایجاد این بستر یکی از موفقیت‌های نظام است ولی حتما باید به سمت مطلوب روز به روز پیش برویم.

وی اضافه کرد: در دولت سایه می گوییم هر موضوعی وضع موجود دارد و یک وضع مطلوب دارد که نباید به وضع موجود اکتفا کرد و باید به سمت وضع مطلوب رفت. برای رسیدن به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد و آنها مشارکت کنند.

باید بررسی کرد که چرا مشارکت کم شده است؟

جلیلی همچنین گفت: اگر در زمینه مشارکت مردم می گوییم وضع موجود با مطلوب فاصله دارد، باید بررسی کنیم که چرا این اتفاق افتاده است. برخی مشارکت‌ها در انتخابات اخیر کاهش داشته است و باید بررسی کرد که چرا مشارکت کم شده است؟ باید برنامه داشته باشید تا مردم با انگیزه بیشتر در این زمینه فعال باشند. باید برای هر استعداد مردم بستر نقش آفرینی فراهم شود. نمی شود برای بعضی استعدادها زمینه فراهم نشود و موقع انتخابات بگویید مشارکت کنید. نمی شود در زمان انتخابات در فلان روستا صندوق رای را با بالگرد ببرید اما در سایر عرصه‌ها آنها را رها کنید.

 

 مشارکت شکل نمی‌گیرد مگر …

مسعود پزشکیان قبل از پاسخ به سوال مطرح شده گفت: قبل از اینکه وارد بحث شوم باید بگویم یک خبری از ما پخش شد که بنزین را گران می کنیم که ما گفتیم این کار را نمی کنیم ولی متاسفانه این رسانه‌ها این خبرها را پخش می کنند. قاطع عرض می کنم که بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: مشارکتی که انجام شد برای من نگران کننده است و قابل قبول نیست.  ۶۰ درصد پای صندوق نیامدند. ما یک گیری داریم که این اتفاق افتاده است. ما به زنان بازی نمی دهیم و به اقوام بازی نمی دهیم. وقتی من احساس کنم در یک کشور جایی ندارم و من را بازی ندهند، من نمی‌آیم که بازی کنم. اگر قرار است با من این برخورد شود چرا پای صندوق بیایم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: وقتی حقوق مردم را نادیده بگیریم و وقتی صدای مردم را نخواهیم بشنویم و خودمان تصمیم بگیریم، انتظار این که پای صندوق بیایند و به ما رای دهند که خلاف خواسته‌های آنها تصمییم بگیریم، این مشارکت شکل نمی گیرد. امام علی می‌فرماید مردم ستون یک جامعه هستند. وقتی ۶۰ درصد مردم نمی آیند، یعنی خللی در کار ما وارد شده است. اگر قرار است مقابل دشمن بایستند این مردم هستند که می‌ایستند. بمب و موشک یک بحث است. اگر بخواهیم کشور ثبات پیدا کند، باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم و به هرکسی بر اساس شایستگی، جایگاه داده شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: یک خبر فیک از قول ما در رجانیوز پخش کردند و ۲۱۰ میلیارد پول دادند و از قول ما گفتند که پسر فلانی گفته سنی ها فلان هستند و به آقای عبدالحمید در زاهدان بی احترامی کرده‌ایم. این دروغ‌ها را در رسانه‌ها پخش کرده‌اند خیلی زشت است. شیطان بر چه کسی نازل می شود؟ بر کسانی که دروغ را پخش می کنند.

وی گفت: روز به روز پشتوانه اجتماعی را به خاطر گرانی، برخورد با دختران، اینترنت و فیلترینگ از دست می دهیم؛ مردم از ما ناراضی هستند.

 

سعید جلیلی در ادامه گفت: نکته ای که برادرمان آقای پزشکیان اشاره کردند، درست است که ما اگر دنبال مشارکت مردم هستیم باید مردم را ببینیم و احساس کنند با مشارکت خود حرکت جمعی را می توانند شکل دهند، ولی خیلی از آنها دیده نمی شوند. مردم چه مشکلاتی داشتند؟ آقای پزشکیان شما می‌فرمایید مردم باید دیده شوند که حرف درستی است. بسیاری از  محرومان، کارگران فصلی و ساختمانی می گویند ما نمی بینیم در این عرصه ها صحبت کرده باشید. ما الان چند میلیون زن سرپرست خانواده یا بدسرپرست داریم که در برنامه‌های کشور بایی دیده شوند.

