به گزارش صبح اقتصاد؛ مدرسه بهعنوان طلایهدار نظام تعلیم و تربیت کنار آموزش دانشآموزان، پرورش آنها را هم با مشارکت میان معلمان و اولیای دانشآموزان بهعهده دارد؛ هرچند از میان این دو بعد معمولاً آموزش پررنگتر از پرورش مورد توجه قرار گرفته است و به همین سبب کیفیت عملکرد مشاوران و مربیان تربیتی کمتر از معلمان مورد توجه قرار میگیرد.
بهاذعان مسئولان آموزش و پرورش، با کمبود ۳۰ تا ۳۵ هزار مشاور در مدارس مواجه هستیم و این در حالی است که سالانه حدود یکهزار تا ۲ هزار سهمیه استخدامی برای مشاور مدرسه در نظر گرفته میشود.
کنار این موارد چند سالی موضوع برقراری نظام جامع مشاوره مطرح است که طبق اهداف تعیینشده برای آن قرار بود کمکی برای رفع چالشها در حیطههای رشد شخصی و سازگاری، آموزش مهارتهای زندگی، نظارت بر فرایندهای یادگیری و طرحریزی مسیر زندگی تحصیلی ـ شغلی باشد که سرانجام سال گذشته این سند تصویب شد.
تأثیر زیرساخت مدرسهای در انتخاب رشته دانشآموزان
با گذشت حدود یک سال از تصویب این سند، اصغر باقرزاده؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره عملکرد آن و پاسخ به این سؤال که چرا هنوز مصادیق عملیاتی کار نمایان نداشته است، به خبرنگار تسنیم گفت: دستگاههای مرتبط در نظام جامع مشاوره بهطور جدی وارد کار نشدهاند، در این نظام هدف آن است که دانشآموزان از بدو ورود به مدرسه با شروع سنجش و پایش سلامت جسمی و روانی تحت پوشش نظام جامع مشاوره قرار گیرد که کاری چندوجهی است.
وی ادامه داد: بعد از این مرحله معلمان و مشاوران ضمن آموزش، استعدادهای دانشآموزان را شناسایی و در سامانه مربوطه ثبت میکنند و این سامانه بهمرور تکمیل میشود تا آنکه در دوران متوسطه اول و دوم نهادهای متولی شغل، حرفه و بازار کار پای کار میآیند و نیازهای آتی را در این سامانه ثبت میکنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تأثیرگذاری چندبعدی این سند بر روند آموزشی و پرورشی دانشآموزان گفت: نظام جامع مشاوره در مسیر صحیح میتواند دانشآموزان را آگاه کند تا اینکه در انتخاب رشته، فرد آمادگی لازم را برای بهترین انتخاب داشته باشد.
باقرزاده اضافه کرد: در رشته تحصیلی اتقاق زیربنایی نیاز است تا دانشآموزان مانند شرایط کنونی از علوم پایه پرهیز نکنند و اگر زیرساخت مدرسهای درست شود، ظرفیت هنرستانها ارتقا یابد و… بخشهایی از پازل نظام جامع مشاوره در این حوزه تکمیل میشود.
آمادهسازی پلتفرم ثبت اطلاعات دانشآموزان
وی با اشاره به بعد پرورشی اجرای نظام جامع مشاوره اظهار کرد: بخشی از عملکرد این سند در چارچوب اجرای طرح نماد اتفاق میافتد و ذیل نظام ارجاع است که چند وجه گسترده دارد که البته همه اجزا را کنار هم نشاندن کار دشواری است هرچند ما آن را آغاز کردیم.
بهگفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، پلتفرم ثبت اطلاعات دانشآموزان از طریق مرکز فناوری وزارت آموزش و پرورش در حال آمادهسازی است.
همکاری با دانشگاههای معتبر برای همکاریهای مشاورهای
باقرزاده گفت: جلسات مختصری در بخش تفکری و محتوایی داشتیم که نیاز به بررسی دارد و از مرکز مشاوره دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و شاهد برای این مورد درخواست همکاری و مشارکت داشتیم.
وی با تأکید بر اینکه همافزایی با سایر دستگاهها باید تقویت شود، تصریح کرد: ارتباطات بیرونی با وزارت کشور، ستاد پیشگیری مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد خمینی(ره) و… در دستور کار است که نیاز به جلسات جدیتری است.
- منبع خبر : تسنیم