مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: امسال تعرفه حق دسترسی به ریل برای واگن های باری پر را کاهش داده ایم و در مقابل حق دسترسی به ریل برای تردد واگن های باری خالی افزایش یافته است. سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های […]
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: امسال تعرفه حق دسترسی به ریل برای واگن های باری پر را کاهش داده ایم و در مقابل حق دسترسی به ریل برای تردد واگن های باری خالی افزایش یافته است.
سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید احداث شد، گفت: ۵۰۰ کیلومتر از این خطوط را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و ۸۰۰ کیلومتر را شرکت راه آهن احداث کرد که به عنوان خطوط دوم و سوم شبکه ریلی موجود احداث شد.
وی، هدف گذاری سال ۹۷ شرکت راه آهن را افزایش بهره وری خطوط راه آهن موجود عنوان و اظهار کرد: دو راهکار استفاده از بازار سرمایه و فاینانس داخلی و خارجی به عنوان روش های تامین مالی توسعه راه آهن در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تامین ناوگان نیز استفاده خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن درباره ارتقای بهره وری شبکه ریلی اظهار داشت: یکی از این اقدامات کاهش تعرفه حق دسترسی به ریل برای واگن های باری بود که از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شد. در مقابل واگن باری که خالی تردد کند این تعرفه گران تر محاسبه می شود.
وی میزان حمل بار با استفاده از شبکه ریلی در سال گذشته را ۴۷ میلیون تن دانست و عنوان کرد: این در حالی است که سال ۹۵ نزدیک به ۴۰ میلیون تن بار با استفاده از خطوط ریلی جابجا شد که رکورد خوبی محسوب می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی میزان حمل بار در سال ۹۲ را ۲۲ میلیارد تن کیلومتر عنوان کرد وافزود:این رقم در سال ۹۶ به ۳۰.۳ میلیارد تن کیلومتر افزایش یافت.
به گفته این مقام مسئول در وزارت راه، برنامه ریزی راه آهن در سه سال آینده دسترسی به رقم ۱۲۰ میلیون تن جابجایی ریلی بار است و در وضعیت فعلی شبکه ریلی موجود می تواند بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار را جذب کند.
محمدزاده میزان صرفه جویی مصرف سوخت به ازای انتقال هر یک تن بار از جاده به ریل را ۳۵ سی سی معرفی کرد و گفت: از هر گونه سرمایه گذاری افزایش حمل و نقل ریلی بار حمایت می کنیم که به همین منظور برای نخستین بار بر اساس ظرفیت ماده ۶۷ قانون دائمی، سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی با استفاده از توان بازار سرمایه را ضمانت خواهیم کرد.