امسال به اعتبار هم زمانی ماههای فصل بهار با ماههای فصل عبادت رجب و شعبان و رمضان مبارکی بیشتری را شاهد بوده و هستیم. مبارکی اساسا ریشه در برکت مند بودن ایام دارد . برکت در فرهنگ ما به تعابیر متفاوتی اطلاق میشود لذا معنای برکت مانند بسیاری امور نسبی با اختلاف غرض‌ها، مختلف می‏شود، […]

امسال به اعتبار هم زمانی ماههای فصل بهار با ماههای فصل عبادت رجب و شعبان و رمضان مبارکی بیشتری را شاهد بوده و هستیم.

مبارکی اساسا ریشه در برکت مند بودن ایام دارد . برکت در فرهنگ ما به تعابیر متفاوتی اطلاق میشود لذا معنای برکت مانند بسیاری امور نسبی با اختلاف غرض‌ها، مختلف می‏شود، چون خیر بودن هر چیزی به حسب آن غرضی است که متعلق به آن می‏شود، مثلا طعامی که انسان می‏خورد بعضی غرضشان از خوردن آن سیر شدن است، و برخی غرضشان از خوردن آن تنها حفظ سلامت است، … و عده‌ای دیگر غذایی را که می‏خورند به قصد شفا و بهبودی یافتن و رفع کسالت است، بعضی دیگر نظرشان از فلان غذا تحصیل نورانیتی است در باطن که بدان وسیله بتوانند خدای را عبادت کنند.

پس وقتی عمل واحدی غرض‌های گوناگونی را شامل میشود، مفهوم و برداشت از برکت در آن نیز به اعتبار معنامختلف می‏گردد، ولی جامع همه‌ آن معانی این است که خداوند خیر منظور را با وسیله قرار دادن و یا برداشتن اسباب و موانع در آن موضوع  قرار داده؛ و در نتیجه غرضی که مد نظر است ، از آن حاصل می‌گرد.

برکت در اصل کلمه ای عربی است  و ریشه لغوی آن از« بَرَکَ البعیر» است. که یعنی وقتی شتر روی زمین می نشیند و سینه‌ او به زمین می‌رسد و به حالت ثبات و قرار می‌رسد عرب به این حالت می‌گوید بَرَکَ البعیر. پس برکت را به معنای ثابت بودن نیز میتوان استفاده کرد .

در جملات و محاورت برکت ، همچنین معنای رشد و نمو و زیاد شدن هم می‌دهد.

برخی نوشته‌اند: «برکت» به معنای خیر و فضل و زیاده است چه مادی و چه معنوی.

برای این‌که معنای لغوی و اصطلاحی برکت بیشترمعلوم شود  نظر مرحوم علامه ایت الله حاج سید محمد حسین طباطبایی راهمینجا نقل میکنم.

در تفسیر  المیزان علامه طباطبایی ; پس از اشاره به معنای لغوی و سینه‌ شتر می‌نویسند :

چون این معنا مستلزم یک نحوه قرارگرفتن و ثابت شدن است، لذا این کلمه را در ثبوت که لازمه‌ معنای اصلی است نیز استعمال کرده و می‏گویند:

«ابترکوا فی الحرب»؛ «در جنگ پای‏ برجا شدند و به عقب برنگشتند، عقب نشینی نکردند»؛ و به همین مناسبت آن محلی را که مردان دلیر و شجاعان لشکر موضع می‏گیرند «براکاء» و «بروکاء» می‏نامند؛ و نیز در جایی که حیوان از راه رفتن باز می‏ایستد و به هیچ وجه تکان نمی‏خورد می‏گویند: «ابترکت الدابه» یعنی قرارگاه حیوان  و هم چنین «آب انبار و یا انباری از آب » را نیز به همین جهت «برکه» می‏نامند، برای این‌که آب انبار محل ثابت شدن و قرار گرفتن آب است. پس میتوان گفت برکت محل و معیار ثبوت خیر در امر خداوندی است در چیزی، و اگر در قرآن می‌فرماید: (لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرْضِ) برای این است که خیرات در زمین و آسمان قرار گرفته، همچنان ‌که آب در برکه جای می‏گیرد. و مبارک چیزی است که این خبر خیر در آن باشد و به همین معنا است آیه‌ (هذَا ذِکْرٌ مُّبَارَکٌ أَنزَلْنَاهُ)؛ سپس می‏ فرمایند : از آن‌جایی که خیرات الهی از مقام ربوبیتش به طور نامحسوس صادر می‏شود و مقدار و عدد آن هم قابل شمردن نیست لذا به هرچیزی که دارای زیاده‌ غیرمحسوسی است می‏گویند: این چیز مبارک و دارای برکت است، روایتی هم که می‏گوید: «هیچ مالی از صدقه ‌دادن کم نمی‏شود». مقصودش همین نقصان غیرمحسوس است .

بنابراین، برکت به معنای خیری است که در چیزی مستقر گشته و لازمه آن شده باشد، مانند برکت در نسل که به معنای فراوانی اعقاب یا بقای نام و دودمان است.

یا برکت در غذا که به معنای سیر کردن مردم بیشتری است، و برکت در وقت که به معنای گنجایش داشتن برای انجام کارهای بیشتری در وقت کمتری است.

سال ۱۳۹۷ در حالی آغاز گردیده که مقام معظم رهبری آنرا نوید بخش فضای بهتر برای کسب و کار و شعار امسال را نوید بخش تعصب ورزیدن در استفاده کمتر از کالای خارجی و بیشتر استفاده از کالای ساخت ایران ، دانسته اند و به اعتباری فرموده اند که اقتدار پول و قدرت سیاسی اقتصادی و تامین اشتغال  و تضمین باز گشت نرخ عقلانی به پول ملی با سرمایه گزاری و رونق اقتصاد تولیدی در داخل میسر است و اگر این تعصب فی الواقع به مصرف کالای ایرانی هزینه شود برکت و مبارکی به کشور باز میگردد و الا ماییم و سیاستهای مخرب اقتصادی دولت های ازیکم تا دوازدهم که با این روند بنای تحقق تصمیماتی را گذاشتند که منافع ملی در آن نبوده است.

ایران اسلامی بیش از دویست سال است که دستخوش تصمیماتی عجیب و غربی و دیکته شده از خارج است و ما با قید تاسف عمیق این همه هزینه انقلاب کرده ایم که بتوانیم نماد اسلامی شدن را در این کشور به پیشرفت در فکر و علم و توانمندی مقاومت و رفاه نسبی ، به جهانیان عرضه کنیم و دولتهای عامل جریانها نگذاشته اند.

برای این سال از خدای متعال برکتی به مبارک بودن تغییر در تصمیمات متناسب با اقتصاد و جیب مردم آرزومندم . شادی و سرافرازی همگان به مبارکی تصمیمات است.

والسلام

حمید رضا نقاشیان