رشد رویایی شاخص بورس
رشد رویایی شاخص بورس
شاخص کل در بازار بورس دیروز (یکشنبه) سه هزار و 956 واحد افزایش داشت و در نهایت این شاخص به رقم 209 هزار و 243 واحد رسید.

به گزارش ایرنا، در معاملات دیروز چهار میلیارد و ۷۳۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۴ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال در ۳۰۴ هزار نوبت داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۷۱۸ واحد افزایش به ۴۲ هزار و ۵۷۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۵۰۰ واحد افزایش به ۲۹ هزار و ۶۶۶ واحد رسیدند.

شاخص آزاد شناور نیز با چهار هزار و ۳۸۲ واحد افزایش به رقم ۲۳۶ هزار و ۲۷۱ واحد رسید، شاخص بازار اول سه هزار و ۴۰۱ واحد و شاخص بازار دوم پنج هزار و ۵۹۰ واحد افزایش داشتند.

در بین تمامی نمادها، نماد فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) با ۳۹۳ واحد، شپنا (پالایش نفت اصفهان) با ۲۶۱ واحد، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) با ۲۶۱ واحد، کگل (معدنی و صنعتی گل گهر) با ۲۳۵ واحد، شتران (پالایش نفت تهران) با ۲۱۰ واحد، رمپنا (گروه مپنا) با ۱۹۴ واحد و فملی (صنایع ملی مس ایران) با ۱۹۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشت.

در مقابل نماد وپارس (بانک پارسیان) با ۵۳ واحد، وتجارت (بانک تجارت) با ۵۲ واحد و خودرو (ایران خودرو) با ۵۱ واحد اثر منفی از جمله گروه هایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.

گفتنی است، در بین نمادهای دیروز نماد بانک تجارت، بانک ملت، سایپا، پارس خودرو، ایران خودرو، بانک صادرات ایران وایرو فولاد مبارکه اصفهان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه فرآورده نفتی در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه های صنعت شد و در این گروه ۱۸۲ میلیون و ۸۷۷ هزار برگه سهم به ارزش یک هزار و ۹۴۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۴۸ واحد رشد داشت و به رقم ۲ هزار و ۵۶۸ واحد رسید.

در این بازار یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۷ هزار و ۱۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

نماد کلگهر (سنگ آهن گهر زمین)، دماوند (تولید نیروی برق دماوند)، ذوب (ذوب آهن اصفهان)، میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه)، شراز (پالایش نفت شیراز)، مارون (پتروشیمی مارون)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت و زماهان (مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان) و بپاس (بیمه پارسارگاد) بیشترین نقش را در افت آیفکس داشتند.

 

یک کارشناس بازار سرمایه:

حباب شاخص بورس به زودی می ترکد

 

کارشناس بازار سرمایه، گفت: با توجه به وضعیت حاکم در اقتصاد کشور، رشد شاخص بورس ادامه دار نخواهد بود و این حباب باید بترکد.

«حسین خسرونژاد» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به رشد شاخص بورس در بازار دیروز گفت: انتشار گزارش های عملکرد ماهیانه شرکت ها از جمله عوامل موثر بر رشد امروز شاخص بورس بود.

وی با بیان اینکه شاخص امروز متاثر از رشد قیمت سهام فولادی ها، پالایشگاهی ها و سنگ آهنی ها بود، گفت: سهام شرکت های بزرگ و صادرات محور تاثیر عمده ای را بر شاخص بورس داشتند.

خسرونژاد اظهار داشت: با توجه به گزارش منتشر شده، سنگ آهنی ها نسبت به فروردین ماه سال گذشته با رشد ۱۲۰ درصدی مواجه بودند که این موضوع باعث شد تا سودآوری خوبی را با خود به همراه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شاخص بورس متاثر از شرایط اقتصادی کشور است، گفت: تا زمانی که وضعیت اقتصادی کشور مساعد نباشد رشد شاخص بورس نمی تواند چندان معنا دار باشد.

خسرونژاد با بیان اینکه شرکت های صادرات محور به دلیل افزایش سود زمینه رشد شاخص بورس را فراهم کردند، افزود: تمامی کمپانی ها مانند صنعت خودروسازی و بانکداری که محصولات داخلی را به فروش می رسانند پتانسیل خوبی برای رشد شاخص بورس نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: انتظارات سهامداران از سودآوری شرکت ها برآورده شده و به نظر نمی رسد شاهد رشد چشمگیر دیگری در این بازار باشیم.

وی اظهار داشت: پیش بینی شاخص بورس کار درستی نیست و ملاک خوبی برای تشویق سهامداران جهت ورود به بازار سرمایه محسوب نمی شود.

خسرونژاد معتقد است که اگر کسی تصور می کند، وضعیت اقتصاد کشور در سال ۹۸مساعد است و بورس متناسب با آن رشد می کند اشتباه است اما ممکن است بورس بنا به دلایل سوداگرانه ای رشد کند و بورس با رونق همراه شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: با توجه به وضع اقتصادی کشور رشد شاخص بورس حباب است و به زودی شاهد روند نزولی شاخص بورس خواهیم بود.

 

دورنمای شاخص بورس افزایشی است

یک کارشناس دیگر بازار سرمایه معتقد است: با توجه به دورنمای موجود از بازار ارز و نیز حامل های انرژی، بازار روند افزایشی را ادامه می دهد و متناسب با نرخ تورم رشد می کند.

همایون دارابی پیرامون روند معاملات بازار سرمایه در نخستین روز هفته جاری به خبرنگار ایرنا گفت: بازار روز شنبه از جو روانی که هفته گذشته ایجاد شده بود، فاصله گرفت.

وی اضافه کرد: بازار در هفته نخست اردیبهشت ماه علاوه بر اینکه در شوک تحریم نفتی قرار داشت، رکوردشکنی هایی را تجربه کرد که این دو عامل باعث ایجاد نوسان شدید در آن شد.

دارابی اظهار داشت: دورنمای موجود از بازار مانند موضوع افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ حامل های انرژی باعث شد تا بازار در نخستین روز هفته گارد رشد را به خود بگیرد و روند با ثبات تری را در پیش گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مساعد بودن قیمت ها در بازار جهانی و نیز گزارشات منتشر شده فروردین ماه در کنار یکدیگر منجر به رشد پایدار شاخص در بازار سرمایه شد.

وی به صنایع برتر در بازار در روز شنبه اشاره و بیان کرد: تمامی صنایع در نخستین روز معاملات در بازار حضور داشتند و جریان رشد گسترده ای را تجربه کردند.

به گفته دارابی، گروه خودرویی ها به دلیل موضوع تجدید ارزیابی رشد خوبی را تجربه کردند.

  • منبع خبر : ایرنا