این کاندیدا بیان کرد: مردم در نظرسنجی‌ها بیان کرده اند که اگر صحبت از تورم و گرانی است، او باید ببیند شما چه برنامه‌ای دارید. وقتی این مسائل دیده نشود، او می گوید من وارد چه عرصه ای شوم؟ یکی از کارهایی که مشارکت مردم را تقویت می کنند این است که اگر مساله دارید، راه حل برای آن مساله وجود دارد و آنها از بین راه‌حل های مختلف، انتخاب کنند. اگر مباحث حاشیه‌ای و دروغ مطرح شد، این حتما جواب نمی دهد. در ۴۸ ساعت گذشته این میزان علیه من شد که اشکالی ندارد ولی هیچ ارتباطی با موضوع مردم ندارد.

وی گفت: این فضا فضایی نیست که به مشارکت مردم کمک کند. مردم باید در این بحث‌ها مسائل خود را ببینند. مردم در فضای مردم سالاری دینی حرف‌ها را شنیده و رای داده‌اند و هنوز نتیجه انتخابات اعلام نشده، به ۱۰ میلیون نفر بیان می کنیم که شما طالبان هستید. آیا این کمک می کند؟ شما بگویید در فلان موضوع این راه‌حل را دارم. ۶۰ درصد مردم باید احساس کنند مساله آنها آیا مطرح شد یا نه؟ نباید الان دنبال شناخت مساله و راه‌حل‌ها باشیم زیرا این‌ها القای ناامیدی می کند اما اگر مساله را درست شناختید و مردم احساس کنند مساله آنها شناخته شده و راه‌حل آنها تعیین شده است، مشارکت خواهند کرد.

جلیلی افزود: من به هر شهری که می روم یک سوال این است که تکلیف امینت شغلی چیست؟ اگر راه‌حل وجود نداشته باشد، حتما نمی‌تواند انگیزه کافی را برای مشارکت داشته باشد. باید فراتر از این عمل کنیم و و بگوییم نه تنها مشکل حل می شود بلکه  بگوییم فرصتی ایجاد می کنیم که از بکارگیری همه استعدادها احساس رضایت کنید.

پزشکیان در ادامه اظهار کرد: همین بچه‌هایی که می گویند ما حزب اللهی هستیم به من گفتند که مرگ بر منافق. من منافقم که همه زندگی ام برای اعتقاد و باور است؟ اینگونه دعواها و تهمت‌ها یک دعوای درون گروهی است. محرومان همیشه پای صندوق ها آمده‌اند ولی ما به آنها هم نرسیده‌ایم. زندگی آنها تامین نیست. سیاست کلی و برنامه که وجود دارد. در رابطه با بهداشت و درمان برنامه وجود دارد ولی اجرا نمی شود. قرار نیست در این برنامه هیچ کسی در کشور بدون خدمت بهداشت و درمان بماند. قرار نیست خارج از صف بندی خدمت بگیرد ولی می ماند ولی می گیرد. مجری وقتی عزم و اراده برای اجرا ندارد، قوا وقتی برای خود یک سفره پهن کرد و برای مردم یک سفره دیگر پهن کرده اند، مردم این‌ها را می بینند باور نمی کنند به ما. ما سر سفره دیگر می نشینیم  و می گوییم دنبال حل مشکل شما هستیم ولی در سفره دیگری می نشینیم. قانون و برنامه که وجود داشت چرا مشکلات را حل نکردید؟ مشکل مجریانی هستند که بالا نشسته‌اند و یک سفره برای خود و یک سفره برای مردم پهن کرده اند.

وی افزود: نباید افرادی که عضو هیچ گروهی نیستند، اصلا هیچ جا جایگاه نداشته باشند و اگر سنی، کرد و عرب هستند پستی به آنها ندهیم. اگر سنی باشم و توان علمی داشته‌ باشم، حق دارم در جایگاه خود قرار گیرم یا نه؟ ما این را قرار نمی دهیم چه در  جامعه و چه استخدام و چه دانشگاه. شما از این تنوع جامعه چیزی مشاهده نمی کنید. اکثر قدرت در دست یک جناح خاص است. حالا بگو به فکر مردم هستم.  اگر بخواهیم هم مشارکت ایجاد کنیم، مردم باید باور کنند که من سر سفره ای می نشینم که او می نشیند. پسر و قوم و خویشم همانگونه استخدام می‌شود که مردم استخدام می‌شوند. این واقعیت وجود ندارد. یک عده خواصیم که برای خود یک سفره داریم و بعد برای انکه رای بگیریم می گوییم مردم مشکل دارند. قانون و برنامه وجود دارد. این برنامه‌هایی که در این مناظره‌ها نشان داده شد، خلاف برنامه‌هایی است که وجود دارد. قرار نیست برنامه بنویسیم بلکه باید برنامه موجود را اجرا کرد.

ادامه این مناظره را در بخش دو بخوانید.

  • منبع خبر : ایسنا