رنگ متفاوت گیشه؛ طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالن‌های سینما
رنگ متفاوت گیشه؛ طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالن‌های سینما
چهره‌های رنگارنگ در «صددام»، روایت شیرین دختر و پدری در «زیبا صدایم کن» و تب فوتبالی که «بازی را بکش» به سینما می‌آورد، از امروز رنگ و بوی متفاوتی به گیشه خواهند بخشید. «خانه ارواح» وزنه کمدی گیشه را سنگین‌تر می‌کند و «اسفند» نیز قصه ناشنیده‌ای از سال‌های جنگ، روایت خواهد کرد.

رنگ متفاوت گیشه؛ طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالن‌های سینما

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد  بسته دوم اکران امسال، بسته متنوعی است. دو کمدی «صددام» و «خانه ارواح» احتمالا و مطابق روال همیشه، مخاطبان را به سینماها خواهند کشاند، «زیبا صدایم کن» نیز طرفداران سینمای نوجوانانه رسول صدرعاملی را سر ذوق خواهد آورد. «بازی را بکش» با روایتی واقعی، رنگ و بوی متفاوتی به سینمای اجتماعی خواهد داد و «اسفند»، پرتره‌ای در گونه دفاع مقدس را به نمایش خواهد گذاشت.

وقتی عطاران در «صددام» افتاد

شباهت چهره رضا عطاران با صدام نکته قابل توجهی است که پیش از تماشای فیلم، نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند. یافتن این شباهت، اصلی‌ترین امتیازی است که «صددام» را پیش از تماشا برای مخاطب متمایز می‌کند. پدرام پورامیری در مقام کارگردان، نخستین تجربه مجزای خود را از حسین دوماری، رقم زده؛ دو کارگردانی که در ۱۰ سال اخیر تجربه کارگردانی ۲ فیلم بلند مشترک و یک فیلم کوتاه را در کارنامه دارند. البته که دوماری نیز این روزها با «کوکتل مولوتف» روی پرده سینماهاست.

این نخستین باری است که یک کمدی آن هم با رنگ و بوی سیاسی به کارنامه پورامیری اضافه می‌شود. تجربه‌های مشترک او با دوماری همچون «یادگار جنوب»، «شنای پروانه»، «یاغی» و… همگی رنگ و بوی اجتماعی داشتند.

رضا عطاران اصلی‌ترین مهره فیلم پورامیری است و ترکیب دیگر بازیگران نیز برای نخستین بار جلوی دوربین پورامیری می‌روند. پریناز ایزدیار نخستین مرتبه‌ای است که در فیلمی کمدی ایفای نقش می‌کند و آزاده صمدی نیز با اینکه تجربه «خوب، بد، جلف» و «۵۰ کیلو آلبالو» را در کارنامه دارد اما در «صددام» متفاوت‌تر ظاهر می‌شود.

عطاران در جشنواره چهل و سوم، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای همین فیلم شده بود. این بازیگر سال گذشته «قیف» را روی پرده سینماها داشت که کم‌تر از انتظار ظاهر شد و با فروش ۲۷ میلیاردی از روی پرده کنار رفت.

هرچند «صددام» اقبال خوبی را در آرای مردمی جشنواره فیلم فجر به دست نیاورد اما به عنوان فیلم پیشتاز دومین بسته اکران سال ۱۴۰۴، به نظر می‌رسد فروش خوبی را در گیشه تجربه خواهد کرد.

«بازی را بکش»؛ قصه‌ای تلخ برای عاشقان فوتبال

سنگین‌ترین وزنه‌ای که «بازی را بکش» بر دوش می‌کشد، نام مصطفی کیایی در مقام تهیه‌کننده است. این دومین فیلمی است که کیایی پس از «در وجه حامل» به تهیه‌کنندگی آن پرداخته و موضوع ملتهبی دارد. هرچند سینمای ایران نشان داده موضوعات مرتبط با فوتبال و پشت‌پرده‌ها، آن‌چنان برایش جذاب نیست اما «بازی را بکش» با اقبال نسبتا خوبی از سوی منتقدان در فجر گذشته مواجه شد.

محسن کیایی پس از «نگهبان شب» و چند اثر در نمایش خانگی، چند سالی بود که تنها در فیلم‌های کمدی به ایفای نقش می‌پرداخت اما این بازیگر در این فیلم با کاراکتری متفاوت و جدی ظاهر شده است. «بازی را بکش» را یک فیلم اولی کارگردانی کرده و باید دید در گیشه چگونه از آن استقبال خواهد شد.”سالن‌های سینما”

«زیبا صدایم کن»؛ جانی به جهان نوجوانی

«زیبا صدایم کن» اولین فیلمی بود که پس از چند روز رخوت در خانه جشنواره فیلم فجر، رنگ و بوی متفاوتی به جشنواره بخشید. بازگشت رسول صدرعاملی با فیلمی که قصه آن از جهان فیلم‌های گذشته این فیلمساز می‌آمد، با اقبال خوبی مواجه شد.

