بررسی های یک موسسه تحقیقاتی نشان می دهد گوگل نتایج جستجوهایی را که برای کاربران در ایالات متحده نمایش می دهد به طور عمدی دستکاری کرده و تغییر می دهد. به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از یاهونیوز، گبریل وینبرگ مدیر موسسه DuckDuckGo که خود یک موتور جستجوی خاص با تاکید بر رعایت حریم […]
بررسی های یک موسسه تحقیقاتی نشان می دهد گوگل نتایج جستجوهایی را که برای کاربران در ایالات متحده نمایش می دهد به طور عمدی دستکاری کرده و تغییر می دهد.
به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از یاهونیوز، گبریل وینبرگ مدیر موسسه DuckDuckGo که خود یک موتور جستجوی خاص با تاکید بر رعایت حریم شخصی را اداره می کند، در این مورد گفته است: اگر از جستجوگر گوگل استفاده می کنید، راهی برای پی بردن به اینکه چه نتایجی را در جستجوی خود از دست داده اید، وجود ندارد.
وی افزوده است: بررسی های ما نشان می دهد گوگل نتایج جستجوهای به نمایش درآمده را ویراستاری می کند و هر بار که کاربران مختلف در آمریکا کلیدواژه های مشابهی را جستجو می کنند، نتایج به نمایش درآمده برای آنها مشابه است. نکته جالب این است که این دستکاری ها در عرض چند دقیقه و حتی چند ثانیه اتفاق می افتد.
DuckDuckGo معتقد است این دستکاری ها بر مبنای اطلاعات شخصی رخ می دهد که گوگل از هر کاربری جمع آوری کرده است. از جمله این اطلاعات می توان به سوابق جستجوها، تاریخچه وبگردی و سابقه خریدهای هر فرد اشاره کرد.
این شرکت تحقیقات خود را با مشارکت ۷۲ شهروند امریکا انجام داده و از آنها خواسته بود سه کلیدواژه یکسان کنترل اسلحه، مهاجرت و واکسن زدن را از طریق مرورگر کروم رایانه رومیزی در ساعت ۹ صبح روز ۲۴ جولای به وقت شرق آمریکا جستجو کنند.
مقایسه لینک های نمایش داده شده نشان داد نتایج یکسان به نمایش درآمده در مورد این سه کلمه در زمان خصوصی کردن جستجو به منظور حفظ حریم شخصی به ترتیب ۶۸، ۵۷ و ۹۲ درصد بوده است. اما وقتی این جستجو در حالت عمومی انجام شده، شباهت نتایج به ترتیب به ۵۹، ۶۳ و ۹۲ درصد تغییر کرده است. به نظر می رسد گوگل این دستکاری ها را در مورد تمامی کاربرانش در نقاط مختلف دنیا نیز انجام دهد.