به گزارش صبح اقتصاد مديرکل فناوري و تحليل اطلاعات سازمان بازرسي کل کشور از راه اندازي ربات هاتف خبر داد گفت: اين ربات ضمن صحبت با مردم و دريافت و ثبت شکايت آنها، با استفاده از الگوريتم هوش مصنوعي پردازش زبان طبيعي درخواستها را تبديل به متن کرده و کد رهگيري براي فرد پيامک مي کند. به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي کل کشور، مهدي هدايت فر مديرکل فناوري و تحليل اطلاعات سازمان بازرسي کل کشور در گفتوگو با برنامه پويش راديو فرهنگ، با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون اساسي، قوه قضاييه را به عنوان پشتيبان حقوق فردي، اجتماعي و مسئول تحقق بخشيدن به عدالت در جامعه دانست. وي با تاکيد بر اينکه تغيير نگرش قديم به نگرش هوشمند و پاسخگو يکي از عناوين چرخشهاي تحول آفرين قوه قضاييه است، گفت: مطابق اين رويکرد بخشي اعظم تکاليف مندرج در سند تحول قضايي، به بهره گيري از فناوري هاي جديد و هوشمند سازي اختصاص داده شده است. هدايت فر با اشاره به فرآيند هوشمندسازي در سازمان بازرسي کل کشور گفت: اين سازمان وظيفه نظارت بر حسن جريان امور و اجراي صحيح قوانين را بر عهده دارد لذا بر اين اساس اقداماتي در دستور کار قرار گرفته است. مديرکل فناوري و تحليل اطلاعات سازمان بازرسي کل کشور بر اين نکته تاکيد کرد که در موضوع هوشمندسازي فرآيندها، خدمات و وظايف سازمان بازرسي، دو حوزه “نظارت همگاني” و “بازرسي از دستگاه هاي اجرايي” مورد پيگيري قرار گرفت. وي با اشاره به راه اندازي سامانه (http://136.ir/) در سازمان بازرسي کل کشور پيرامون حوزه نظارت همگاني، تصريح کرد: از سوي ديگر همزمان بر روي اين درگاه، کانال هاي ارتباط مردمي متنوعي نيز برقرار شده که يکي از آنها، ارتباط از طريق تلفن ۱۳۶ است. هدايت فر ادامه داد: با توجه به حجم بالاي تماسها، اقدام به بهرهگيري از فناوري هاي نوين و استفاده از هوش مصنوعي در دستور کار قرار گرفت. مديرکل فناوري و تحليل اطلاعات سازمان بازرسي کل کشور از راه اندازي ربات هاتف خبر داد و اشاره داشت که سازمان بازرسي با کمک دانشگاه هاي پيشرو در کشور، اقدام به طراحي اين ربات کرد.هدايت فر درباره نحوه عملکرد ربات هاتف تصريح کرد: اين ربات ضمن صحبت با مردم و دريافت و ثبت شکايت آنها، با استفاده از الگوريتم هوش مصنوعي پردازش زبان طبيعي درخواستها را تبديل به متن کرده و کد رهگيري براي فرد پيامک مي کند در اين ميان افراد مي توانند علاوه بر درگاه (http://136.ir/)، از طريق تلفن ۱۳۶ و استفاده از کد رهگيري، وضعيت شکايت مطروحه خود را پيگيري کنند.مديرکل فناوري و تحليل اطلاعات سازمان بازرسي کل کشور، ضمن معرفي ربات پايش و راه اندازي آن، تاکيد کرد: سيستم پالايش هوشمند نيز در راستاي ماموريت نظارت همگاني سازمان طراحي و مورد استفاده قرار گرفته که با پردازش متن ها، آن را از طريق دستگاه هاي اجرايي پيگيري مي کند. وي ربات رهگير را نيز ربات ديگري دانست که به نوعي زنجيره سوم ربات هاتف و پالايش به شمار مي رود که وظيفه آن، پيگيري گزارش هاي ارسالي به دستگاه ها است.هدايت فر با اشاره به بخش مربوط به ماموريت حوزه بازرسي ها، گفت: بعد از ارسال گزارش فساد به سازمان بازرسي يا شناسايي سوء جريان از سوي سازمان، پرونده بازرسي پيرامون موضوع مربوطه تشکيل شده که ما در آن زمان وارد حوزه بازرسي از دستگاه ها خواهيم شد. مديرکل فناوري و تحليل اطلاعات سازمان بازرسي کل کشور ادامه داد: در اين بخش با مکانيزه سازي و صدور هوشمند حکم بازرسي، حدود ۴۱۵۰ حکم صادر شد تا تيم هاي بازرسي سازمان بتواند در محيط بازرسي حضور پيدا کند. وي درباره روند اجراي پيشنهادات ارسالي از سوي سازمان بازرسي به دستگاه هاي اجرايي، افزود: با توجه به انسان محور بودن فرآيند بازرسي، لذا گزارش بازرسي تهيه و پيشنهادات لازم الاجرا ارائه مي شود، حال براي اثربخش بخش بودن اين پيشنهادات، ربات ديگري راه اندازي شد تا اين موارد را بدون فوت وقت از مراجع مختلف پيگري کند. هدايت فر با تاکيد بر اينکه رباتي تحت عنوان تحليل داده نيز راه اندازي شده است، تصريح کرد: اين ربات کارنامه عملکردي ما را به صورت مستمر در بخش هاي مختلف ارائه مي دهد و در رابطه با اينکه در کدام حوزهها بايستي تمرکز کرده و تخصصي تر کار کنيم، به ما کمک خواهد کرد. مديرکل فناوري و تحليل اطلاعات سازمان بازرسي کل کشور، هوشمندسازي را نه يک انتخاب بلکه يک الزام دانست و بر اين نکته تاکيد کرد که در شرايط فعلي براي اينکه بتوانيم وظايف خودمان را به صورت مطلوب انجام دهيم، غير از استفاده از روش هاي نوين و هوشمند، راه ديگري نيست ضمن آنکه با توجه به وضعيت نيروي انساني و کمبود امکانات و منابع بايد بتوانيم با بهره گيري از فن آوريها اثر بخش واقع شويم.