امین حیایی برای اولین جلوی دوربین صدرعاملی قرار گرفت و سازنده فیلم محبوب «من ترانه پانزده سال دارم» با معرفی ژولیت رضاعی به عنوان چهره‌ای نوظهور به سینمای ایران، تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیخت.

صدرعاملی پس از سال «دوم دانشکده من» به صورت مستقل از فیلمسازی فاصله گرفت و ترجیح داد تهیه کننده آثار فیلمسازان جوان باشد. نتیجه آن نیز معرفی محمد کارت و آرمان خوانساریان با دو فیلم نسبتا موفق به سینمای ایران بود. نقدهایی که «سال دوم دانشکده من» دریافت کرده بود، عموما مثبت نبود. اما «زیبا صدایم کن» با ترسیم رابطه دختر و پدری و قصه‌ای نسبتا عامه‌پسند، می‌تواند جانی دوباره به سینمای کم‌جان اجتماعی این روزهای سینمای ایران بدهد.

درِ «خانه ارواح» بعد از ۵ سال به روی سینما باز شد

اضافه شدن ناگهانی فیلم‌های کمدی به سبد اکران، اتفاق جدیدی نیست، خصوصا حالا که با در پیش بودن محرم و صفر، عوامل ترجیح می‌دهند فیلم آنها از بازه طلایی اکران تا ماه محرم نهایت بهره را ببرد. «خانه ارواح» با نام قبلی «مجوز خروج»، از امروز در حالی اکران می‌شود که طبق گفته تهیه‌کننده از ۵ سال گذشته، درگیر اصلاحات متعدد بوده و در نهایت به اکران امسال رسیده است.

کیارش اسدی‌زاده که تاکنون علاقمندی بسیاری به تولیدات اجتماعی از خود نشان داده، همچون پورامیری، در زمانه کنونی به ساخت کمدی روی آورده است.”سالن‌های سینما”

پژمان جمشیدی با این فیلم دومین اثر خود در سال ۱۴۰۴ را راهی سینما می‌کند. حضور نازنین بیاتی در کنار او نیز می‌تواند یادآور «دینامیت» باشد و به نظر می‌رسد گونه کمدی و ترکیب بازیگران، به فروش این اثر نیز خواهد افزود.

«اسفند» روی آتش سینما

در بسته شش‌فیلمه‌ای که از امروز اکران شده، فیلمی در گونه دفاع مقدس نیز به چشم می‌خورد. فیلمی که دانش اقباشاوی قرار بود دو سال گذشته راهی جشنواره فجر کند اما در نهایت در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر اکران شد و علیرغم نامزدی در ۴ رشته، برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم برای کارن همایون‌فر شد.”سالن‌های سینما”

«اسفند» برشی از زندگی شهید علی هاشمی است که از قضا در جشنواره گذشته فیلم «اشک هور» نیز به زندگی این شهید پرداخته بود.

«هر چی تو بگی»؛ کمدی با لهجه شیرین اصفهانی

کمدی کودکانه «هر چی تو بگی» در لایه‌ای شاد و طنزآمیز، به مسائل و بحران‌های جدی شهر اصفهان از جمله فرونشست زمین و خشکی زاینده‌رود، به‌عنوان تهدیدی جدی برای ساکنان این شهر و میراث فرهنگی بی‌نظیر آن، نگاه نمادین و انتقادی دارد.”سالن‌های سینما”

این فیلم روایتگر تلاش نوه‌های باهوش یک پدربزرگ ثروتمند برای نجات او از نقشه‌ فرزندانش است که قصد دارند برای تصاحب اموالش، او را راهی خانه سالمندان کنند. در خلاصه داستان آمده: بچه‌ها و عروس‌ها و دامادهای زبل و پول‌پرست سالارخان، می‌خواهند برای تصاحب اموالش، او را به خانه سالمندان ببرند؛ غافل از اینکه نوه‌های زرنگ، دست والدین را خوانده‌اند و برای نجات پدربزرگ، چنان نقشه‌های عجیب و غریبی را پیاده می‌کنند که بیا و ببین.

رضا بابک پس از سال‌ها دوری، در این فیلم در نقشی متفاوت و کودک‌محور به ایفای نقش پرداخته است. همچنین بازیگرانی چون نعیمه نظام‌دوست، بهراد خرازی، سیاوش چراغی‌پور، سپیده مظاهری، شیما جوهری‌فرد، با حضور جمشید صدری و مهدی باقربیگی در آن حضور دارند.

ترانه‌خوانی فیلم توسط رضا بابک و منا عسگری انجام شده و ناهید امیریان، دوبلور و گوینده پیشکسوت، روایتگر داستان است. برخی بخش‌های فیلم نیز توسط عبدالجبار کاکایی به نظم درآمده‌اند.

«هر چی تو بگی» تابستان سال گذشته در لوکیشن‌هایی چون خانه تاریخی سرتیپ سدهی از دوران قاجار و سایر نقاط دیدنی استان اصفهان فیلم‌برداری شده است. بنیاد سینمایی فارابی در تولید این کار مشارکت داشته است.

  • منبع خبر : ایرنا