قائم مقام شرکت راه آهن گفت: خروج آمریکا از برجام تأثیری بر فعالیت های بینالمللی راه آهن به خصوص در ترانزیت نخواهد داشت. حسین عاشوری در نشست خبری معرفی ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی با بیان اینکه این نمایشگاه از ۲۹ خرداد تا اول تیرماه در نمایشگاه بینالمللی تهران با حضور ۲۰۰ شرکت ایرانی […]
قائم مقام شرکت راه آهن گفت: خروج آمریکا از برجام تأثیری بر فعالیت های بینالمللی راه آهن به خصوص در ترانزیت نخواهد داشت.
حسین عاشوری در نشست خبری معرفی ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی با بیان اینکه این نمایشگاه از ۲۹ خرداد تا اول تیرماه در نمایشگاه بینالمللی تهران با حضور ۲۰۰ شرکت ایرانی و ۹۰ شرکت خارجی در فضایی با مساحت ۲۲ هزار مترمربع برگزار می شود، گفت: در این نمایشگاه شرکت های تولید کننده ناوگان و تجهیزات صنعت حمل و نقل ریلی و ارائه دهنده خدمات زیربنایی و حمل و نقلی در حوزه ریل از ۹۰ کشور خارجی از جمله آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، چک، لتونی و روسیه حضور خواهند داشت.
وی افزود: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، تولید کنندگان داخلی بخش ریلی می توانند محصولات و خدمات خود را معرفی کرده و از حمایت های دولت برخوردار شوند.
قائم مقام راه آهن ادامه داد: این نمایشگاه با حضور وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح می شود ضمن اینکه در سال گذشته یکی از مهمترین دستاوردهای نمایشگاه صنعت ریلی، امضای قرارداد تولید ۶ هزار دستگاه واگن باری میان شرکت های تولید کننده داخلی واگن با یک شرکت روسی بود که در یک سال گذشته بخشی از آن اجرا شده و سایر تولیدات واگن طی سال جاری و دو سال آینده به ناوگان ریلی افزوده خواهد شد.
وی در خصوص تولید ناوگان مسافری گفت: مذاکراتی با شرکت های تولید کننده خارجی واگن مسافری برای تولید محصولات خود با همکاری شرکت های ایرانی انجام شده که هنوز به قرارداد نهایی منجر نشده است. هرچند که تولید کنندگان داخلی واگن مسافری تاکنون تعدادی واگن به شرکت های حمل و نقل ریلی مسافر واگذار کرده اند.
عاشوری یکی دیگر از برنامه های نمایشگاه حمل و نقل ریلی را معرفی استارتاپ های حوزه خدمات ریلی عنوان کرد و گفت: قرار است از یک استارتاپ خدمات ریلی در نمایشگاه ششم رونمایی شود.
قائم مقام شرکت راه آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود شرکت دولتی راه آهن به بخش حمل و نقل بار و رقابت با بخش خصوصی که موجب نگرانی شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی بار شده است، اظهار کرد: چنین مصوبه ای در هیئت مدیره راه آهن وجود ندارد بلکه یک شرکت مشاور خارجی که از سه سال پیش اصلاح اساسنامه شرکت راه آهن را بر عهده دارد پیشنهاد داده تا راه آهن بخشی از توان حوزه باری را برای خود حفظ کند که قانونی شدن این اصلاح اساسنامه نیاز به تصویب مجلس و دولت دارد. بنابراین تاکنون چنین مصوبه ای وجود نداشته است. هرچند که در حال حاضر نیز شرکت راه آهن همه ساله کالاهای دولتی را با نرخ حمایتی حمل می کند و یا به بخش های نظامی خدمات می دهد.
وی درباره تأثیر خروج آمریکا از برجام در قراردادهای ریلی خاطرنشان کرد: شرکت های خارجی که قراردادهای آنها عملیاتی شده تاکنون از زیر بار قرارداد شانه خالی نکرده اند. آن دسته از شرکت های خارجی که هنوز قرارداد نبسته اند، در حال بررسی موضوع هستند که برخی اعلام کردند همکاری با ایران را ادامه می دهیم و تعدادی شرکت خارجی نیز اعلام کرده اند پس از مذاکره با مقامات ارشد کشور خود طی یکی دوماه آینده نظر نهایی شان را خواهند گفت.
وی اظهار کرد: مهمترین حوزه ریلی که از تحریم ها اثر می پذیرد، بحث ترانزیت ریلی است که در سال ۹۲ و در زمانی که تحریم ها برقرار بود، پائین ترین میزان ترانزیت را داشتیم اما در سال۹۳ علیرغم ادامه تحریم ها، رشد ۱۰۰ درصدی در ترانزیت ریلی بار ایجاد شد. طی ماههای ابتدای سال جاری نیز شاهد رشد ۷۰ درصدی ترانزیت بودیم.
وی ادامه داد: یکی از فعالیت هایی که در دوره تحریم ها برای حمایت از ترانزیت ریلی انجام شد، مذاکره با شرکت بیمه داخلی برای پوشش بیمه ای بارهای ترانزیتی بود که علیرغم امتناع شرکت های بیمه خارجی از حضور در صنعت حمل و نقل ایران، اجازه ندادیم تا ترانزیت متوقف شود. همچنین مشکل انتقال پول در دوره تحریم ها را با برخی فعالیت ها برای صاحبان بار برطرف کردیم که نشان می دهد ما در دوره تحریم ها تجربه خوبی کسب کردیم و در صورت بازگشت مجدد تحریم ها، ترانزیت ریلی کشور متوقف نخواهد شد.
عاشوری درخصوص سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی مسافر، تصریح کرد: در سال گذشته نسبت به سال ۹۵، سهم راه آهن از جابجایی مسافر ۱۱ درصد رشد داشت ضمن اینکه به طور کلی بخش ریلی از کل جابجایی مسافر در کل کشور سهم ۱۲ درصدی دارد که براساس برنامه ششم باید به ۲۰ درصد برسد. به این منظور یکی از سیاست های ما، توسعه حمل و نقل حومه ای است که بنا داریم برای توسعه این نوع حمل و نقل، هم خطوط ریلی را در اطراف تهران چهار خطه کنیم و هم ناوگان را با استفاده از ریل باس های تولید داخل توسعه دهیم که در ماه آینده سه دستگاه ریل باس جدید به بخش حومه ای افزوده خواهد شد.
قائم مقام راه آهن درباره قطار بینالمللی مسافری گفت: در گذشته قطار تهران آنکارا و تهران استانبول فعال بود که به دلیل ناامنی های ترکیه متوقف شد. اما طی چند ماه اخیر تا بهبود شرایط امنیتی ترکیه، مذاکراتی با این کشوربرای راه اندازی مجدد قطارهای خارجی داشتیم که فعلا تا چند هفته آینده قطارهای تهران- وان آغاز به کار خواهند کرد.